Lösa benbitar!

Sv: Lösa benbitar!

Jag visste inte att det kom så fort.

Jag förstår att du vill ge honom en chans, han verkar helt toppen som du beskrivit honom. Jag skulle lita på den vet som ska op!

Håller tummarna.

Han är ju bara 1 år och jag har bara haft honom i drygt 3 veckor, svullnaden kom efter en dryg vecka efter att jag hade hämtat honom :(

Han är helt fantastisk på alla sätt så jag vill ju ge honom alla chanser.

jag tror att det kommer gå jättebra! dom flesta hästar klarar ju det där alldeles utmärkt.. Har för mej att det är väldigt många unghästar som operaras för just lösa benbitar.. lr har jag fel?:confused:

Det är som sagt var jättevanligt att ta bort lösa benbita, och det är en relativt enkelt operation i och med att man kan göra det med titthål. Sen är det ju alltid en risk att söva en häst, men den chansen får man ju ta!

Jag opererade bort lösa benbitar i haserna på båda bak på mitt sto som 4-åring, pyttelite på ena sidan och en större på andra. Det hade dock inte skadat lederna så hon fick en rätt lång konvalescens (dock inte nödvändigt) och som 6-åring idag märker vi inget av det!

Någon Tomaz på Ultuna som enligt chefsvet är väldigt skicklig och har gått bredvid en av världens bästa kirurger. Vet sa oxå att om ledbrosket är skadat så är prognosen dålig, är däremot ledbrosket intakt så har han 95% chans att bli helt återställd.

Vad är det för fel på din häst nu?

Den veterinären är super. Så din häst är i absolut bästa händer!

Vad gäller operationen så som flera sagt, det är en rutinoperation med mycket god prognos sålänge det inte finns sekundära skador.

Har också haft en häst som, precis som din, svullnade upp i hasen som 1 åring. Han op och de plockade ut en benbit, inga komplikationer senare.
Som andra redan sagt så är det inte så ovanligt och många har en god prognos.

Vad skönt blir glad att höra att det förmodligen inte kommer att bli några problem.

Angående en annan tråd här på hästvård om kissing spines där vi diskuterar avel. Visst är det så att man inte får godkänna en hingst som är opererad för lösa benbitar? Jag hade ju mina funderingar på att försöka få honom godkänd då han har en väldigt bra stam och verkar bli snygg, men nu med fasit i hand så vill jag ju inte föra vidare några problem, så det är väl lika bra att kastrera..

Är det någon som vet vilken typ och hur lång konvalecens det kommer att bli efter titthålsoperationen? Kommer det typ krävas boxvila eller kan han gå i hage och hur lång tid?? Försökte få svar från kliniken men dom var lite upptagna och jag åker på semester på månd morgon och kommer inte tillbaka förrens dagen innan vi ska tillbaka till kliniken..

Ja det är boxvila. Lite olika beroende på hur mycket de fått 'göra' i leden. Men räkna med 4 - 6 veckors box/sjukhagesvila i alla fall, som minst.

Mina har fått 6 v box/boxhag och 2 v sjukhage. (Sen, mitt ungsto släppte ut sig själv från boxvilan efter 5 dagar, efter 5 dagar till släppte hon ut sig själv från sjukhagen och gick sen i stor hage med kompisarna och busade. Det gick bra ändå, men det är ju INGET man rekommenderar..)

En av mina hästar hade benbitar så stora att man kunde göra köttbuljong på dom:eek: i hasen, hon opererades som tvååring på ATG-klinik och har aldrig haft problem efter det. Hon var fylld i hasen under nästan hela konvalecensen men blev jättefin sen. En annan häst blev opererad för lös benbit i en framkota som ettåring och den fick behandlas efter ett halvårs träning, 2 ggr. Hästen är i dag 4 år och visar ingen hälta vid böjprov i dag. :)

Vad skönt blir glad att höra att det förmodligen inte kommer att bli några problem.

Angående en annan tråd här på hästvård om kissing spines där vi diskuterar avel. Visst är det så att man inte får godkänna en hingst som är opererad för lösa benbitar? Jag hade ju mina funderingar på att försöka få honom godkänd då han har en väldigt bra stam och verkar bli snygg, men nu med fasit i hand så vill jag ju inte föra vidare några problem, så det är väl lika bra att kastrera..

Jag vet inte om det är kassaktionsorsak i alla raser. Däremot så lösa benbitar i hasleden, av OCD-typ (dvs inte efter yttre trauma) har i princip den hägsta arvbarheten av de olika typer/lokalisationer av lösa benbitar, så jag skulle inte tänka på avel. Tyvärr =/

Men det är ok att ha honom ute förutsatt att det inte är större än ca 9 kvadratmeter även i början? Eller måste han stå inne i början? Du skrev box/boxhage så jag vill bara klargöra så att jag har fattat rätt:o

När min låg på op. bordet så kollade jag iett fack vad alla andra fick för konv. schema.
De flesta fick ett par dar i box o sen 4 v. sjukhage/ paddock 10x 10.

min som var 4 o hade lokalt grava infl. fick 8 dar på box o 10 v. sjukhage.

Tror att det går bra när din är så ung.
I D. röntgar man "alla" o op. ofta utan att informera om detta.

en sak som är bra- är att den aldrig senare har haft problem med att stå inne själv.

Men det är ok att ha honom ute förutsatt att det inte är större än ca 9 kvadratmeter även i början? Eller måste han stå inne i början? Du skrev box/boxhage så jag vill bara klargöra så att jag har fattat rätt:o

Jadå, det går bra. Därför jag skrev box/boxhage. Var om jag minsn rätt (kan kolla sen om du vill veta exakt?) några dagar strikt boxvila och sen var det valfritt box eller boxhage, dvs max 10 * 10 meter. Sen när det var sjukhage så handlade det ju om paddock, dvs inte 'liten sjukruta', men liten hage så de kan röra sig mer men inte fnatta så mkt.

Valacken fick stå 8 veckor på box/boxhage dock, han muppade runt i sjukhage och det fick han absolut inte. Stoet vandrar på box/boxhage och bröt sig ur sjukhage soms agt, så där fanns inget val.

Men iaf från 'min' klinik så de får jättegärna stå ute och få frisk luft och stimulans de där veckorna.

Båda skulle promenixas för han med under hela konvalescensen med förresten.

Valackens artroskopi var rent diagnostisk, han fick dock inga ytterligare problem av OP. Stoet så tog vi bort en birkelandsfraktur i en bakkota. Fullt återställd och fullt frisk efter OP =)

Ok, verkar som mellan 4-8 veckor är vad man får räkna med, men han får i alla fall vara ute. Tack så mycket för info :bow:

Lite OT, täcker försäkringen en sådan operation? har hört både och nämligen

Det beror helt på. Första kravet är att hästen ska ha problem av de lösa benbitarna. Dvs symptom. (Annars täcker de aldrig).

Men sen beror det på om hästen varit försäkrad i samma bolag sen den var liten, eller om det bytts bolag.

Ger dig två exempel:

Häst 1. Försäkrad i bolag X som föl. Lös benbit upptäcks vid 4 års ålder, och ger problem. Bolaget betalar utan problem.

Häst 2. Försäkrad i bolag X som föl, dock har t ex en ny ägare köpt hästen när den var 3 år, och då bytt till bolag Y. När hästen är 4 år upptäcks lös benbit och den får problem av det. Bolaget betalar inte (om de inte är snälla, men enligt reglerna betalar de inte).

Trav/galopphästar betalar de inte. Så som ett tredje exempel. Mitt flllblodssto. Försäkrad i bolag X som föl, i en racingförsäkring. Köpt som treåring, står kvar i bolag X men har fått en A1 ridhästförsäkring. Försäkrad UA: Om det upptäcks en benbit på henne, som är OCD-typ, dvs uppkommit innan jag köpte henne, så betalar bolaget INTE. För då tittar de på vad för försäkring hon hade när skadan uppkom (OCD-defekter är hyfsat lättdaterade), och då hade hon en racingförsäkring, och den täcker inte. Så tji fick jag.

Sen, valacken försäkrades in i bolag X som liten, jag köpte honom som fyraåring och bytte till bolag Y. När han var 8 år upptäcktes OCD-defekter. Bolag Y gick emot sina egna regler och betalade ut både vetvård och liv. Så som sagt de kan vara snälla med men man ska inte räkna med det.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hur ser prognosen ut för en fyraåring som har lösa benbitar i båda armbågarna? Han är påtagligt halt trots att han har gått på olika...
2
Svar
20
· Visningar
3 512
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka