Lösa benbitar, m fl

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Carolrita
  • Startdatum Startdatum
C

Carolrita

Hur kommer det sej att en travare får lösa benbitar?
Vad orsakar detta,då?
Någon som kan svara på frågan?

Har detta med foder att göra? Avelsarbetet? Något man skall tänka på för att hästen inte ska få några lösa benbitar, eller har det ingen nån som helst betydelse?

Lite klumpigt skrivet, men hoppas det duger iallafall!

Sv: Lösa benbitar, m fl

Stor del är arv, men även hur fölet och unghästen blir utfodrat under uppväxt.
Jag tycker att alla hästar som konstateras ha lösa benbitar oavsett om de opereras eller ej, skulle registreras, så att man som stoägare kan välja mellan hingstar som har hög andel avkommor med lösa benbitar och de som inte har det.
gulan

Det är nog många som skulle önska det, men tyvärr förhindrar sekretessen på djursjukhusen att det offentliggörs vilka som opererats eller konstaterats ha osteochondros.

Man vet inte hurdan ärftlighetsgången är, bara att det finns en ärftlig faktor.

Man vet inte hurdan ärftlighetsgången är, bara att det finns en ärftlig faktor.
Rätt. Om är travtränare och får in flera hästar efter samma hingst och nästan alla har tex lösa benbitar hasen och hör andra tränare ha likadant så är det lätt att dra den slutsatsen. Lika är det med humör. Ganska snabbt så kan man säga att den hingsten ger ofta surdegar, eller blir heta, eller trevliga, arbetsvilliga osv.
gulan

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar