Lösa benbitar/opererad/ Hållbarhet? skador på leden?

T

tashinajess

Funderar på att satsa på en häst som har lösa benbitar, ena benet är opererat där säger ägaren att kroppen hade kapslat in och tagit hand om benbitarna så vetrinären som är en expert på lösabenbitar hade "fixat till" leden. Hon förklarade ingående för mig på ett mycket bra sätt. Ofta fungerar ju dom hästar som opererats för lösa benbitar men det är ju som hon säger fortfarande en skada och en ansträngning som finns kvar på leden även om dom lösa benbitarna är bort plockade. Ev. kommer man även att få operera det andra benet om hästen visar sig få besvär.

Finns här någon kunnig eller med egna erfarenheter.
Eller har du kanske tips hur man bäst tränar upp en sån här häst för att den ska hålla?

Jag skulle gärna ge den en chans och tid, vad tror ni om möjligheterna att göra en hållbar häst av honom.

Till saken ska nämnas att det är en toppstammad hopphäst 3 år.

Sv: Lösa benbitar/opererad/ Hållbarhet? skador på leden?

det där är svårt att säga. det bästa är att prata med kunning veterinär som har färska o gamla röntgenplåtar.

min förra häst hade en lös benbit i framkotan i hela sitt liv, funkade utan problem som tävlings häst.
medans jag vet andra hästar som fått problem pga. benbitar i lederna.

visst kan man operera men det är inte 100%

mittt råd är ifall du vill ha hästen att låta ägaren operera och sedan sätta igång hästen, därefter vet besiktiga.

Den är opererad i det ena benet, det andra benet vill ägaren avvakta med tills hon ser om han kommer att känna av det. Samt att det går inte på försäkringen om inte hästen uppvisar hälta.

Tjejen som äger hästen verkar mkt trevlig och seriös.

men samtidigt så kan väl du inte försäkra in det benet om du köper den....
alltså allt beror väl på hur mkt pengar det rör sig om för dig, det är en risk men den kan vara värd att ta!
har du tur så kommer den aldrig påverka hästen.

Hör med veterinären som opererat hästen. Sen antar jag att priset inte är så högt pga benbitar och operation som det annars hade varit? Det är helt enkelt en chansning så det är jättesvårt att ge råd. Ägaren har antagligen hästen försäkrad idag, den försäkringen kanske du kan ta över även om du inte kan höja den med tanke på att man vet om de lösa benbitarna?

Kan du ha hästen försäkrad i köpesumman och om priset inte är så högt för honom så tycker jag att du ska ta chansen. Friskt vågat hälften vunnit heter det väl?

Det finns många andra toppstammade 3-åriga hopphästar att köpa, gör inte misstaget att sätta dig i situationen med att det kan uppstå problem på vägen. Lösa benbitar som börjar irritera kan orsaka inflammationer, som i sin tur kan orsaka massa annat elände. Tro mig, jag har mångårig erfarenhet av just detta.
Dessutom är det tråkigt att få en avbruten tävlingssäsong...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 761
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 865
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 605
Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 703
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd