Lös i magen

Angelina

Trådstartare
Min ena shettis blir alltid lös i magen på sommaren. Tidigare har det uppkommit när hon börjat äta gräs. I år har jag inte fått ut henne på bete än utan hon går kvar i vinterhagen. Där finns inte mycket gräs att äta men visst får hon i sig några strån om dagen. Hon äter hö som vanligt men ändå har hon blivit lösare i magen än normalt.

Tidigare har jag löst det genom att begränsa gräset och ge hö också. Nu vet jag inte vad jag ska hitta på då hon redan äter nästan bara hö.

Hon är pigg och glad! Är inte jättelös i magen men det är inte så bra som jag vill ha det med tydliga "bollar"! Den andra shettisen har inga problem...

Tips?

Sv: Lös i magen

min ena häst har också varit så fast inte det har varit pga gräs.
det kan vara att magen i i obalans elr nått å då kan man köpa mag o tarmbalans att ge dom så blir det bättre om det kan bro på de. funkade på min häst iaf och det var veterinären som rekomenderade det

Så blir min häst också i början på sommaren hon är en fjording som väger ca 500 och hon får 10 gram vanlig bakjäst varje dag, funkar jättebra.

Matar också en av våra som inte riktigt tål gräsets konsistens med bakjäst, han får ½-1 paket per dag.

Vår shettis får 1/2 jäst varje kväll. Ibland 1-2 st om vi gör nån förändring, t.ex bytt höbal (har storbal). Jag tror inte man behöver vara orolig för att ge för mycket.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: super
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 976
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 908
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V