Lösa benbitar!

super

Trådstartare
Jag köpte ju en liten åring för drygt tre veckor sedan och för ca två veckor sedan så svullnade hasen upp och igår var jag iväg till klinik och röntgade. Då visar det sig att han har lösa benbitar i båda haserna och vi ska opperera honom. Är det någon här som har oppererat sin häst mot det och har det gått bra?? Är lite orolig, jag har ju bara haft hästen i drygt tre veckor och har redan problem :cry:

Han är helt underbar i all hantering så jag hoppas verkligen att han blir fullt återställd, vet säger att så länge ledbrosket inte är skadat så är prognosen väldigt god. Det låter ju jättebra men jag vill gärna höra hur det gått för andra.

Sv: Lösa benbitar!

Har inte nån erfarenhet av lösa benbitar men det är tråkigt att höra:(
hur går det till vid operationen?

Jag tror att dom gör sk titthålsoperation alltså artroskopi (stavning), så såret blir väldigt litet.

Grannen opererade sin 2-åring. Lös benbit i hasen, titthål, allt gick bra och har fungerat ua efter, vet menade att det var god prognos, särskilt, eller eftersom, det satt i hasen.

Har precis svarat i en annan tråd om detta med lösa benbitar.

Avlivade min ena häst i måndags för skador som blev av de lösa benbitar som vi opererade bort för 1,5 år sedan. Han var bara 4 år och op alltså när han var 2,5år. Han blev inte återställd efter op, utan var halt även efter att de tagits bort. Med denna häst så försökte vi med behandlingar i leden i 1,5 år, vilket har blivit väldigt kostsamt för min del.

Om jag var du skulle jag prata med säljaren och be denne ta tillbaka hästen. Det är inte säkert att hästen blir återställd efter en operation, även om de flesta säkert blir det?

min häst blev operarad för lösa benbitar i båda bakhaserna när han var ca 1,5år.... han har klarat sej alldeles utmärkt!
Att han nu blivit dålig i benen beror på helt andra saker...

Det kommer nog att gå bra ska du se!
Vem ska operera?

Någon Tomaz på Ultuna som enligt chefsvet är väldigt skicklig och har gått bredvid en av världens bästa kirurger. Vet sa oxå att om ledbrosket är skadat så är prognosen dålig, är däremot ledbrosket intakt så har han 95% chans att bli helt återställd.

Vad är det för fel på din häst nu?

Vad tråkigt med din häst, är alltid trist när man är tvungen att ta det beslutet. Vet hur det är, jag var tvungen att ta bort min gamla häst för en månad sedan..

Tydligen så är detta med lösa benbitar väldigt vanligt och om jag skulle köpa en ny häst så är risken nästan större att den har massa fel än om jag opererar och ledbrosket är ok. Vi upptäckte ju detta i väldigt tidigt skede så har jag tur så är lekbrosket oskatt.. Är det däremot skadat då är det en anna fråga, men det får jag ta då i så fall. :crazy:

Senast ändrad:

tror nog det är en god prognos för din lilla häst.. den är ju inte så gammal ännu heller.. du ska bara veta hur många travhästar som någon gång i sitt liv haft lösa benbitar! tom några av de allra bästa har en gång haft det ;) så det behöver inte betyda att han kommer få några men utav det.

Tack, alltid skönt med lite uppmuntran :bow: Känns annars som att allt går fel med hästar just nu :cry:

Du har massiv påhejning här nerifrån Skåne ska du veta!
Vi hoppas alla på att det ska gå bra så att du och Sockan får ut o sopa rent på dressyrbanorna!

Min häst är opererad för lös benbit både i bakknä och framkota.. operationerna har gått finfint!! Av dom har han inga men :) fast som fullblod han är så skaffar han sig andra grejer... :(
det kommer nog att gå bra ska du se!! :)
Lycka till!

Någon Tomaz på Ultuna som enligt chefsvet är väldigt skicklig och har gått bredvid en av världens bästa kirurger. Vet sa oxå att om ledbrosket är skadat så är prognosen dålig, är däremot ledbrosket intakt så har han 95% chans att bli helt återställd.

Vad är det för fel på din häst nu?

han har bllivit behandlad för kotledsinfl under ca 1års tid, nu är jag inte säker på vad det är.. ska börja utreda igen.. suck suck!

jag opererade min häst i Stenestad, hos Görna Rydén.... verkligen en skicklig vet

han har bllivit behandlad för kotledsinfl under ca 1års tid, nu är jag inte säker på vad det är.. ska börja utreda igen.. suck suck!

jag opererade min häst i Stenestad, hos Görna Rydén.... verkligen en skicklig vet

Kan det inte komma från ryggen eller tänderna? Super fick upprepade ledinflammationer när hans rygg spökade :crazy:
Lider med dig, det är nästan bättre att veta orsak så man kan tackla det än att famla i blindo och inte hitta orsakerna :confused:

Oj, vad trist.

Menar du att han inga gallor eller annat hade i hasen och att svullnaden kom så fort?
Är han halt också?

Prata med uppfödaren om du kan lämna tillbaka honom ifall leden skulle ha blivit skadad, fast det är väl högst osannolikt iom att det verkar gått så fort.

Kan det inte komma från ryggen eller tänderna? Super fick upprepade ledinflammationer när hans rygg spökade :crazy:
Lider med dig, det är nästan bättre att veta orsak så man kan tackla det än att famla i blindo och inte hitta orsakerna :confused:

jo, det kommer ut en equieteraput (stavning :angel:) på onsdag o kollar honom..
han svarade väldigt bra på behandlingen av koteldsinfl men hade en liten tendens till hälta på vä bak,. vilket släppte efter en kiropraktor behandling där det upptäcktes att han hade låsning o bog o rygg o därför belastat snett osv.... Nu kan jag kanske tänka mej att han har busat i hagen o sträckt sej lr nåt..

Oj, vad trist.

Menar du att han inga gallor eller annat hade i hasen och att svullnaden kom så fort?
Är han halt också?

Prata med uppfödaren om du kan lämna tillbaka honom ifall leden skulle ha blivit skadad, fast det är väl högst osannolikt iom att det verkar gått så fort.

Han är ju bara 1 år och jag har bara haft honom i drygt 3 veckor, svullnaden kom efter en dryg vecka efter att jag hade hämtat honom :(

Han är helt fantastisk på alla sätt så jag vill ju ge honom alla chanser.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hur ser prognosen ut för en fyraåring som har lösa benbitar i båda armbågarna? Han är påtagligt halt trots att han har gått på olika...
2
Svar
20
· Visningar
3 512
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka