Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu vill ju säljaren och vet operera bort dom så det är inget jag har med att göra. Säljaren har gjort röntgen på eget bevåg och operation bekostas därför inte av mig. Innan ett ev köp så kommer jag ju isåfall att begära en besiktning och det som är lite av ett frågetecken är väl överbenet samt även försäkringen så det inte blir några reservationer som någon här nämnde att det tydligen kan bli efter att man opererat bort lösa benbitar. Skulle det bli en reservation så kommer jag tyvärr att dra mig ur. Nu vet jag inte exakt när hästen är såpass fräsch igen efter op, att den kan besiktigas, någon som vet hur lång tid det kan ta ungefär?
PÅ travhästsidan påverkar sånt inte priset alls skulle man kunna säga. Finns massor med hästar som är opererade och tävlar framgångsrikt. Kolla derbyauktioner och elitloppsauktioner mm så ser man på vetintyg att de är opade. De röntgas ju och opereras vid ev fynd för att minska problem i framtiden, och underlätta för ev köpare. Sen skulle jag såklart vilja ha en bedömning på röntgen efter op men det är jag det
Stor skillnad är att travet inte kan ha A1 och inte bryr sig om reservationer i försäkring aspekten. värt komma ihåg också
Sen är det ganska liten andel av de dyrare ridhästarna som är A1-försäkrade ändå .
Men en annan aspekt är också att travarna inte har så lång karriär.
Dock tror jag att deras koncept funkar. Travarna tränar hårt i höga hastigheter och skulle inte funka så bra om ocd vore ett stort problem (efter op alltså).
Generellt sett tror jag att 90% av alla ridhästägare överskattar värdet av försäkringen. Det borde vara som på travet för alla, det skulle leda till lägre premier, lägre vet kostnader och smartare horsemanship.
Jag menar att i väldigt många fall är det mer lönsamt att sätta in premien på ett konto, även om man inte har så många hästar. Dessutom är det precis som du säger, den täcker inte alltid. Det behöver inte finnas reservationer för att inte försäkringen ska täcka, det har vi ju sett massor av exempel på härinne.
Och jag har också i andra trådar ifrågasatt vad folk verkligen betalar på klinik. Jag direktreglerar aldrig och bedömer att min prisbild ligger låååångt under gemene mans. Sen att klinikerna säger att det inte är skillnad - ja nånting gör skillnad iaf. Men den största skillnaden är att man kan ge hästen tid och inte tro att man kan lösa och utreda allt. Det är biologi och levande varelser vi pratar om. Det är helt sjukt anser jag, hur folk verkligen letar fel på (ofta relativt billiga) hästar. Detta blir jättedyrt för "oss andra".
Det är få travhästar som springer in pengar. Extremt få. Att ägarna betalar ordentligt för träning betyder heller inte att de är gjorda av pengar... snarare kanske tvärtom, det finns inte så mycket marginal kvar (jag vet inte alls om det är så). Men anyway så är min absolut bestämda uppfattning av travet har en mycket sundare syn på skador än vi ridfolk har. Men vi får nog agree to disagree @Alexandra_W, jag tycker dock att ts kan behöva input från olika håll.
Och lite KLJag har aldrig fått olika pris, och har regelmässigt på vissa hästar reglerat själv med bolaget. Heller ingen skillnad på smådjur där jag haft vissa försäkrade och andra inte. Men det är lite OT.
Jag håller inte med dig/vi får enas om att vara oense om "värdet" av en A1 vetvård utan reservationer (vad som inte täcks i övrigt kan man utläsa av villkoren). Däremot så som jag skrev initialt så är vi helt ense ang att som travet ta bort benbitar rutinmässigt. (Men där stället försäkringen eg till det. Eller den behöver inte det. Men att betala ur egen ficka för att ta bort rutinmässigt eller vänta tills ger problem och låta bolaget ta det lägger en ekonomisk aspekt på valet vilket är trist.)