Lös i transporten

Maris_

Trådstartare
Ska med en kompis i morgon och hämta en shettis! De har tänkt ha henne lös i transporten och jag har aldrig varit med om det förut, så jag tänkte höra lite vad man ska tänka på! Ska man ta bort mellanväggen, ställa den åt sidan, eller låta den stå i mitten? Hur gör man med bommen bak? Kan inte hästen på något vis få upp den lilla dörren fram så att den åker ut där? Vad bör man mer tänka på? :confused:

/ Maris

Varför ska dom ha den lös då?
När jag åker med min shettis lägger jag en rejäl höbal framtill så hon inte kommer under bommen.
Eller så binder man kort. Tycker inte att man ska ha hästen lös i transporten.
På transporten vi har använt kan hästen inte öppna dörren fram, nej. Men risken finns ju inte heller då jag tycker att man absolut inte ska ha hästen lös. :)

Jag tycker du ska ha mellanväggen kvar. Så att den får lite stöd när man svänger och så..
Vet en kompis som var tvungen att ha med sig sin shettis när storhästen skulle tävla..
Den stod oxå lös i transporten (shettisen asså) och när hon sedan öppna transporten stod shettisen under magen på den andra hästen.. Trygg och fastspänd! =P

Jag tror att det var för att den inte ska gå under bommen som de ville ha den lös! När jag tog hem min shettis så gick bommen att sänka, men jag vet inte hur det är på den här transporten. Jag vet inte heller om vi har tillgång till hö/halmbalar att ställa framför bommen.

/ Maris

Jag tycker att de små hästarna åker allra bäst lösa. De kan ju balansera sig som de tycker känns bäst. Jag har aldrig upplevt några problem med att ha dem lösa. Ofta ställer de sig lite på tvären, med huvudet bakåt! om de får välja själva.

Vi brukar rensa transporten, dvs ta ur mellanväggen och ev även bommen fram, om det går?! Kan man inte ta ur bommen fram är det en bra ide att lägga höbalar där, så att de inte kan krypa in under, eller sätta upp bommen så högt det går, så att de i allafall inte kan fastna under den.

Lycka till!

Eller så gör du hel enkelt så att du har kvar mellanvägg och bommar..så ställer du pållen baklänges och binder den i bakbommen, funkar utmärkt!!!!

Precis! Så föredrar jag också att köra små hästar. Baklänges, själv har jag lång bom, kör jag bara en tar jag ut mellanväggen och binder i bakbommen (vi lastar in genom den breda skötardörren som finns på Tranesläpen från början av 90-talet). Hästarna brukar tycka det är mer än OK att åka på det sättet, de väljer ju om de kan att åka med baken först...

När jag hämtade mina 2 shettisar förut så stod dom lösa, dom var alldeles för små att binda fast nånstans. Vi hade inga bommar eller nånting i släpet då.

ville bara berätta en grej som hände med en shettis som jag skötte nåra gånger...

Vet inte riktigt hur det gick till, men dom åkte transport iaf och hade luckan öppen :mad:...

framför dom hände nån olycka så dom fick lov att tvärbromsa...
shettisen, som inte var ordentligt uppbunden, kastades på något sätt ur transporten, hamnade i asfalten och bröt ögonblickligen nacken...

det här låter ganska underligt, men jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till, kan ha glömt nåt viktigt..men otäckt var det iaf....
:cry:

Öppen lucka? Menar du att den övre delen på baklämmen inte var stängd, eller vad? :confused:

Jag tycker det låter som att ponnyn kastades ut genom dörren framtill. Jag skulle aldrig våga transportera varesig ponny eller föl löst i transporten utan att ha den dörren låst.

Låter otroligt tycker jag, vid en tvärinbromsning åker en häst framåt, att kastas uppåt, bakåt och UT genom en öppen BAKlucka låter mycket märkligt.

Jag brukar köra shettisarna lösa ibland.. Sist vi var på utställning fick tre stycken åka lösa tillsammans.
Lite oroliga är vi för dörren förstås men vi brukar fylla upp hö framtill och ta bort mellanväggen och bommen.

Man ska absolut inte ha hästen lös i transporten.Det är i alla fall min åsikt.På vissa transporter kan man ju sänka bommen.

Så nu är hästen hemma och allt gick bra! Hon fick åka lös, med mellanväggen åt sidan och det var inga problem alls! Hon gick runt lite, men stod mest med huvudet framåt och tittade ut!

/ Maris

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 017
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka