Lösdrift - året om? Hagskifte?

the_connemara

Trådstartare
Ni som har hästar på lösdrift, hur löser ni sommar resp vinterhage? Har ni två ligghallar, en i varje? Eller har ni stängslat så ni kan använda ligghallen till olika hagar? Eller har ni hästarna på samma yta året om? Eller sommarhage utan ligghall?

Jag tänker mest på parasitangrepp/vila/växelbete.

Sv: Lösdrift - året om? Hagskifte?

När vi hade hästarna hemma på gården hade vi ligghallen mellan sommar- och vinterhagen, så de hade ligghallen året om. Det var mest uppskattat på sommaren. :love:

Nu när vi har dem inhyrda är de tyvärr utan ligghall på sommaren, har ganska bra skog visserligen, men idealet hade varit ligghallar även där.

Våran vinterhage, den är bara för vintern. De får gå på storbete med andra hästar under sommarn. Är det en fin vår/ höst, så flyttar de över till en mindre hage med vindskydd och träd. Detta funkar bra här, och skönt att kunna tömma hemmaplan och städa ur varje sommar. :)

vinterhagen har alltid bara varit vinterhage (med ligghall) sommartid går kossorna där. sommartid har det sett lite olika ut för oss, vissa år har dom haft kossornas lösdrift (med ligghall) men som i år har ponnyna haft 2 stora skogshagar (utan ligghall) och hästarna 2 (utan ligghall) stora kuperade vall hagar där det andra år gått kossor.

samma vinter som sommarhage vill jag inte ha. när vi hade traditionellt stall så trädade vi en hage om året pga. parasit trycket samt bytte vinterhage varje vinter (blev den som trädades/plöjdes om det året)

Vinterhage med vindskydd bara på vintern. Sommahagar med och utan skog, inga byggda vindskydd. Bara sommahagar.
Båda samma varje år.

När jag hade ponnyn på lösdrift stod det på samma yta året runt, dock shettistar som inte behövde så mycket gräs;)

fast det är inte pga. gräsmängden man bör låta vinterhagen vila (och sommarhagarna) eller växelbeta ;) det har med parasittrycket att göra ;)

Vi har ligghall i vinterhagen. Den betas av får cirka 3 månader om året, och vilar helt 2.

I sommarhagen har vi ingen ligghall, men en dunge med träd där det alltid är skugga, och där hästarna står jämt när det är varmt.

De går på bete maj-oktober, så det är ungefär lika mycket tid i båda hagarna.

Parasitangrepp behöver man inte oroa sig för om markerna från början inte har några stora mängder parasiter och ytorna är tillräckligt stora. Men självklart ska man hålla koll på det.

Vi har ca 25 hektar mark. Hagen är uppdelad, då det från början var två hagar, och ligghallen står med halva sidan i den lilla hagen (några få hektar bara) och andra sidan i den stora. I ligghallen finns sen en skiljevägg så att man inte kan gå igenom den till andra sidan, så man kan säga att det är två hallar under samma tak.

Under vissa perioder har vi stängt av någon av hagarna och låtit hästarna vara i bara den ena. Oftast är det den lilla vi stänger av några månader på sommaren för att den ska få vila, och så har vi ibland stängt av den stora korta perioder under året om vi tyckt att det känns som att det skulle vara pos för markerna. Men vi har aldrig varit fler än 12 hästar och oftast har vi varit under 8 st. Båda hagarna har dock vilat minst 1 gång var/år, sen vi startade lösdriften.

Vi tar årligen träckprov på alla hästar och det är väldigt lite parasiter, det var det redan innan vi startade. De har tagit träckprov i många år härute.

Hästarna går hemma under vinterhalvåret. De hästar som går på lösdriften har ett stort vindskydd i anslutning till en stor hage. De får fri tillgång på grovfoder och vindskyddet är fyllt med halm, då det är det enda underlaget som egentligen ger värme.

De går inte hemma under sommaren, utan då går de i stora hagar en bit iväg. Vi har träd som skydd i övriga hagar.

Vi har ligghall i vinterhagen. På sommaren går hästarna i huvudsak i större flock (tillsammans med de hästar som står på box på vintern) på större mark med naturligt vindskydd i skog. Vid något tillfälle på sommaren betas vinterhagen av, då står hästarna väldigt mycket i ligghallen. Den är mest populär sommartid här hos oss.

ja jag skrev ju det, ligghall=vindskydd, godkänd 2 inspektioner

Oki missförstånd, jag sätter inte likhetstecken mellan vindskydd och ligghall av den anledningen att våra hästar har ett väl tilltaget tak utmed stallet de kan stå under. Det ger vind och regnskydd men inte är det någon strödd ligghall.

Oki missförstånd, jag sätter inte likhetstecken mellan vindskydd och ligghall av den anledningen att våra hästar har ett väl tilltaget tak utmed stallet de kan stå under. Det ger vind och regnskydd men inte är det någon strödd ligghall.
Det är ett sånt vi kallar vindskydd:idea:

Ligghall för mig är en stor lada typ där det finns dörrar åt olika håll.

Hur är det om man kollar regelbundet, och hästarna får 0,0 på maskproven?
Har kört med skilda sommar o vinterhagar tills i våras, då vi fick 0,0 på båda...

ingen aning faktiskt :angel: men har hästarna ingen mask så kan dom ju rimligen inte smitta marken heller ;)

sedan beror det väl oxå på hur stora hagarna är, hur många hästar för ytan osv. hur mkt. det sliter på marken.

sommarhagarna bryts och sås om här med intervaller på några år för att det inte bara ska bli ogräs och "skit" som växer.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve