Lösa benbitar!

Sv: Lösa benbitar!

Mitt sto är opererad som 4-åring för lösa benbitar, när jag köpte henne upptäckte vi en ärrbildning som blivit av den tidigare operationen, dock ovanligt att sånt händer.
Eftersom att hon gått så länge med ärrbildningen så kommer hon ha en litenliten rörelsestörning, men hon har ej ont och är ej halt och fullt ridbar utan begränsningar.

:banana::banana::banana:

Lite OT, täcker försäkringen en sådan operation? har hört både och nämligen

Alexandra_W har redan svarat åt mig :bow:

I detta fall så täcker bolaget eftersom han har besvär och jag tog över säljarens försäkring.

Det beror helt på. Första kravet är att hästen ska ha problem av de lösa benbitarna. Dvs symptom. (Annars täcker de aldrig).

Men sen beror det på om hästen varit försäkrad i samma bolag sen den var liten, eller om det bytts bolag.

Ger dig två exempel:

Häst 1. Försäkrad i bolag X som föl. Lös benbit upptäcks vid 4 års ålder, och ger problem. Bolaget betalar utan problem.

Häst 2. Försäkrad i bolag X som föl, dock har t ex en ny ägare köpt hästen när den var 3 år, och då bytt till bolag Y. När hästen är 4 år upptäcks lös benbit och den får problem av det. Bolaget betalar inte (om de inte är snälla, men enligt reglerna betalar de inte).

Trav/galopphästar betalar de inte. Så som ett tredje exempel. Mitt flllblodssto. Försäkrad i bolag X som föl, i en racingförsäkring. Köpt som treåring, står kvar i bolag X men har fått en A1 ridhästförsäkring. Försäkrad UA: Om det upptäcks en benbit på henne, som är OCD-typ, dvs uppkommit innan jag köpte henne, så betalar bolaget INTE. För då tittar de på vad för försäkring hon hade när skadan uppkom (OCD-defekter är hyfsat lättdaterade), och då hade hon en racingförsäkring, och den täcker inte. Så tji fick jag.

Sen, valacken försäkrades in i bolag X som liten, jag köpte honom som fyraåring och bytte till bolag Y. När han var 8 år upptäcktes OCD-defekter. Bolag Y gick emot sina egna regler och betalade ut både vetvård och liv. Så som sagt de kan vara snälla med men man ska inte räkna med det.

Alexandra_W har redan svarat åt mig :bow:

I detta fall så täcker bolaget eftersom han har besvär och jag tog över säljarens försäkring.

Tack för era svar, nu vet jag lite hur det ligger till.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hur ser prognosen ut för en fyraåring som har lösa benbitar i båda armbågarna? Han är påtagligt halt trots att han har gått på olika...
2
Svar
20
· Visningar
3 512
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka