Lösa benbitar?

Sv: Lösa benbitar?

våran förra unghäst fick 2 lösa benbitar i hasen när hon var liten.. Vi märkte de främst på att hon var lite lite tjockare i just en has sedan att hon var lite lite stel på morgonen i de benet men hade ej ont. men vet sa att det är bäst att ta bort dom å de gjordes nu e hon bra

Här kommer 2 st bilder

Vet kommer ut på mån-tis nästa vecka.

IMG_0547.jpg

IMG_0546.jpg

Igår när jag kom ut så sprang han som en galning i hagen och studsade..så han verkar inte ha ont konstigt nog :confused:

Det där skulle jag åka till Mälarkliniken med. jag tror inte en veterinär som kommer ut kan göra så mcyket.

då borde det inte vara lösa benbitar! lösa benbitar uppkommer när skelettet blidas och växer, oftast blir det lösa benbitar för att hästen växer så snabbt, har fått foder som innehåller dåligt med vitaminer och minraler, lösa benbitar är även ärftligt.
jag tycker att om det skulle va lösa benbitar så hade du märkt av dem mycket tidigare, på min kille kom dom när han var 1,5 år.
sen finns det ju som sagt hästar som kan ha lösa benbitar hela livet utan att man ens vet om det, men som sagt då hade de ju ställt till med problem när han var ung, och inte uppkommit nu eller :confused:
så sa min vet när jag pratade med henne om lösa benbitar.
Lycka till!

Nej jag har googlat en massa nu och jag tror inte heller att det är lösa benbitar som spökar. Han har fått den här svullnaden när han gick omkull i hagen..så jag tror att det är antingen en inflammation i leden eller så är det vätska.
Jag vet inte heller hur länge vätska kan finnas i en led :/
Men jag tror att det är en inflammation..hoppas bara att han kommer bli bra :(

Det där skulle jag åka till Mälarkliniken med. jag tror inte en veterinär som kommer ut kan göra så mcyket.

Håller med. När det handlar om ben är det 9 gånger av 10 totalt utkastade pengar att ta ut veterinär till stallet.
Det enda veterinären kommer att göra är att konstatera att man inte ser så mycket, och ge dig remiss till röntgen.

Jag åker i stort sett alltid iväg direkt om det är något, den enda gången det kan löna sig att ta ut veterinär är om det är helt uppenbart vad felet är och det går att åtgärda på plats. Annars - åk!

En kompis till mig sa att det kan sitta längre upp också kan det vara så?
För att han gick inte omkull hela han vad jag kunde se på täcket..utan det var mer som stänk. Så vad jag tror så har han halkat till och satt sig på rumpan och fått benen under sig.
Hmm kanske är bäst att åka till mälarkliniken eller Ultuna direkt..

Jag håller med CK, om det är nåt löst där inne så är de inte lösa benbitar som de får under tillväxten och börjar spöka senare.

Röstr också för Mälarkliniken eller någon annan Stor klinik, inte de små ATG-klinikerna.

nej dom tog distriktarn, har u varit ute för något? när de tagit stygnen?

Det har väl klippt av knutarna och haft trådarna kvar i såren på TVÅ av våra fyra operationer. Den tredje fick de inte ta och nu senast tog mamma emot stygnen i handen och kollade att hela var med.

Men operationerna har gått bra även om jag tycker att de är tveksamma i en hel del andra frågor.

TS, lycka till vid röntgen.

Det har väl klippt av knutarna och haft trådarna kvar i såren på TVÅ av våra fyra operationer. Den tredje fick de inte ta och nu senast tog mamma emot stygnen i handen och kollade att hela var med.

Men operationerna har gått bra även om jag tycker att de är tveksamma i en hel del andra frågor.

TS, lycka till vid röntgen.

ok, jag har ju bara varit där uppe en gång och opererat min kille, och då tyckte jag de var duktiga. hade man varit där mer så kanske man inte hade varit så övertygad.. jaja

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 556
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka