Lös mage:(

mimmi8828

Trådstartare
Hallå,

Min häst (halvblodssto 5 år) blir ofta väldigt lös i magen, och det håller i sig långa perioder per gång. Hon har alltid ätit havre och korn och hösilage, och går på bete mellan juni- sept. När hon var 3 fick hon betfor men jag slutade med det då hon vart lös i magen och jag tänkte att det var orsaken. Min andra häst blir nämligen lös av just betfor. Men hon blir fortfarande lös och jag vet inte av vad. Nu har hon återigen börjat "sprutlackera" och jag söker mig till er allvetande bukefalosare;) kom med era bästa tips!!

1000 tack!

Sv: Lös mage:(

När jag köpte min häst var han väldigt dålig i magen, utfodrades bara två ggr/dag. Jag gav Vimital Harmoni, samt fri tillgång på hö och han var helt bra på några dagar. Krafft mag/tarm har jag hört sak vara bra med, eller bara vanlig bakjäst, men det kanske du redan testat? Hoppas hästen blir ok snart!

Provat att byta ut hösilaget mot Hö?
Många hästar klarar inte av hösilage. De hästar jag vet har blivit lösa i magen av hösilage åt det lite blötare hållet. Och då menar jag inte ensilage blött utan lite fuktigt.

Testa att ge vanlig bakjäst ½-1 paket om dagen. Funkar kanon på mina små och helt ofarligt för hästen!

Blandar man ut jäst m vatten då eller äter dom det torrt? Hur är det med tävling? Kan jäst ses som doping? Får de 1 pkt om dagen alltid eller bara när magen krånglar?

Hon har ätit hösilage hela livet, ibland extra hö vid sidan men i oktober ska jag flytta och då kommer hon äta endast hö. Hoppas det blir bättre för henne. Vet inget ställe häromkring som har hö.

Jag har lite svårt att tro på alla dessa magpulver som finns att köpa. De kostar skjortan och oftast blir det ingen direkt skillnad. Man vet inte vilken av dem som verkligen fungerar och vilka som e bara pulver... Skeptikern i mig...

Förutsatt att det inte ses som doping ska jag ta och prova jäst. Hur är det med filmjölk? Kommer ihåg en häst på ridskolan när jag var liten som fick filmjölk, funkar det? Äter dom sånt?

Jag tror jäst är bättre än filmjölk. Jag smular ner ett paket brödbaksjäst i hästens luserngröt.
Kan absolut inte tänka mig att det räknas som doping.
Sen tror jag att det enda fungerande magpulvret är det som innehåller sacchomyces carravisie av en viss sort. Kommer dock inte ihåg vilka siffror det ska stå efter, 1026 kanske.

Vissa hästar tål helt enkelt inte ensilage utan nån som helst anledning. Trots att man fodrar enligt konstens alla regler.

1000tack för alla svar! Jag ska definitivt prova med jäst. En liten fråga kvarstår dock; måste jag fodra med jäst jämt eller bara när hon är dålig?

1000tack för alla svar! Jag ska definitivt prova med jäst. En liten fråga kvarstår dock; måste jag fodra med jäst jämt eller bara när hon är dålig?

jag brukar ge en kur på ca 5 dagar och sen är magen ofta oki sen kan man upprepa när/om dom blir lösa nästagång

Förutom ovanstående tips kan du kan testa med Proviva, jag ger 1 l om dagen i ca 5 dagar, har fungerat mkt bra. Min häst står oxå på havre och jag har märkt att om han blir lös i magen så måste jag ta bort havren helt och hållet under kuren med proviva, därefter öka upp den sakta igen.

Börja innan du vet att ev foderbyte ska ske och fortsätt. Jag behövde bara ge 1 veckas tid åt gången. Men det är absolut inget farligt att ge dem varje dag året om. Mina minisar på 100-150 kg fick ½ paket/dagen.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: Habina
·
Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka