Lös mage i många år?

MissFideli

Trådstartare
En bekant har en häst som i många år till och från varit lös i magen. Väldigt lös. Blir bättre på somrarna när han går på bete, men lös vid inställningen igen. Hästen har under denna tid stått i olika stall, fått både hö och hösilage, kraftfoder, inte kraftfoder osv. Kolla masken är gjord flera gånger utan svar på varför hästen är så lös. Nu är han till åren, 25 år, men lätt att få överviktig och rids som vanligt. Dvs ingen annan påverkan på hästen än den lösa magen. Vad kan det vara?

En bekant har en häst som i många år till och från varit lös i magen. Väldigt lös. Blir bättre på somrarna när han går på bete, men lös vid inställningen igen. Hästen har under denna tid stått i olika stall, fått både hö och hösilage, kraftfoder, inte kraftfoder osv. Kolla masken är gjord flera gånger utan svar på varför hästen är så lös. Nu är han till åren, 25 år, men lätt att få överviktig och rids som vanligt. Dvs ingen annan påverkan på hästen än den lösa magen. Vad kan det vara?
Har han inte varit på ordentlig undersökning om det har pågått i år? Det är nog bäst att börja där. :)

Hade liknande problem med min ena och fick tyvärr inga svar på vad det kunde vara på flera år, men så en dag fick hon ett kraftigt kolikanfall och hamnade på klinik. men hjälp av UL visade det sig att hon hade förtjockningar på tunntarmen och en buköppning gjordes för att kunna gå igenom tarmen och ta biopsi. När vi fick svaren så hade hon tarminflamation och fick gå på kortison. Nu efter buköppning och behandling så är problemet helt borta och hon är bättre än någonsin.

Nu är väl inte buköppnig kanske ett allternativ på en så pass gammal häst, men tror man kan göra någon slags titthållskirugi stående om det man vill åt inte ligger allt för "långt in".

Jag har ju min ponny med lite liknande magproblem (men betydligt lindrigare) som det @MissFideli beskriver. Givetvis är det alltid viktigt med en ordentlig undersökning men när det gäller magar men på häst är det ganska begränsat vad man kan göra. Gastroskopi är långt ifrån heltäckande eftersom man ser magsäcken och möjligen något längre (osäker här) medan kroniska diarréproblem ofta beror på en kronisk inflammation/irritation i grovtarmen. Gastroskopi är dock ett sätt att kolla om hästens problem beror på magsår. En ytterligare viktig undersökning är att röntga för att utesluta sand.

Tyvärr finns det många hästar med problemmagar där man aldrig hittar någon konkret orsak. Dock tror jag det alltid går att åtminstone lindra besvären om man är envis och systematisk;)

Efter att ha undersökt min pålla på längden och tvärsen (dock ej gastroskoperat eftersom hon inte reagerar på magsårsmedicin) och diskuterat saken med en rad veterinärer (inkl min egen vet som har sin egen maghäst i vårt stall) skulle jag säga så här:

Om man uteslutit magsår och sand rör det sig sannolit om problem i grovtarmen. När de väl etablerats är de svåra att läka ut. En del hästar blir bättre av bakjäst och diverse andra 'magpreparat'. Så tror jag ofta är fallet när problemen är mer akuta. Varför de här problemen etableras vet jag inte men det kan nog bero på en lång rad olika faktorer typ hästens disposition, dåligt grovfoder, dåligt vatten, parasiter, stress, mm.

Vid kroniska problem (som de du beskriver) skulle jag börja med att leta upp ett bra hö - låg sockerhalt och tunna strån. Parallellt kontakta en vet som är intresserad av problemet och kolla upp sand/magsår om det inte är gjort. Därefter diskutera medicinering för grovtarmsproblemen. Det vet jag väldigt lite om men vet att det görs. Utöver det kan man givetvis disutera behandling med andra preparat som veterinärer ofta rekommenderar typ proequo.

Slutligen - jag tror inte att hästen är "helt opåverkad". En häst med magproblem mår inte helt bra, men det kan vara svårt att se när det pågått länge. Dvs problemet är väl värt att jobba med. Lycka till!!

Jag har en som blir lös på hösten. Gräver och äter rötter och annat trots fritt med grovfoder. Blir bra så fort det fryser eller blot snö.

Hon är som vanligt i övrigt så jag stöttar med pre- och probiotika,

Cecilia Müller på SLU håller på/ska/har gör/göra/gjort en studie på just såna hästar. Det är tydligen ganska utbrett problem med oförklarliga lösa magar trots omfattande tester och undersökningar.
Vill minnas att hon har en sån häst själv.
Ta kontakt med henne vetja, mailadress finns på SLU:s hemsida.

Jag har också en bekant som har liknande problem med sin häst, bra på sommaren men lös i magen hela vintern. Ägaren har provat det mesta för att lösa problemet. Dock något som jag har tänkt på är att denna häst alltid har fått väldigt mycket mat, ägaren har resonerat att den behöver lite extra av allt eftersom den pga den lösa magen inte tar upp all näring i fodret.
Jag hade provat tvärtom, begränsa maten och byt ut viss del av grovfodret till halm. Eventuellt också ta bort kraftfodret till att börja med. Kanske behöver just dessa hästars magar ett begränsat intag för att fungera som bäst. Ibland måste vi tänka utanför de generella ramarna. En annan tanke som iallafall gäller min bekants häst är att det är väldigt lite koll på alla näringsämnen, mineraler och vitaminer som hästen får i sig. Kanske är den ständigt lösa magen ett sätt som kroppen använder för att få bukt på ett överskott i kroppen av något.

Jag har också en bekant som har liknande problem med sin häst, bra på sommaren men lös i magen hela vintern. Ägaren har provat det mesta för att lösa problemet. Dock något som jag har tänkt på är att denna häst alltid har fått väldigt mycket mat, ägaren har resonerat att den behöver lite extra av allt eftersom den pga den lösa magen inte tar upp all näring i fodret.
Jag hade provat tvärtom, begränsa maten och byt ut viss del av grovfodret till halm. Eventuellt också ta bort kraftfodret till att börja med. Kanske behöver just dessa hästars magar ett begränsat intag för att fungera som bäst. Ibland måste vi tänka utanför de generella ramarna. En annan tanke som iallafall gäller min bekants häst är att det är väldigt lite koll på alla näringsämnen, mineraler och vitaminer som hästen får i sig. Kanske är den ständigt lösa magen ett sätt som kroppen använder för att få bukt på ett överskott i kroppen av något.

Den här hästen har en väldigt kunnig ägare när det fler mat, så analysen är så bra den kan. Han får inte mycket kraftfoder alls.

Om det vore så enkelt skulle jag jubla.

Mina lever i år på halm och gammalt gräs.

Från mitten på oktober även proteintillskott.

Om det vore så enkelt skulle jag jubla.

Mina lever i år på halm och gammalt gräs.

Från mitten på oktober även proteintillskott.
Fast om jag förstod dig rätt så var din dålig i magen en period och du trodde att det berodde på saker som den fick i sig i hagen. Den hästen jag pratar om och som jag även hästen som ts pratar om är ju hästar som konstant från installning till sommarbete är lösa i magen.

Fast om jag förstod dig rätt så var din dålig i magen en period och du trodde att det berodde på saker som den fick i sig i hagen. Den hästen jag pratar om och som jag även hästen som ts pratar om är ju hästar som konstant från installning till sommarbete är lösa i magen.

Min är det så länge det är barmark. Och hon stallas inte ens in.

Vi har två stycken hos oss som blir dåliga nu när det är lerigt och blött.
Dom går och smaskar på rötter och grässtrån i leran och får antagligen i sig skit då, ställs dem i sjukruta eller om det fryser på så blir dom bra inom 24h..

Jag har en valack som av och till är dålig i magen. Endast vinterhalvåret (dvs när de äter hösilage), och jag har hittills inte hittat någon röd tråd. Han kan bli dålig när det är plusgrader eller minusgrader. Om han får mer hösilage eller minimigräns. Om han får protein enligt tabellerna eller mycket lägre kvot (misstänkte att analysen var felaktig och hösilaget innehöll mer protein än jag trodde). Han har även varit bra en längre tid på hösilage, så det verkar inte vara boven.

Han hade mycket diarré som föl då hans mamma var dålig och fick medicin som hans mage inte klarade av. Så jag misstänker att grovtarmen blev skadad redan då... Funderar ibland med Krafft MagTarm och nu skall jag testa proequo.

Han är pigg och glad, men det känns ändå inte okej att kräva något av honom om magen inte mår bra... :meh:

Min blir också sämre i magen på vintern. Han går i väldränerad grushage med hösilage och fri tillgång på halm. Så det är hösilaget som är boven. Har testat det mesta men inget är helt bra. Just nu bakjäst och loppfrön som håller magen i form. Brukar bli bättre längre fram på vintern.

Både min nuvarande och förra häst blev/blir dåliga i magen så att det rinner "bajsvatten" även om träckbollarna har varit fasta, när de äter hösilage. Problemet har i stort sätt försvunnit vid fodring med torrhö, då har de endast blivit något lösa vid blötväder/väderomslag från minus- till plusgrader vintertid. Säkert för att de får i sig äckelpäckel i hagen. Det har då stabiliserats efter någon dag med hjälp av bakjäst.

Jag upplevde inte dessa problem som stora innan hösilage slog igenom, faktiskt. Jag gick på hästskötarutbildning på riksanläggning på 90-talet och mockade där ett stort antal spiltor och boxar dagligen samt såg många hästrumpor. Inte en enda nerkletad svans eller lösa högar förekom då.

Jag har numera återgått till hö och kommer inte att fodra med hösilage framöver.

Både min nuvarande och förra häst blev/blir dåliga i magen så att det rinner "bajsvatten" även om träckbollarna har varit fasta, när de äter hösilage. Problemet har i stort sätt försvunnit vid fodring med torrhö, då har de endast blivit något lösa vid blötväder/väderomslag från minus- till plusgrader vintertid. Säkert för att de får i sig äckelpäckel i hagen. Det har då stabiliserats efter någon dag med hjälp av bakjäst.

Jag upplevde inte dessa problem som stora innan hösilage slog igenom, faktiskt. Jag gick på hästskötarutbildning på riksanläggning på 90-talet och mockade där ett stort antal spiltor och boxar dagligen samt såg många hästrumpor. Inte en enda nerkletad svans eller lösa högar förekom då.

Jag har numera återgått till hö och kommer inte att fodra med hösilage framöver.

Åh, min har också haft problem med just bajsvatten - bara när han varit installad och inte på betet. Vi bytte till ett hösilage med mindre protein och nu är hans mage fin igen

Fast den här hästen har som jag skrev inte blivit bättre på hö.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar