Lösdrift/boxplats priser?

F

Fortuna

Tycker ni det ska vara prisskillnad om man står på lösdrift eller vanlig uppstallning i box?
Om man tex har 4 hästar på lösdrift räcker det då med att ha tillgång till 1 box (vid behov av uppstallning)? Eller säger lagen något om hur många?

Sv: Lösdrift/boxplats priser?

jag vet inget, men tror mkt=)

Själv anser jag att om man har en häst på lösdrigt bör de inte kosta lika mkt, oftast behöver man inte använda lika mkt strö och allt sånt. men alla har ju olika, man kanske rent utav betalar sitt eget strö?! men så tycker jag.

sen om man har en godkänd lösdrift tror jag inte man behöver ha stall över huvud taget väl? rätta mig gärna om jag har fel folket.

men nu har jag och min sambo pratat om när vi ska bygga stall.. då säger jag med en gång att jag vill ha boxar till mina även om de går på lösdrigt, för jag atr ju in dom båda varje dag och grejar med dom, ger dom lite mat m.m. och dessutom är de skönt att ha box till alla ifallom att..

ha de gött!

jonas

Man måste ha tillgång till box även om man har hästarna på lösdrift, vid eventuella sjukdomsfall och liknande. Dock behöver man inte ha lika många boxar som det finns hästar på lösdriften.

Jag tycker att det skall vara billigare med lösdrift än med box i stall.
Tycker även det skall vara billigare med utebox än box i stall.
Men det är ju bara vad jag tycker. :D

Tycker ni det ska vara prisskillnad om man står på lösdrift eller vanlig uppstallning i box?
Kallhyran blir ju densamma egentligen. Hästen vistas ju på anläggningen lika mycket oavsätt, och istället för slitage på stallet när man har hästen ute, så blir det ju mer tryck på markerna och de ska ju även ha en ligghall som måste hållas efter, thermobar och ev höhäck. Lite mindre elförbrukning kanske men det jämnar nog ut sig så jag tycker att kallhyran ska vara densamma om ma har samma tillgång. MEN, om det är så att man endast har 1 box på ett ganska stort antal hästar, eller inte får plats att sköta alla hästar samtidigt inne, så ska kallhyran absolut vara längre än för de som står inne och har en box var. Så det beror ju lite på.

Däremot kanske tjänsterna är billigare, om hästarna tex endast utfodras 1 gång/dag så en varmhyra brukar ju i regel bli lite annorlunda. Sen blir det ju dock mer åtgång på foder o andra sidan, i regel.

Om man tex har 4 hästar på lösdrift räcker det då med att ha tillgång till 1 box (vid behov av uppstallning)? Eller säger lagen något om hur många?
Det räcker enligt lag med 1 box till 4 hästar - ja. Såvida du ser till att ordna en till box om två av hästarna måste stå inne. Och såklart ska hästarna ha en ligghall med godkända mått. Det finns dock ingen lag om hur många hästar/box man får ha, det bedöms från fall till fall. Men sålänge du håller dig under 5 hästar är det ok med endast 1 box, iaf var det så för 1,5 år sen när jag ansökte för lösdrift åt 4 hästar. Ring dock alltid kommunen och fråga om din lösning är okej och om du behöver tänka på något annat, innan du startar upp något. Det kan ju finnas lokala bestämmelser osv.

Det bror ju på vad osm ingår.

Vet folk som hyr ut lösdrift för 1200 kr inkl moms och då ingår det 10 kg hö samt strö. All sköttsel och fodringar sköts rullande. Dock inget sätt jag skull evilja ha häst på lösdrift på med tanke på grovfodergivan.

Vet oxå dom som hyr ut sin för 1500 kr inkl moms. Med näst intill fri tilgång av hösilage. dom går däremot inte runt då kostnaderna för grovfoder är alldeles för hög.

Beroend epå stall och lösdrift så VET jag att kostnaderna som man drar in mer än offta äts upp av en ökad grovfodermängd när man har hästar på lösdrift.
Summan blir alltså inte så mycket lägre, om ingen alls igentligen. Speciell tinte i utebox.

Det är en box på varje påbörjat tiotal djurenheter. Vilket innebär en box till 10 hästar men skaffar du en 11:e häst så måste du ha 2 boxar, osv....

/Camilla

Jag tycker faktiskt inte det.

Lösdrift sliter ju på markerna mycket mer.
Det går ofta åt mer hö, och mer skötsel med vatten som fryser.

Jag kan bli riktigt arg på folk som, bara för att det är lösdrift, förväntar sig att det ska vara 1000spänn billigare än stallplats.

Nej, det borde inte vara någon skillnad på priset.

En väl fungerande lösdrift med fri tillgång på grovfoder är lika arbetskrävande som att ha hästen uppstallad.
Förvisso kanske man tycker sig ha en enklare arbetsdag då man kanske slipper mocka varje men det får man ta igen på kostnader för tex traktor när man gör stormockning.

Sen vattenhanteringen är ett kapitel för sig.

//Waern

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma... 13 14 15
Svar
283
· Visningar
16 156
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 106
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
725
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna