Jag har ju min ponny med lite liknande magproblem (men betydligt lindrigare) som det
@MissFideli beskriver. Givetvis är det alltid viktigt med en ordentlig undersökning men när det gäller magar men på häst är det ganska begränsat vad man kan göra. Gastroskopi är långt ifrån heltäckande eftersom man ser magsäcken och möjligen något längre (osäker här) medan kroniska diarréproblem ofta beror på en kronisk inflammation/irritation i grovtarmen. Gastroskopi är dock ett sätt att kolla om hästens problem beror på magsår. En ytterligare viktig undersökning är att röntga för att utesluta sand.
Tyvärr finns det många hästar med problemmagar där man aldrig hittar någon konkret orsak. Dock tror jag det alltid går att åtminstone lindra besvären om man är envis och systematisk
Efter att ha undersökt min pålla på längden och tvärsen (dock ej gastroskoperat eftersom hon inte reagerar på magsårsmedicin) och diskuterat saken med en rad veterinärer (inkl min egen vet som har sin egen maghäst i vårt stall) skulle jag säga så här:
Om man uteslutit magsår och sand rör det sig sannolit om problem i grovtarmen. När de väl etablerats är de svåra att läka ut. En del hästar blir bättre av bakjäst och diverse andra 'magpreparat'. Så tror jag ofta är fallet när problemen är mer akuta. Varför de här problemen etableras vet jag inte men det kan nog bero på en lång rad olika faktorer typ hästens disposition, dåligt grovfoder, dåligt vatten, parasiter, stress, mm.
Vid kroniska problem (som de du beskriver) skulle jag börja med att leta upp ett bra hö - låg sockerhalt och tunna strån. Parallellt kontakta en vet som är intresserad av problemet och kolla upp sand/magsår om det inte är gjort. Därefter diskutera medicinering för grovtarmsproblemen. Det vet jag väldigt lite om men vet att det görs. Utöver det kan man givetvis disutera behandling med andra preparat som veterinärer ofta rekommenderar typ proequo.
Slutligen - jag tror inte att hästen är "helt opåverkad". En häst med magproblem mår inte helt bra, men det kan vara svårt att se när det pågått länge. Dvs problemet är väl värt att jobba med. Lycka till!!