Lösa hundar....

L

liljekonvall

Satt o läste i tråden om att ha lösa hundar hundar på landet.jag har själv sommarställe där jag gärna vill kunna ha mina hundar lösa,men jag har pratat med grannen(finns bara en) om det är ok med honom om mina hundar råkar springa in där.Det jag däremot fick höra av en arbetskamrat för någon vecka sedan gjorde mig lite konfunderad.Min arbetskamrat bor på landet.Hon har ibland hand om sin sons två staffar varav jag träffat båda tikarna.Underbara, goa hundar.Hennes granne(jag vet dock inte hur långt det är mellan dem men skulle tro åtmindstonde en 100 m)har en hanhund som visserligen är snäll men dock springer lös o smiter hur ofta som helst.Det är också av en helt annan ras(har för mig hon sa att det var någon jakthund).I vilket fall som helst så hade min arbetskamrat en av tikarna(som löpte)lös i sin INHÄNGNADE trädgård.Visserligen med bara ett staket men dock så högt att hennes inte kommer ut.Ve o fasa när hon tittar ut och ser grannens hanhund inne i trädgården tillsammans med tiken.Min arbetskamrat ringer självklart till grannen och får bara ett snäsigt svar tillbaka att det är tikens ägare som har ansvar för att hundar inte paras och det finns ingen anledning till att hon ringer dit o kräver något.Hon är utom ansvar.....Jag vet att lagen är sådan,men får det gå till såhär?Min arbetskamrat fick alltså stå för ett ultraljud samt abortspruta(ca 2500 kr) för att grannen inte haft koll på sin hund.Vad tycker NI här ute,är detta ok?
 
Sv: Lösa hundar....

Nej jag tycker inte att det e okej! Inte om det var på hennes tomt! Dock om man vet att grannen har en hanhund och man själv har en tik som löper, kanske man inte skulle ha den ute själv.
 
Sv: Lösa hundar....

Min åsikt är att man aldrig lämnar en löptik lös ute på inhägnad tomt utan uppsikt. Just pga det du skrivit ovan.

Dyr abortspruta btw. Kollade pris här åt en vän för ett tag sedan och det går på lite drygt 800:- (för båda sprutorna) att spruta en tik hos den veterinärkliniken.
 
Sv: Lösa hundar....

Jo,jag kan hålla med om att hon kanske skulle ha bättre uppsikt med tanke på att den löper,men samtidigt var den ju inom inhängnat område på hennes tomt.Är lagen verkligen så konstig?.Jag menar nu att tikägarens ansvar för parning går till ytterligheten?Jag kan ju ha min tik kopplad på promenad och en större lös hund är lös.Vad kan jag göra då?Hunden måste ju ut oavsett om den löper eller ej.Men hur funkar det i min arbetskamrats fall med lagen som säger att du inte få ha din hund lös utan uppsikt mars till augusti.DÄR har ju grannen brustit iallafall?
 
Sv: Lösa hundar....

I den situationen så har ju tillsynen av hundarna brustit hos båda parter. Dock så förstår jag inte varför man släpper ut en löptik i en trädgård med undermåligt staket när man vet att det finns en lösspringande hanhund i närheten? :confused:
 
Sv: Lösa hundar....

Min åsikt är att man aldrig lämnar en löptik lös ute på inhägnad tomt utan uppsikt. Just pga det du skrivit ovan.

Dyr abortspruta btw. Kollade pris här åt en vän för ett tag sedan och det går på lite drygt 800:- (för båda sprutorna) att spruta en tik hos den veterinärkliniken.

Priset var vad hon sa till mig när hon berättade.Men jag tror det var för både sprutor,vetrinärundersökningen samt ultraljud för att se om hunden verkligen hade blivit parad.
 
Sv: Lösa hundar....

Jag kan ju ha min tik kopplad på promenad och en större lös hund är lös.Vad kan jag göra då?

Hålla en hund med varsin hand, whats the problem:confused:

Jag tycker faktiskt det är hemskt oansvarigt att ha sin löptik utan uppsyn, om än det är i trädgården. Hon visste ju att grannen har en hanhund som inte hålls hemma. Fast jag tycker ändå att det är självklart att grannen ska stå för halva kostnaderna.
 
Sv: Lösa hundar....

Man skall INTE lämna löptik ensam utan tillsyn ute, oavsett om det är inhägnat eller inte(eller riktig hundgård med betonggolv o 2m staket är väl undantag). Det tycker jag är sunt förnuft om man inte vill ha valpar. Inte bara för att hanhundar kan komma utifrån, utan för att tikarna kan bli opålitliga och själva söka upp hane.

Jag sitter här med två löptikar just nu, skulle inte tänka tanken på att ha dem ute själva nu...även om vi har inghägnat.


Så, jag tycker nog allt att tikägaren får stå för det misstag hon gjorde. MEN hanhundsägaren kunde ju allt betett sig lite mer vettigt och faktiskt bidragit eller iaf inte varit otrevlig. Tikägaren kunde oxå informerat hanhundägaren om att de löpte så att de i förhand kunde välja att inte ha sin hane lös. Men det är lätt att vara efterklok, tur det gick bra iaf.
 
Sv: Lösa hundar....

Hålla en hund med varsin hand, whats the problem:confused:

Jag tycker faktiskt det är hemskt oansvarigt att ha sin löptik utan uppsyn, om än det är i trädgården. Hon visste ju att grannen har en hanhund som inte hålls hemma. Fast jag tycker ändå att det är självklart att grannen ska stå för halva kostnaderna.

Ja,nu framgick det ju inte av mitt inlägg att jag har två hundar(båda i 25-30 kilos klassen och båda tikar).Jag har därför inte möjlighet att hålla isär en tredje:crazy:Nu har ju inte detta hänt mig,men man funderar ju ändå på möjligheterna att det kan hända ,då hanhundsägaren är helt utan ansvar.För bara några veckor sedan kom en lös hund fram till oss.Ägaren sa visserligen ursäkta,men han är snäll,men jag vet ju inte hur dina är förståss....Jo tack sa jag,de är snälla båda två men en av dem löper och jag vill inte ha valpar.Oj,det tänkte jag inte på sa hon.....
 
Sv: Lösa hundar....

Visste de som har hanhunden att tiken löpte? Jag tycker precis som många skrivit inte att man släpper ut en löptik lös utan uppsikt om man vet att där bor en hanhund som mycket väl kan springa över. Oansvarigt tycker jag då det trots allt är hennes tik som löper.
 
Sv: Lösa hundar....

Visste de som har hanhunden att tiken löpte? Jag tycker precis som många skrivit inte att man släpper ut en löptik lös utan uppsikt om man vet att där bor en hanhund som mycket väl kan springa över. Oansvarigt tycker jag då det trots allt är hennes tik som löper.

Jag vet inte om de visste att hon löpte eller inte.Jag har ju bara hört min arbetskamrats version och undrade vad ni tyckte om historien.Visserligen tycker jag själv att min arbetskamrat borde haft bättre uppsikt,då jag även hört att hanhunden vart där innan,men hundar ska ju inte springa "vind för våg" så varför har inte hanhundens ägare något ansvar.Nu råkade det ju vara parning som skedde denna gång,men om den istället vart aggresiv och hoppat på "hennes" hundar.Har hon ingen rätt att ha "sina" hundar på sin egen tomt utan att behöva oroa sig för att grannens hund kommer in till henne.Även om hon nu inte hade uppsikt så var det ju dels staket runt tomten och dels är lagen att du inte får ha din hund lös utan tillsyn...Jag håller inte med er även om jag vet att ni har lagen på er sida:o
 
Sv: Lösa hundar....

Då finns det alltså möjlighet att hanhundens ägare inte ens visste att grannens hund löpte. Då förstår jag inte ens hur man kan kräva dem på pengar. Sen som du skrev att tänk om hunden varit agressiv. Det är ju stor skillnad och förhoppningsvis hade de kanske inte släppt ut den lös om den varit aggressiv.
 
Sv: Lösa hundar....

Enligt min vän som är polis är det den ägare vars djur är på rymmen som är skyldig till vad det rymmande djuret har för sej. Mitt brunstiga sto rymde en gång till en ung hingst, lurade ut honom ur hagen och om jag inte hade kommit springande vrålandes som en furie hade det blivit föl. Mitt djur var på rymmen, alltså var det jag som fick betala hingststaketet samt be om ursäkt för mitt lösaktiga sto.
 
Sv: Lösa hundar....

Men vad menar du nu, ska man inte kunna ha sin hund lös på sin gård för att andra aggressiva och lösa hundar kan ta sig in ?!

En löptik förstår jag att man inte låter vara ensam ute utan uppsikt.

ylvaaskersund: Jag tror att det är svårt i ett sådant läge där tiken blivit parad om man vill ha hjälp med kostnaden av hanhundsägaren. Dom kan neka osv och vad gör man då, låter tiken föda fram valparna och dna-testar?
 
Sv: Lösa hundar....

Med tanke på att jag vet en uppfödare som fått en hund parad genom galleret på en innebur så vet jag att "If there is a will, there is a way" och skulle aldrig lämna en löptik utan uppsikt utomhus.
 
Sv: Lösa hundar....

Men vad menar du nu, ska man inte kunna ha sin hund lös på sin gård för att andra aggressiva och lösa hundar kan ta sig in ?!

En löptik förstår jag att man inte låter vara ensam ute utan uppsikt.

ylvaaskersund: Jag tror att det är svårt i ett sådant läge där tiken blivit parad om man vill ha hjälp med kostnaden av hanhundsägaren. Dom kan neka osv och vad gör man då, låter tiken föda fram valparna och dna-testar?

Jag skrev bara vad lagen säger om djur på rymmen inget annat.
 
Sv: Lösa hundar....

nä så enkelt är det inte med hundar alltid. Om en hund på rymmen skulla ta sig in till min hund och min hund skadar den hunden så är det jag som får stå för vetkostnaderna.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 531
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 594
Senast: cello
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 934
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 855
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp