Lösdrift - året om? Hagskifte?

Sv: Lösdrift - året om? Hagskifte?

Fast hästar har ju alltid en viss förekomst av mask. Om de har "alla" sorter vet jag inte, men flera iaf.

Och att vissa inte ger utslagg på avföringsprov är ingen garanti att de är helt fria från mask. Vi har ex tur att få med en masksort (fråga mig inte vilken det var :o) som vanligtvis brukar vara svår att detektera. Mamma hade lyckats ta rätt bajshög rent ut sagt enl labbet.

Ligghall: Tak och bädd.

Vindskydd: Ingen bädd.

Så är det i min värld ;) Eller vad kallar du ligghall annars om du har ett strött vindskydd?

Det här är vårt vindskydd

allagamlabilder119.jpg

Senast ändrad:

jo, jag vet det ;) men det är ju viktigt att parasitbördan inte blir för stor.

om man lyckas hålla ner parasittrycket har ju dessutom väldigt mycket att göra med om man har tillräcklig areal för antalet hästar samt hur marken för övrigt sköts. många hästägare är skapligt dåliga på bryta sina gamla vallar och låter dessutom hagarna bli för hårt betade med för stort antal hästar/ha.

Vi har en stor hage på 5 hektar för åretruntbruk till tre hästar. Under sommaren går de på mindre ytor p g a att de är så lättfödda. Mockar dagligen (utom när det är fastfruset) och alla hästarna har haft "nollor" på alla maskar när vi gjort träckprov.

Vi har en stor hage på 5 hektar för åretruntbruk till tre hästar. Under sommaren går de på mindre ytor p g a att de är så lättfödda. Mockar dagligen (utom när det är fastfruset) och alla hästarna har haft "nollor" på alla maskar när vi gjort träckprov.

Usch va duktig du är. Det skulle vi också behöva vara, vi har inga nollor längre.:cry:

Usch va duktig du är. Det skulle vi också behöva vara, vi har inga nollor längre.:cry:

Faktum är att det är ganska terapeutiskt. Däremot är det ju jobbigt på de ytor det är långt och vildvuxet gräs.

Faktum är att det är ganska terapeutiskt. Däremot är det ju jobbigt på de ytor det är långt och vildvuxet gräs.

Jotack jag vet, jag är en av dom få i stallet som mockat hage:devil:. Men till slut säger armarna ifrån när gräset formligen suger sig fast i redskapen:cool:

Vi har en vinterhage och en sommarhage. Så växlar halvårsvis ca. Vi använder samma lösdrift året om, men hagarna ligger så lämpligt så det blir bara en liten yta på ca 6x6 meter som används året om (denna ska dessutom inom snar framtid grusas), alltså denna yta ingår i både sommarhagen och vinterhagen.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve