Det beror helt på. Första kravet är att hästen ska ha problem av de lösa benbitarna. Dvs symptom. (Annars täcker de aldrig).
Men sen beror det på om hästen varit försäkrad i samma bolag sen den var liten, eller om det bytts bolag.
Ger dig två exempel:
Häst 1. Försäkrad i bolag X som föl. Lös benbit upptäcks vid 4 års ålder, och ger problem. Bolaget betalar utan problem.
Häst 2. Försäkrad i bolag X som föl, dock har t ex en ny ägare köpt hästen när den var 3 år, och då bytt till bolag Y. När hästen är 4 år upptäcks lös benbit och den får problem av det. Bolaget betalar inte (om de inte är snälla, men enligt reglerna betalar de inte).
Trav/galopphästar betalar de inte. Så som ett tredje exempel. Mitt flllblodssto. Försäkrad i bolag X som föl, i en racingförsäkring. Köpt som treåring, står kvar i bolag X men har fått en A1 ridhästförsäkring. Försäkrad UA: Om det upptäcks en benbit på henne, som är OCD-typ, dvs uppkommit innan jag köpte henne, så betalar bolaget INTE. För då tittar de på vad för försäkring hon hade när skadan uppkom (OCD-defekter är hyfsat lättdaterade), och då hade hon en racingförsäkring, och den täcker inte. Så tji fick jag.
Sen, valacken försäkrades in i bolag X som liten, jag köpte honom som fyraåring och bytte till bolag Y. När han var 8 år upptäcktes OCD-defekter. Bolag Y gick emot sina egna regler och betalade ut både vetvård och liv. Så som sagt de kan vara snälla med men man ska inte räkna med det.