Lös i magen.

lady_vip

Trådstartare
Gick över till ensilage helt förra veckan och trots överlappning så blev alla lite lösa i magen, inte så jättekonstigt utan jag gav dem jäst och det har lugnat sig på samtliga utom en, henne sprutar det ur...

Det var likadant förra året och tog 2-3 veckor innan hennes mage hade stabiliserats. Hon äter bra, dricker mycket (vilket gör att jag inte oroar mig) och mår bra, förutom detta.

Vad kan jag göra för henne för att stabilisera magen lite bättre? Har minskat på givan så hon får äta halm och ensilage, men hon ratar helst halmen. Ger linfrö, men börjar fundera på att det kanske gör det ännu värre? Jäst får hon som sagt redan.

Tyvärr har inte analysen kommit än, så några värden kan jag inte ge för de som undrar. Dock inte blött ensilage, tredje-skörd som är vänd 4 gånger för att torka bra.

Sv: Lös i magen.

Jag är absolut ingen expert, men en del säger ju att om hästarna blir lösa i magen av ensilage kan det bero på för liten giva?

Det finns massa tips om du använder sökfunktionen. Vad jag minns på rak arm då jag själv provade det är ProViva.

När min häst var lös i magen gav jag honom mag&tarm, som finns att köpa i villken hästaffär som helst (:

Vanligast vid lösa magar är att man ger för liten giva ensilage. Så att sänka kanske inte är det bästa.

När min häst var lös i magen gav jag honom mag&tarm, som finns att köpa i villken hästaffär som helst (:

min pre hade jätte problem med magen, han får nu dagligen loppfrö och fick även en kur med pro biosa, han är nu helt normal i magen och har så varit sen december 07.

Hmm, hon får just nu 14 kg/dag, inte jättelite i mitt tycke. Sen har de ju lie gräs och så i hagen också, men hon får 7 kg på dagen (morgon, lunch) och 7 på kvällen (intag och natt). Vi håller ju på att öka, men kändes som om jag inte vågade det när magen är som den är...

Jäst ska ha ungefär samma effekt som mag&tarm vad jag vet, därför får hon det.

Jag kör med älgört till min pålles dåliga mage. Tog ca 1 veckas tid med det innan resultatet kom men nu är han kanon i magen.

min pre hade jätte problem med magen, han får nu dagligen loppfrö och fick även en kur med pro biosa, han är nu helt normal i magen och har så varit sen december 07.

glömde säga att då har byte av hösilage förekommit 2gånger + att han bytt stall en gång också, helt utan mag/tarm problem, har haft honom sen sen-sommaren 06 och fram till december 07 var hans mage lite av ett problem dock bara i omgångar. Men det förekom regelbundet trotts att vi provade allt möjligt "bra för magen" tjaffs till honom...men loppfrö håller fortfarande hans mage bra nu trotts byten av hösilage och stall, pro biosa använde jag som en kur på ca 2månader ihop med loppfrö (slutet av november- mitten av januari 08) därefter fortsatte jag med bara loppfrö och har så gjort sen dess, båda mina får 1dl/dag som blötläggs ihop med betforen + att dom får en skvätt rapsolja i maten båda i förebyggande syfte mot kolik & förstoppning :)

Började med olja efter att mitt halvblod fått kolik, inga problem sen dess och loppfröna tar ju med sig sand och skit ut från magen så då minskar risken ännu mer + att det hjälper min PRE att slippa diaré :P

Enligt forskning från SLU så är FS-halten i fodret som påverkar magen inte att det ensilage, hö eller TS-halt.
Om nu alla utom en har blivit bra så tror jag att den troligaste orsaken har varit foderbytet. Till den som är kvar kan man prova att sockerfri betfor. Som kan fungera som bulkmedel och stoppa upp i magen. Det ha jag själv haft lyckade resultat med. Vet inte om det fungerar likadant med vanlig betfor.

Hmm, hon får just nu 14 kg/dag, inte jättelite i mitt tycke. Sen har de ju lie gräs och så i hagen också, men hon får 7 kg på dagen (morgon, lunch) och 7 på kvällen (intag och natt). Vi håller ju på att öka, men kändes som om jag inte vågade det när magen är som den är...

Tänk på att det är viktigt att hästen får i sig minst 1,5 kg stråfoder per 100 kg kroppsvikt varje dag (det kan alltså vara hö, hösilage, ensilage, halm osv.) för att magen ska hållas igång och man inte ska få problem med kolik. sen handlar det ju om vad du har för värde på dit stråfoder, proteinöverskott kan ju tillexempel leda till diaré men sätter i längden även stress på hästens kropp, eftersom överskottet måste brytas ner.

Om vi då ska räkna på att din häst MINST ska få 1,5kg stråfoder/dag /100kg kroppsvikt så skulle din häst med din mängd hösilage väga över 900kg :D så nej mängden är absolut inte liten såvida du inte har en jättehäst. Nu är det som sagt det minsta dom får lov att få i sig/100kg kroppsvikt så du kan nog räkna med lite mer för normalt arbetande häst och med ett hösilage med normala värden.

Är inte jätte insatt i foderstatsberäkning men min foderkonsulent berättade om just mänden stråfoder för mig här om veckan :)

I själva verket är ett 1 kr ts per hundra kilo kroppsvikt. Vilket motsvaras av 1,2 kilo hö med ts 84 %. Men det är ju MINIMI-giva Ref ex vis Agria:

Minimigiva 1kg ts grovfoder / 100kg kroppsvikt och dag.

1 kg torrsubstans(ts) motsvaras av
4-7kg bete
2,5kg ensilage (ts 40%)
1,8kg hösilage (ts 60%)
1,2kg hö (ts 84%)
1,1kg halm (90%ts).

Tror det heter Tarmbalans, för smågrisar och kalvar. Ger det till min dam i några få dagar om hon är risig i magen. Funkar super! Blev rekommenderad att ge det i förebyggande syfte också någon dag innan hon ska transporteras exempelvis eller tävlas.

Fast jag har gett dem 20 kg/dag utan problem, fri tillgång, inga feta hästar med några som helst problem. Nu är det ju lite gräs i hagen, de står på halm, så jag är inte orolig för den, i mina ögon, lilla givan. Men jag tycker det är ganska snålt med ca 10 kg ensilage, ensilage är ju en del vatten...

Får se när analysen kommer vad den säger om givan.

Enligt forskning från SLU så är FS-halten i fodret som påverkar magen inte att det ensilage, hö eller TS-halt.
Om nu alla utom en har blivit bra så tror jag att den troligaste orsaken har varit foderbytet. Till den som är kvar kan man prova att sockerfri betfor. Som kan fungera som bulkmedel och stoppa upp i magen. Det ha jag själv haft lyckade resultat med. Vet inte om det fungerar likadant med vanlig betfor.

FS-halt? Sockerfritt betfor finns var? Betfor känns ju annars som det sätter ännu mer fart på magen...

FS = fibersubstans
Man kan säga hur grovt ett foder är. Så när det går över en viss gräns så börjar gräset bli mer vedartat och då kan inte hästen bryta ner det på samma sätt som med ett sprödare saftigare gräs. Enklast att förklara kan väl vara att man tänker på gräs som får växa länge till sist blir det gult och hårt. Vissa grova strån kan ju till ock med bli stående hela vintern trots väder och vind. De har då en väldigt hög fidersubstans.

Speedi Beat och Kvick Beet (reservation för stavningen) heter de sockerfria betfodren. De har dessutom den för delen med att de inte behöver ligga så länge i blöt som vanlig. Fick rådet från djursjukhuset när jag själv råkade ut för en häst som reagerade på hör FS-halt. På honom hjälpte det på bara någon dag.

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 724
Senast: mollyphlox
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 224
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V