Lös mage pga foder?

kvandi

Trådstartare
Jag har på flera olika ställen läst att hästar kan bli lösa i magen av fodret, stora kraftfodergivor framförallt.

Men jag undrar om det är logiskt att en häst får dålig mage av "vanligt" torrt hö och foderhalm? Dvs om hästen får inget kraftfoder alls, utan större mängd grovfoder istället.

Har ni några tankar kring foder och magens välmående?

Sv: Lös mage pga foder?

Väldigt logiskt om det är hög fibersubstans i fodret.
Finns en undersökning från SLU som visar att det är mer högfibersubstans (FS) i fodret än torrsubstansen (TS) som påverkar hästens mage. Många tror att med lägre TS så är risken större för lös mage. Men den här undersökningen visade på att TS-halten i det närmaste var betydelselös utan det FS-halten som hästarna reagerade på.
När det gäller kraftfodret så är det det ju andra orsaker som kan ge dålig mage, att det bryts ner på andra ställen i tarmsystemet än grovfodret gör.

Sv: Lös mage pga foder?

Det är alltid så svårt att svara på hur ofta, jag jobbar skift och tiderna varierar därför. Men hästarna får tre mål hö om dagen och jag försöker dela upp dem så jämnt som möjligt(frukost, lunch kvällsmat). Till kvällsmatens hö serverar jag även 2-3kg halm för att de skall ha att pilla med på natten, mer om det är kallt!. Likså får de halm serverat extra när jag jobbar dagtid och det dröjer mellan frukost-lunch (5.30 till 15.30). Halmen brukar det bli lite över av om det är plusgrader ute, så det antar jag betyder att de är nöjda med mängden. De går i lösdrift. Jag vet att det brister lite med tiderna ibland, men sålänge de har extra halm att tugga på så har det kännts bra. Men det kanske är där felet ligger?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 084
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka