Lösdrift, 10 kg hösilage/dag, överlever hästen?!

karamelldrottningen

Trådstartare
Ska flytta ettåringen där det ingår max 10 kg/dag. Saken hör till den att det är en lösdrift, alltså är det svårt för mig att veta att hon får i sig den exakta mängden. Hade velat ha fri tillgång, men inte hittat något passande. Och förövrigt är det ett bra ställe och min andra häst har precis motsatt problem, nämligen väldigt, väldigt lättfödd.

Tänker lite ang. foderstaten. Det som ingår är havre, korn, betfor, foderjäst, salt, alger och mineraler. + 10 kg hösilage.

Hur skulle ni ha gjort? Tänker mig att extrafodra henne med betfor, salt ev. mineraler. Men sen vet jag inte. Funderar på att kanske behöva köpa något extra som då inte ingår. Kanske kan hon få lite havre oxå.

Sen ska jag inte ta ut ngt i förskott, kan ju vara så att värderna är så att det inte behövs nå mkt. extra. Men jag tänkte förbereda mig för de värsta och se vad som kan vara bra komplement.

Förslag? Erfarenheter?

Sv: Lösdrift, 10 kg hösilage/dag, överlever hästen?!

Det som i första hand slår mig är att det är en väldans massa kraftfoder och tillskott...

Jag skulle be om analys på höet och se om hon behöver någor kraftfoder alls, möjligen ett proteinfoder för att säkra det intaget. Nu vet jag ju inte vad det är för ras på hästen eller liknande men min då 1,5-åriga hingst, ca 300 kg, fick inte i sig 10 kg hö per dag. Om jag minns rätt var värdena på 8 MJ och runt 55 smbrp på det höet, vanligt torrt hö. Jag tillskottsfodrade inte alls med kraftfoder utan enbart med lucern.

Det beror väl mycket på hur blött hösilaget är? De unghästar jag har haft har inte ätit 10 kg hö per dygn men det är hö det som har en torrsubstans på 84%. Hösilage kan ju variera kraftigt så innan analys är det ju svårt att säga hur mycket hon behöver. Och det var en väldig massa tillskott varför alger tex och både korn och havre? Det bästa tillskottet för unga växande hästar tycker jag är lucern men allt beror på hösilagets värden

Jag håller med föregående talare. Se till att få en analys på grovfodret och se vad som behövs. Om något fattas så är det troligen så att det saknas mer protein än energi. Lucern är bra att ge då eftersom det räknas som grovfoder och dessutom är mineralrikt. Samt förstås komplettera med mineraler vid behov.
Betfor ser jag ingen vits med att ge henne, mycket energi och lite protein, det kommer bara att sänka kvoten.

Ska flytta ettåringen där det ingår max 10 kg/dag. Saken hör till den att det är en lösdrift, alltså är det svårt för mig att veta att hon får i sig den exakta mängden. Hade velat ha fri tillgång, men inte hittat något passande. Och förövrigt är det ett bra ställe och min andra häst har precis motsatt problem, nämligen väldigt, väldigt lättfödd.

Tänker lite ang. foderstaten. Det som ingår är havre, korn, betfor, foderjäst, salt, alger och mineraler. + 10 kg hösilage.

Hur skulle ni ha gjort? Tänker mig att extrafodra henne med betfor, salt ev. mineraler. Men sen vet jag inte. Funderar på att kanske behöva köpa något extra som då inte ingår. Kanske kan hon få lite havre oxå.

Sen ska jag inte ta ut ngt i förskott, kan ju vara så att värderna är så att det inte behövs nå mkt. extra. Men jag tänkte förbereda mig för de värsta och se vad som kan vara bra komplement.

Förslag? Erfarenheter?

oavsett vad höet innehåller så hade jag direkt valt bort korn och alger ur foderstaten, korn pga lågt lysininnehåll (som växande pållar behöver) och algerna för att det är olämpligt och onaturligt som hästmat.
Men det viktiga är vad grovfoderanalysen säjer. Är det torrt hösilage med bra värden så kanske INGET annat behövs, är det blött och dåliga värden så kanske ett annat stall är att rekommendera......

nu börjar jag bli riktigt pirrig inför flytten :D!

Får se hur det funkar att stå där. Om de inte funkar får jag kanske flytta ena hästen till en lösdrift med fri tillgång, men hoppas att de inte behövs. Ska ge de en changs. Få se om jag måste införskaffa lusern el. ngt. passande.

Hon får väl gå på ca 10 kg hösilage (hoppas värderna är bra) annars blir det väl mer om int annat. Sen betfor, mineraltillskott, b-vit och lite havre. Och så möjligen lusern dådå. Hoppas att hon kan hålla hullet på det. Hon har vuxit oerhört nu under sommaren.

Spännande :).

10 kg hösilage säger ju egentligen ingenting, det beror ju helt på hur torrt/blött det är.

När jag stod på ett ställe där balarna var lite ojämna i kvalitén, gällde det att titta på mängden, inte vikten: en full IKEA-påse kunde ena dagen väga 5kg och vid balbyte vägde samma påse 10kg :eek:

Stallägaren tog betalt per kilo, så det var bara att betala för en massa vatten emellanåt, för samma mängd hösilage behövde ju hästarna ha :mad:

Om åringen nu kan stoppa i sig 10 kg beroende på Ts o vad den behöver brukar man kunna få byta kraftfodermängden mot dubbla mängden extrahö- om... nu inte gården odlar eget spannmål.

Tänk på att åringar äter långsamt o behöver få ro- helst gå med enbart jämnåriga. Nästa år kan den gå med äldre.

Har väldigt svårt att se att den skulle kunna klara sig på bara hösilage. Vår 1,5 åring äter mer än 10 kg hö om dagen+ 2 kg krafftprotein +soja och han går inte på lösdrift.
Visst är det individuellt men om det är ett halvblod du har så kommer det behövas mer grovfoder än 10 kg om den inte är väldigt liten i maten

Växande unghästar har ett betydligt större behov av proteiner och även energi än vuxna hästar. Dom behöver mer tid för att äta och det är direkt olämpligt att ha dom tillsammans med vuxna hästar som har ett mindre näringsbehov men en större förmåga att äta. Många unghästar får i sig alldeles för lite mat. Det går inte att reparera detta när skelett och tillväxtzoner är klara.

Precis, min åring äter väldigt långsamt och verkar inte alltför intresserad av mat heller.

Kommer förmodligen ha henne i en annan lösdrift fast på samma gård. Med stona och deras föl. Sen får min 6-åring gå tillsammans med de andra inackorderade.

tror det bli att extrafodra iallafall. Med tanke på att hennes mamma oxå var rätt svårfödd och det verkar hennes föl oxå bli mer el. mindre (!). Tror att risken är rätt liten att jag kommer att överfodra henne. Och frågan är väl vad som är värst? Att man ger för lite el. för mkt. Med tanke på att hon växer så tänker jag att det är bättre om hon får i sig lite mer än behövligt. Hon är dessutom ganska så lättstressad, fortfarande och då går hon ju ner mer. risken att hon skulle bli tjock känns närmaste obefintlig.

Tack för alla era svar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Just blivit med häst igen (snart...) och jag ska ha hästen i ett stall där hösilage används. De ger fri tillgång i hagen vintertid (de...
Svar
8
· Visningar
1 417
Senast: Wera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama