Lösa benbitar

joshua

Trådstartare
Om en 1 åring visar sig ha lösa benbitar båda bakknäna och ska opereras för detta omgående, är det något som skulle påverka försäljningspriset något tycker ni?
Samt även ett litet överben fram. Skulle ni köpt/inte köpt?
Uppskattar råd.

Vad säger veterinären? Har hästen kliniska symptom pga av de lösa benbitarna? Vem ska betala operationen?

Om jag tänkte köpa en ettåring som hade en lös benbit, utan kliniska symptom, ägaren bekostar operationen, så betalar jag vad säljare begär. Under förutsättning att hästen går att A1 (eller motsvarande) försäkra utan reservation.

Lita samma tanke med överbenet, sitter de på ett bra ställe, ingen värme, inget på besikting mer än att det finns, skulle jag inte bry mig.

Jag har ett trettonårig sto som hade lösa benbitar i båda bakknäna som unghäst. Hon opererades som 3 åring och reds in lite senare. Operationen genomfördes innan hon blivit halt av osteochondrosen och den gick bra. Dock har bakknäna speciellt vänster fortsatt att förändras och hon har pålagringar på rullkammen som gör att ligament inte håller knäskålen på plats , utan den ligger lös och högre än den ska. Hon fungerar som promenadhäst och har ett eget rörelsemönster, men har inte ont. Det är egen uppfödning så jag behåller henne sålänge hon funkar som promenadhäst och är pigg och glad. Jag hade dock inte köpt en häst med osteochondros i just bakknäna med de erfarenheter jag har . En sak till operation ger förbehåll på hela benet om förändringar i försäkringen görs.( vill jag minnas) Min hade jag ju försäkrad redan från innan födseln . Ska du köpa den bör nog inte operation som försäkringsbolaget står för göras. Det lär ge förbehåll i försäkringen. Det är något som du bör kolla upp.

Senast ändrad:
Jag undrar varför den måste opereras omgående, vad händer om den inte blir det?

Om jag är spekulant på en sådan häst vill jag få tala med behandlande veterinär, och gärna låta en veterinär jag själv litar på göra en bedömning.

Vad gäller överbenet fram vill jag veta allt om det, hur det uppstått och om det kan påverka i framtiden.

Allt behöver inte påverka, jag har en egen 25-åring som har en ful framhov efter en skada som väldigt ung, och det har inte påverkat hennes hållbarhet alls.

Om det är sto/hingst försvinner ju avelsvärdet, som hobby eller tävlingshäst bror det ju på om benbitarna hunnit göra skade eller blivit skador pga op.

Överben har jag lite kunskap om.

Jag hade inte köpt en ettåring med lösa benbitar, även om operationen betalas av säljaren. Man vet inte hur det påverkar hästen längre fram, och en ettåring med något osäker prognos- nej.

tack för svaren, har nu fått lite mer info, benbitarna är i båda bakhaserna och de sitter på det vanligaste stället. Har pratat med behandlande vet som inte avråder köp men en operation är ju alltid en operation.
Ang överbenet så är det inte i närheten av någon led, syns ej med blotta ögat, och hästen ömmar inte.
Någon frågade varför benbitarna ska tas bort och det brukar man ju oftast göra på en såpass ung häst som ännu inte har några problem av dom.
Jag tycker dock att det är lite av en prisfråga, det är ju ändå lite en risk att köpa en häst som opererats, ingen kan ju utesluta att hästen kan få några problem i framtiden.

Hasled = inget ämne för avel (om du tänkt det i framtiden och betalar "extra" för det.

@Görel en del bitar ger slipfåror, beroende på hur de sitter plockar man dem helst så fort man ser dem.

Antingen prisreduktion med drygt vad op kostar, annars får säljaren bekosta op och du köper en'fter konvalescens. Så skulle jag gjort. Att den skulle ha ngn högre risk efter op låter väl ganska osannolikt om de inte har påverkat idag och plockats direkt.

Däremot vet jag att det förs resonemang om huruvida förekomsten av ocd i leder skulle kunna ge ökad risk i t ex halskotpelare. Men vet inte om det gjorts några studier på detta.

@athena jag uttryckte mig klumpigt, det jag menade är att det är frågorna jag skulle ställa till säljarens veterinär. Jag har tyvärr varit tvungen att lära mig om lösa benbitar, och jag vet ju att det också finns de som inte behöver opereras bort.

Nu vill ju säljaren och vet operera bort dom så det är inget jag har med att göra. Säljaren har gjort röntgen på eget bevåg och operation bekostas därför inte av mig. Innan ett ev köp så kommer jag ju isåfall att begära en besiktning och det som är lite av ett frågetecken är väl överbenet samt även försäkringen så det inte blir några reservationer som någon här nämnde att det tydligen kan bli efter att man opererat bort lösa benbitar. Skulle det bli en reservation så kommer jag tyvärr att dra mig ur. Nu vet jag inte exakt när hästen är såpass fräsch igen efter op, att den kan besiktigas, någon som vet hur lång tid det kan ta ungefär?

Nu vill ju säljaren och vet operera bort dom så det är inget jag har med att göra. Säljaren har gjort röntgen på eget bevåg och operation bekostas därför inte av mig. Innan ett ev köp så kommer jag ju isåfall att begära en besiktning och det som är lite av ett frågetecken är väl överbenet samt även försäkringen så det inte blir några reservationer som någon här nämnde att det tydligen kan bli efter att man opererat bort lösa benbitar. Skulle det bli en reservation så kommer jag tyvärr att dra mig ur. Nu vet jag inte exakt när hästen är såpass fräsch igen efter op, att den kan besiktigas, någon som vet hur lång tid det kan ta ungefär?

Konvalescensen är ungefär två månader. Sen skulle jag velat att hästen gått i stor hage med kompisar lika länge innan man "avgjorde" något. Om man vill vara helt på den säkra sidan.

Men har den inte haft problem innan och man bara vill se så inget hände i samband med Op går det ju att korta. Men det kan hända grejer med resten av kroppen när så unga blir stående länge. Dessutom är utslussningen från konvalescens till full frihet ett riskmoment. Så JAG hade som tidigast besiktigat när den inte hade rörelserestriktioner kvar och var ute i stor hage med sina kompisar igen

PÅ travhästsidan påverkar sånt inte priset alls skulle man kunna säga. Finns massor med hästar som är opererade och tävlar framgångsrikt. Kolla derbyauktioner och elitloppsauktioner mm så ser man på vetintyg att de är opade. De röntgas ju och opereras vid ev fynd för att minska problem i framtiden, och underlätta för ev köpare. Sen skulle jag såklart vilja ha en bedömning på röntgen efter op men det är jag det :)

PÅ travhästsidan påverkar sånt inte priset alls skulle man kunna säga. Finns massor med hästar som är opererade och tävlar framgångsrikt. Kolla derbyauktioner och elitloppsauktioner mm så ser man på vetintyg att de är opade. De röntgas ju och opereras vid ev fynd för att minska problem i framtiden, och underlätta för ev köpare. Sen skulle jag såklart vilja ha en bedömning på röntgen efter op men det är jag det :)

Stor skillnad är att travet inte kan ha A1 och inte bryr sig om reservationer i försäkring aspekten. värt komma ihåg också :)

Stor skillnad är att travet inte kan ha A1 och inte bryr sig om reservationer i försäkring aspekten. värt komma ihåg också :)

Sen är det ganska liten andel av de dyrare ridhästarna som är A1-försäkrade ändå ;).

Men en annan aspekt är också att travarna inte har så lång karriär.

Dock tror jag att deras koncept funkar. Travarna tränar hårt i höga hastigheter och skulle inte funka så bra om ocd vore ett stort problem (efter op alltså).

Sen är det ganska liten andel av de dyrare ridhästarna som är A1-försäkrade ändå ;).

Men en annan aspekt är också att travarna inte har så lång karriär.

Dock tror jag att deras koncept funkar. Travarna tränar hårt i höga hastigheter och skulle inte funka så bra om ocd vore ett stort problem (efter op alltså).

De allra flesta hästar, hur högt värde de än har, har veterinärvårdsförsäkring.

Sen är jag också för att göra mer som travet, ta bort dem på rutin. Istället för att vänta tills de ger problem.

Men de flesta hästägare är måna om att ha en a1 vetvård utan reservationer, då de inte har ekonomisk möjlighet att står för all vetvård själv som travet.

Sen finns ju lite mer skillnader iofs. En travhäst sätts i träning tidigare. Det innebär att man tidigare ser om hästen håller dåligt. Det är inte tre års tills man får första svaren. Och en travhäst i inledningen av sin karriär/sitt liv som håller dåligt sorteras ut på ett annat vis än den normala hobbyhästen.

Så man kan inte riktigt dra raka paralleller. Så är man, vilket TS han uttryck för, orolig att det ska bli problem och mån om att ha en reservationsfri försäkring, så bör man nog vänta in tills hästen är tillbaka till fullt normalt liv för åldern innan beslut. Att bitar tas bort för säkerhets skull ät jag helt för, men jag förstår fullt ut aspekten att vilja vara säker på att Op och konv inte orsakat några följdproblem.

Generellt sett tror jag att 90% av alla ridhästägare överskattar värdet av försäkringen. Det borde vara som på travet för alla, det skulle leda till lägre premier, lägre vet kostnader och smartare horsemanship.

Generellt sett tror jag att 90% av alla ridhästägare överskattar värdet av försäkringen. Det borde vara som på travet för alla, det skulle leda till lägre premier, lägre vet kostnader och smartare horsemanship.

Hur menar du med överskattar värdet av försäkringen?

En reservation för hälta på två eller fyra ben urholkar den ju, så du får hosta upp själv. En okomplicerad utredning med bedövning en led, rtg + ul samma led samt behandling av leden gick loss på över 7000 kr i våras. Försäkringspremien är ungefär hälften av det per år. Dvs stor skillnad ha försäkringen och inte, även i relativt enkla fall. (Tyvärr. Priserna skenar ju).

Travhästarna drar IN pengar och har ofta ägare som betalar ordentligt för uppställning och träning. Långt från verkligheten för den normala hobbyhästägaren där det ekonomiskt är en förlustaffär och en veterinärräkning på 15' för att Op en lös benvit är rejält kännbar. Mer kännbar än 2-400 kr i mån i försäkring och 3-4000 kr totalt i självrisk för samma sak.

Jag menar att i väldigt många fall är det mer lönsamt att sätta in premien på ett konto, även om man inte har så många hästar. Dessutom är det precis som du säger, den täcker inte alltid. Det behöver inte finnas reservationer för att inte försäkringen ska täcka, det har vi ju sett massor av exempel på härinne.

Och jag har också i andra trådar ifrågasatt vad folk verkligen betalar på klinik. Jag direktreglerar aldrig och bedömer att min prisbild ligger låååångt under gemene mans. Sen att klinikerna säger att det inte är skillnad - ja nånting gör skillnad iaf. Men den största skillnaden är att man kan ge hästen tid och inte tro att man kan lösa och utreda allt. Det är biologi och levande varelser vi pratar om. Det är helt sjukt anser jag, hur folk verkligen letar fel på (ofta relativt billiga) hästar. Detta blir jättedyrt för "oss andra".

Det är få travhästar som springer in pengar. Extremt få. Att ägarna betalar ordentligt för träning betyder heller inte att de är gjorda av pengar... snarare kanske tvärtom, det finns inte så mycket marginal kvar (jag vet inte alls om det är så). Men anyway så är min absolut bestämda uppfattning av travet har en mycket sundare syn på skador än vi ridfolk har. Men vi får nog agree to disagree @Alexandra_W, jag tycker dock att ts kan behöva input från olika håll.

Jag menar att i väldigt många fall är det mer lönsamt att sätta in premien på ett konto, även om man inte har så många hästar. Dessutom är det precis som du säger, den täcker inte alltid. Det behöver inte finnas reservationer för att inte försäkringen ska täcka, det har vi ju sett massor av exempel på härinne.

Och jag har också i andra trådar ifrågasatt vad folk verkligen betalar på klinik. Jag direktreglerar aldrig och bedömer att min prisbild ligger låååångt under gemene mans. Sen att klinikerna säger att det inte är skillnad - ja nånting gör skillnad iaf. Men den största skillnaden är att man kan ge hästen tid och inte tro att man kan lösa och utreda allt. Det är biologi och levande varelser vi pratar om. Det är helt sjukt anser jag, hur folk verkligen letar fel på (ofta relativt billiga) hästar. Detta blir jättedyrt för "oss andra".

Det är få travhästar som springer in pengar. Extremt få. Att ägarna betalar ordentligt för träning betyder heller inte att de är gjorda av pengar... snarare kanske tvärtom, det finns inte så mycket marginal kvar (jag vet inte alls om det är så). Men anyway så är min absolut bestämda uppfattning av travet har en mycket sundare syn på skador än vi ridfolk har. Men vi får nog agree to disagree @Alexandra_W, jag tycker dock att ts kan behöva input från olika håll.

Jag har aldrig fått olika pris, och har regelmässigt på vissa hästar reglerat själv med bolaget. Heller ingen skillnad på smådjur där jag haft vissa försäkrade och andra inte. Men det är lite OT.

Jag håller inte med dig/vi får enas om att vara oense om "värdet" av en A1 vetvård utan reservationer (vad som inte täcks i övrigt kan man utläsa av villkoren). Däremot så som jag skrev initialt så är vi helt ense ang att som travet ta bort benbitar rutinmässigt. (Men där stället försäkringen eg till det. Eller den behöver inte det. Men att betala ur egen ficka för att ta bort rutinmässigt eller vänta tills ger problem och låta bolaget ta det lägger en ekonomisk aspekt på valet vilket är trist.)

Jag har aldrig fått olika pris, och har regelmässigt på vissa hästar reglerat själv med bolaget. Heller ingen skillnad på smådjur där jag haft vissa försäkrade och andra inte. Men det är lite OT.

Jag håller inte med dig/vi får enas om att vara oense om "värdet" av en A1 vetvård utan reservationer (vad som inte täcks i övrigt kan man utläsa av villkoren). Däremot så som jag skrev initialt så är vi helt ense ang att som travet ta bort benbitar rutinmässigt. (Men där stället försäkringen eg till det. Eller den behöver inte det. Men att betala ur egen ficka för att ta bort rutinmässigt eller vänta tills ger problem och låta bolaget ta det lägger en ekonomisk aspekt på valet vilket är trist.)
Och lite KL

Jag har fått väldigt olika pris på kliniker om talat om att hästen har försäkring eller inte och hur hög veterinärvård den har.
Flera gånger har kliniken glatt behandlat fram till taket på veterinärvården, när det uppnåtts har man dömt ut hästen direkt. Trots att jag aldrig sagt något om tak på kostnaderna.
Samma om skrivit in häst akut och det inte varit min häst. Så jag inte har ljugit när jag inte vet om den är försäkrad. Då har det inte gjorts "onödiga" undersökningar och hästen har inte behövt stanna så länge. När man då hämtar ut hästen och har försäkring som det ska direktregleras med, så dom ojdå det skulle ju då inte vara detta priset.
Så ja väldigt många hade tjänat på att inte ha försäkring utan istället spara premien för ev kostnader.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V