lÖS MAGE AV HÖSILAGE HUR BOTA MAN DET!!

Sv: lÖS MAGE AV HÖSILAGE HUR BOTA MAN DET!!

Har ni provat Proviva tex blåbär?
-brukar fungera efter ett tag på oroliga magar.
RÖDLUVAN

Jag skulle tagit bort Betforen och sen lagt till någon kaka hö till h*n blivit bättre i magen .

Håller med dig, när jag slutade med betforen blev mitt sto bra i magen:laugh:
Har aldrig haft tanke på att det kunde vara boven i dramat förns jag läste här inne, och tänkte att man kan ju pröva i alla fall, och det funkade:D Nu är hon kanon bra i magen:banana:

Fast betfor i sig brukar sällan ge lösa magar. Det är snarare melassen i betforen som ställer till det. Endera sköljer man sitt betfor eller köper melassfritt betfor, dvs om man nu gärna vill ge menar jag. Betfor är fina fibrer för magen.

De hästarna som är "lösa i magen" i vårat stall, utfodras med extra halm. Hos hälften av dessa "lösa i magen hästar" tycker ägarena de blivit bra mycket bättre efter exrta halm...

Har ni provat Proviva tex blåbär?
-brukar fungera efter ett tag på oroliga magar.
RÖDLUVAN

Hästarnas mag- och tarmsystem är väldigt stort så det räcker inte med Proviva.... jag gav 8 liter om dagen till mitt sto utan resultat, sen rådfrågade jag veterinär, som bara skrattade åt mig ;) Men det är säkert inte onyttigt ;)

Pröva linkli pellets.

HEJ har en unghäst på snart 6 år som nu gått över till hösilage sedan 2 månader tillbaka.Han är inte super lös i magen hela tiden men rinner lite blött längs benen och rumpan så han blir ju kladdig.Någon som vet hur man kan hjälpa honom att slippa detta har hört massa om bakjäst och proviva men det ville han inte ha har provat nu i kväll.Vill säga att jag tycker magen blivit bättre och bättre så han vänjer sig kanske mer och mer men snälla skriv om ni har tips:):banana:

Prova att ge han lite halm att pilla i;)

Hej!

Uppdaterar hur det gått hos oss (fortfarande inte min häst).

Hästen har flyttats ur hagen (går själv och står på stall nattetid) och får nu mat 4 gånger om dagen, ca 12 kg silage (ts 55), samt kanske 2 kg halm. På 2 dagar har magen stabiliserats helt(!).

Så det funkade på "vår" häst..

/Lavinia

kl
min blev också bättre genom att få ett kg hö i hop med sina 11 kg hösilage =)
Spännande...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst blir konstig i magen av hösilage, han har bra bajs och beter sig inte mer annorlunda än i vanliga fall. Men när han...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: sweep
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 611
Senast: caradan
·
Hundhälsa Hej Buke! Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan...
Svar
19
· Visningar
7 556
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V