lÖS MAGE AV HÖSILAGE HUR BOTA MAN DET!!

L

Lotta68

HEJ har en unghäst på snart 6 år som nu gått över till hösilage sedan 2 månader tillbaka.Han är inte super lös i magen hela tiden men rinner lite blött längs benen och rumpan så han blir ju kladdig.Någon som vet hur man kan hjälpa honom att slippa detta har hört massa om bakjäst och proviva men det ville han inte ha har provat nu i kväll.Vill säga att jag tycker magen blivit bättre och bättre så han vänjer sig kanske mer och mer men snälla skriv om ni har tips:):banana:

Sv: lÖS MAGE AV HÖSILAGE HUR BOTA MAN DET!!

Det är ju ganska svårt att veta vad som är problemet och tipsa om ngt om man inte vet hela hästens foderstat, fodertider och helst analysresultat.

hej tror det är rätt kraftigt hösilage har inte analyserat det de får 3-4kg per mål 4 gånger om dagen sen betfor kväll och mussli samt mineraler och morgon mussli .Vill säga att den andra hästen inte reagerat alls men klart hästar är olika och han har fått hösilage tidigare i sitt liv men har haft hö fram till månader tillbaka

Hur blött är silaget? Kassa magar pga hösilage beror ofta på att hästen får i sig för låg giva torrsubstans. 12-16 kg/dag är inte mycket till en stor häst om det inte är ett torrt silage. Vid ts på tex 50% så innebär det bara 6-8 kg ts..

Det är lagom enligt mina ögon och tycken varken för blött eller torrt sen är ju inte alla balar lika men de är inte såå blöta.så du menar att de ska ha mer än 16kg om dagen då kommer han att rulla fram då han redan är tjock nu

Bakjäst fungerar bra för många , för min häst så hjälper det inte han kan inte äta silage . Har provat vid ett flertal tillfällen även under längre perioder. Men Hö är det enda som funkar . Du skriver att han är redan tjock nu ,varför inte ta bort muslin då och öka grovfoder givan istället ?

Kan mycket väl vara som ovan skriver att han får för lite TS.

Bästa sättet är att byta över till hö och sen gradvis, ev med understödjande behandling med mag-tarm-balanserande tillskott, byta tillbaka till hösilaget.

Hade strul med hästens mage ett bra tag efter installning och det enda som verkligen hjälpte var att ta bort hösilaget. Nu äter hon ca 30 % hösilage och är fortfarande bra i magen, fortsätter att byta över och hoppas på att hon går helt på hösilage i början av februari.

Den allra vanligaste orsaken till dåliga magar på hästar enligt SLU är dåliga hygieniska värden på fodret. Vilket också är det vanligaste att hästägarna förnekar att de har, även utan att ha testat fodret.
Så det första man bör göra är att ta reda på hur fodret är. Är fodret och hanteringen av det hela vägen bra, ja då ligger felet hos hästen. Mom fodret eller hanteringen inte är bra så kvittar det vad manbehandlar hästen med för den blir inte bra. Det behöver inte heller vara just ensilaget som är boven utan det kan vara vilket som av fodren som hästen får.

Vad är "lagom blött" ? Du måste väl veta ungefärlig tshalt?
Har ni samma tider mellan fodringarna eftersom de får samma giva foder?
Hur många kg musli reps. betfor får hästen?
Hur fodras hästarna i hagen?

Är det bara 2 hästar som får ensilaget? Vilken storlek har ni på balarna?

Det är som sagt ganska svårt att ge dig förslag på lösningar utan att veta mer än att den får "ungefär" 12-16 kg.

HEJ har en unghäst på snart 6 år som nu gått över till hösilage sedan 2 månader tillbaka.Han är inte super lös i magen hela tiden men rinner lite blött längs benen och rumpan så han blir ju kladdig.Någon som vet hur man kan hjälpa honom att slippa detta har hört massa om bakjäst och proviva men det ville han inte ha har provat nu i kväll.Vill säga att jag tycker magen blivit bättre och bättre så han vänjer sig kanske mer och mer men snälla skriv om ni har tips:):banana:

Min förra häst blev oxå så när han fick gå över på hösilage/ensilage. Så jag slutade att ge det och återgick till hö igen.
Du kanske kan ge några givor med hö oxå?
Blir det inte bättre får du nog lägga ner det. Mina två nuvarande får inte lös mage så det verkar vara olika hur de tål det.

hej hade jag vetat ts halten så hade jag skrivit det har frågat han jag köper av men han har inte kollat får nog kolla det .det är två hästar som får och de får samma tider varje dag och sen får de 5dl torr betfor per kväll samt 2liter havfrefri musli per dag nu när de inte går så mycket sen vid tävling ökar det till 2kg per dag storlek på balen är den normala

de äter frukost och lunch ute i hagen glömde jag skriva

Jag skulle tagit bort Betforen och sen lagt till någon kaka hö till h*n blivit bättre i magen .

Vilka är samma tider varje dag då??
ÄR det lika många timmar mellan varje fodring?

2 liter musli är ju väldigt onödigt/dumt att ge till en tjock häst. Byt ut det till några kg ensilage istället.

En "normalstor" ensilagebal funkar inte till två hästar som går på den låga givan foder.
Den hinner bli dålig innan ni tar slut på den, så det kan absolut vara en anledning till dålig mage.
Får hästarna mat i hagen på ställen som sopas rent varje dag? Annars kan det också vara en anledning. Spill som får ligga för länge som hästen får i sig kan orsaka både det ena och det andra. (Bla kolik..)

Dessa två anledningar, samt att hätsen får för lite ts (vilket din får på gränsen, eller t.o.m för lite beroende på tshalt) är nog de vanligaste anledningarna till att hästar blir dåliga i magen.

Ge torrhö? Varför envisas med att ge ett foder som hästen uppenbarligen inte tål? :confused:

om du har analyserat foder hur gör man då för att få ihop båda analyserna till en komplett fodersta?

Det är lagom enligt mina ögon och tycken varken för blött eller torrt sen är ju inte alla balar lika men de är inte såå blöta.så du menar att de ska ha mer än 16kg om dagen då kommer han att rulla fram då han redan är tjock nu

Jag skulle istället vilja veta hur mycket müsli hästen får! Om den är tjock kanske den redan innan fick för mycket energi, och om hösilaget innehåller mer energi än höet ni hade tidigare, kanske det är det som är problemet och inte om det är hö eller hösilage. Hästar kan bli dåliga i magen av för mycket energi, och ffa av för mycket kraftfoder! Tänk också på att betfor i stora mängder verkar lösgörande.

/Emelie (hippolog)

Hej!

Hoppar in här eftersom vi har en sån "problemhäst" i hagen..

Av 4 hästar är en så lös i magen att det efter varje skit rinner längs benen, dom får tvätta hästen varje dag:-(. (Jag har uppfattat det som att häst skiter normalt, men att skiten avslutas med vatten som rinner).

Hästen har gått på fri tillgång på silage, men begränsas nu pga övervikt. Däremot har häst alltid tillgång till halm att tugga på. Häst bör alltså inte ha problem med för lite TS (den äter mest av alla) eller problem med kvaliteten (eftersom de andra tre är jättefina i magen, varav min brukar vara extremkänslig, men nu är helt normal!).

Häst har ätit det 3 månader, får foderjäst men blir inte bättre.

Vad gör man? Häst är hosthäst så hö är egentligen inte så bra att byta till. Ts-halten är 55, men, som sagt, hästen äter väldigt mycket!

/Lavinia, undrande..

Kl

Jag hade samma problem med min.. jag minskade kraftfodergivan och även grovfodergivan (han åt inte upp det han fick 16 kg/dag)
Sen la jag till lusern hack, detta hjälpte massor på ingen tid alls! Tror precis som många att det har med att det är ett för blött foder..

Håller helt med. Många gånger har folk noll susning om den hygieniska biten, och då främst när det handlar om ensilage. Många fodrar dessutom direkt på backen eller ställer ut en bal i hagen, villket ger ypperlig grogrund för oönskade bakterier och magproblem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst blir konstig i magen av hösilage, han har bra bajs och beter sig inte mer annorlunda än i vanliga fall. Men när han...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: sweep
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 611
Senast: caradan
·
Hundhälsa Hej Buke! Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan...
Svar
19
· Visningar
7 556
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30