Sv: Lös i magen
Först och främst hade jag kontaktat en veterinär och bett denne komma och undersöka hästen. Man måste ju först hitta vad som orsakar problemet innan man kan börja åtgärda det. Om man bara provar än det ena än det andra så är risken att det en vacker dag har gått för långt och kräver helt andra åtgärder (djursjukhus etc.).
Min häst har haft ihållande diarré under sommarhalvåret. Detta trodde jag hade orsakats av ett maskangrepp som jag konstaterat. Att tarmfloran hade rubbats pga masken. Hade ideligen kontakt med veterinärer (kom även och ut och kollade henne) och jag blev rådd till både det ena och det andra. Ingenting hjälpte och en vacker dag hade hon ordentlig kolik. Nu står hon på djursjukhuset i Helsingborg och där konstaterades det att hon hade en hel del sand i grovtarmen. Nu ska hon sondas och behandlas med loppfrö tills sanden är borta. Jag berättade för veterinären att jag misstänkte att diarrén hade något samband med masken, men detta trodde han dock inte att det var. Han trodde att det varit pga sanden hela tiden.
Orsaken till att jag skriver detta är att jag inte tycker att du på egen hand ska laborera allt för mycket utan i stället försöka (med veterinärs hjälp) komma fram till VAD det är som orsakar diarrén och därefter sätta in åtgärder.
När jag läser dina inlägg så tycker jag att det låter mycket som i mitt fall, men därav inte sagt att det är så. Men som du själv skriver så går dom och pillar i leriga hagar och vissa hästar är bättre än andra på att pilla i sig sand.
Vad jag tycker att du kan göra (utan någon som helst risk att hästen tar skada) är att ge den loppfrö. Det är, förutom att det är superbra på att driva ut sand ur mage och tarm, även en bra stimulans för magen över huvud taget. Vad man mer kan ge åt diarré är Protexin (helst pelleterad men kan även ges i en 6-dagars pastakur). Detta är heller inget som på något vis är skadligt för hästen.
Men som sagt, ta reda på vad som verkligen orsakar problemet och nöj dig inte bara med spekulationer.
P.S. Jag tycker också att du ska öka på högivan och öka motioneringen. D.S.