Lösa hundar trots koppeltvång, vart anmäla?

golden_tinka

Trådstartare
För 5 min sprang två hundar förbi här utanför, och jagade en bock.
geten som för ett par dar sen var högdräktig syntes inte till...
Hundarna har vart här ett par ggr innan, så vi vet vem ägarna är.

Vart anmäler man när ägarna inte följer koppeltvånget?
Visst kan man ta sig ett snack med ägarna men eftersom hundarna är ute på rymmen gång efter gång så verkar dom inte bry sig...:crazy:

Som tur var var inte mina kaniner ute i sin hage för då hade väl dom strukit åt...:mad:

Sv: Lösa hundar trots koppeltvång, vart anmäla?

Polisen.

Och så tar du och försöker fånga in hunden.
Kontakta även jägarna som har jakträtten på marken.
De har rätt att skjuta hunden om den förföljer vilt och inte går att fånga.
Polisen kan också hjälpa till med det.

Att berätta för hundägarna att Polisen och Jakträttinnehavaren får skjuta hunden om den inte går att fånga, brukar få dem att hålla ordning på hunden.

Ok tack så mycket, misstänkte att det var till polisen man skulle anmäla, men funderade även på om miljökontoret skulle blandas in.. men då är det polisen som gäller!
lr jakträttsinnehavaren!

Ok tack så mycket, misstänkte att det var till polisen man skulle anmäla, men funderade även på om miljökontoret skulle blandas in.. men då är det polisen som gäller!
lr jakträttsinnehavaren!

Du anmäler till polisen...

Jakträttsinnehavaren kan du underrätta....

Varför skulle hon vilja att de tog livet av hunden? :confused:

Självklart vill jag inte att dom ska ta död på hundkraken, även om jag hellre ser den död än att den dödar nåt av mina djur..

men jag visste faktiskt inte heller att både polis och jakträttsinnehavaren hade rätt att skjuta lösspringande hundar som jagar vilt, trots att jag haft hund hela livet..:o

Om inte annat kanske det kan skrämma ägaren lite om h*n inte vill lyssna på något annat.

Det beror väl på vad hunden gör.
Om någon hund jagar mina hästar i hagen och stressar dem och jag inte kan fånga in hunden, då skulle jag nog gärna se den död.
Och det får jag då ordna.

Om inte annat kanske det kan skrämma ägaren lite om h*n inte vill lyssna på något annat.

det skrämde faktiskt mig lite, då våran hund nån gång jagat vilt.. självklart är den alltid kopplad efter det, men det ger än ju en tankeställare!

De flesta skjuter väl inte på första gången de ser hunden hoppas jag. :crazy:

Men händer det flera gånger kan jag förstå om de gör det även om det känns som en total katastrof om det är ens egen hund.

Texten skriver sålunda:

4 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd, skall i stället polismyndigheten i orten underrättas.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Lag (1987:260)."

Innan en hund får avlivas ska alltså polisen underrättas, och de kan ge tillstånd till avlivning.
När det gäller renar säger rennäringslagen

93 § När renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är tillåten, skall hund i trakten som ej användes i renskötseln hållas i band eller instängd, om ej länsstyrelsen medger annat. Detsamma gäller när renar flyttas, såvida hundens ägare i förväg underrättats om tiden för flyttningen.
Anträffas hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom område där renskötsel då är tillåten, får hunden, om den ej låter sig upptagas, dödas av den som äger eller vårdar ren.
Den som sålunda dödat hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.

tack! nu fick man lite klartext...
men om det inte går att fånga hunden då?:confused:

tack! nu fick man lite klartext...
men om det inte går att fånga hunden då?:confused:

Du anmäler till polisen. Om polisen inte själva kan ta hand om hunden, så kan de ge jakträttsinnehavaren att skjuta hunden. Jag skulle inte tro att polisen själva ger sig iväg och jagar en hund med de tjänstevapen de normalt har.

Om hunden jagar hemdjur så får man skjuta den om man inte kan fånga den.

Men vart går gränsen för hur mycket man måste ha försökt fånga hunden innan man får skjuta den, sådan lagar är ju väldigt "luddiga"

Liknande trådar

Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 953
Senast: Sel
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Övr. Hund Det finns ett äldre par i mitt område som har en rottweiler hane som dom har noll kontroll över. Hunden är väldigt aggressiv mot andra...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: GotAsecret
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 292
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar