Lös i magen.

Sv: Lös i magen.

Har ingen som helst erfarenhet av ensilage, men min kille var också dålig i magen då vi gick över till det nya hö´t, nu i höst, trots låång övergångstid.
Att han blev så dålig tror jag inte enbart berode på hö-bytet.
I samma veva som bytet skedde, regnade det massor, hagarna blev blötare, och inte mkt kvar att äta.
Han går med nosen i backen dagarna i ända. Jag tror att kombinationen av hö-bytet och att han kanske pillar i sig mindre färska grässtrån, gjorde så att han blev dåligare.
Som sagt, detta är bara mina misstankar om min häst. Kanske låter konstigt.
Jag gav i alla fall vanlig jäst. Tog säkert en veckan innan jag märkte ngn större förbättring. Var i kontakt med veterinär under tiden.
Iaf, efter ca en vecka såg jag bättring, och gick då över till vanlig foderjäst.

Synd att jag inte kunde komma med ngra direkta tips. Men, jag har tidigare år, märkt viss försämring i magen just vid tiden då det blir sämre att äta i hagen, och de pillar i sig allt möjligt.

Fast det är då inte hög FS-halt i det, det är inte lignifierat öht och är väldigt mjuk och fint. Får man FS-halt på en vanlig analys?

Hoppas ju att min analys kommer i morgon, skickade den i måndags, tycker den borde vara på G.

Min tant tål inte ensilage/hösilage alls.... blir bara kobajsar och en massa bajsvatten.
Hon blir lite bättre av loppfrön.
Hon får nu hö men har i 2 dagar haft lite lösare bajs, då har hon fått ett mått loppfrö varje kväll och igår var hennes bajs normal igen.
Misstänker att det är det sista gräset hon går och drar i som magen reagerar på.
Men testa loppfrön, börja med maxgivan de antal dagar det står på spannen och följ sen rekomendationerna...

har för mig att jag läst någonstans att man nte ska ge varje dag för länge...?

"har för mig att jag läst någonstans att man nte ska ge varje dag för länge...? "

Ja, det står ju på förpackningen (om du använder plastburken med grönt lock) - max 30 dagar i följd :angel:. Vi brukar ge fre - sön varje vecka under klafs- och lersäsongen då risken för att de ska få i sig jord och sand är störst.

Att tänka på är att loppfröna ska fuktas precis innan man ger det för att "klibba till sig" nere i magen och inte i krubba/hink och att man inte ska ge olja i samma giva eftersom det på något sätt förstör "klibbet"

Har du kollat tshalten? Vårt ligger på 50% och då är det endast 7 kg ts hästen får i sig. Nu vet jag inte hur mycket hästen väger men det låter lite snålt.

Vi har av och till haft problem med ett det hösilage som blev slaget först (en vecka före det andra). Då har hästarna fått diarée av detta men de fixar det andra hösilaget utan problem.
För ögat ser FS-halten olika ut på hösilaget, det tidiga hösilaget har betuydligt kraftigare strån.

Har fortfarande inte fått min analys, börjar surna lite på analysföretaget...

Men skulle tro att TS ligger runt 40-50%, så det är därför vi håller på att öka upp, går upp till 16 kg idag. Bekymret är att hon inte riktigt orkar äta det...
Men glöm inte att hon även äter halm och gräs i hagen, så hungrig är hon inte.

Men hög FS-halt är halvt omöjligt, dels är det tredjeskörd, dels känner jag igen vedartade ämnen (plugga själv växtfysilogi på SLU just nu;)) och det finns inte.

Får kanske testa det.

Fick även tips av min mor att morötter är bra för människor, kanske samma för häst, någon som vet?

Min tanke också, men oftast har ju även loppfrön, linfrö, betfor osv också lösande inverkan...

Testade att ge henne lite morötter ikväll, för väl se om det blir värre...

Jag har lämnat foder på analys på olika ställen. På vissa har det funnits FS-halt med andra inte. Men jag kommer inte ihåg vilka som är vilka.

Får väl se när den dyker upp och hoppas på en FS-halt:D

Det är så konstigt detta, 5 hästar får samma foder, från samma balar. De 3 vallackerna är bra i magen, de var lösa i någon dag sen stabiliserade det sig.
Mina 2 ston är lösa i magen, varav den ena är det mycket värre hos. Den "lilla" är superkänslig för allt, så det förvånar mig inte att hon är lös, men den andra som är värst är annars en ganska tålig häst överlag.

De får inget kraftfoder någon av dem, bara mineraler och nu kör jag ju i mina lite grejer för att stabilisera magen...

Jag har precis samma problem som dig, min lilla isis vallack har gått över till hösilage nu som ändå är rätt torrt. Han är lite lös i magen, första dagen var det koblajja men nu är det bättre dock inte helt bra. Blandar fortfarande med hö och ger microbalans morgon och kväll men vissa dagar rinner det fortfarande.

Jag pratade med veterinären idag och hon sa att jag skulle ringa till ett labb och få en colikur, tydligen nå bakterier som man ger för att stabilisera magen.
Hur går det för dig? Vad har du prövat hittils?

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 724
Senast: mollyphlox
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 224
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V