Lös i magen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Saoora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 140
S

Saoora

Vad kan man göra åt en häst som är lös i magen?
Har testat med bakjäst, men tyckte väl att det fungerade sådär.. = /

Sv: Lös i magen

man försöker lokalisera varför hästen är lös i magen. vi får hästar med lösa magar varje år vid denna tiden.. för mycket äpple i hagarna. Bara att stängsla bort träden så försvinner problemen med magarna fort.

Varför är hästen lös i magen?

Äter den gräs? Våra har blivit lösa i magen av att gå ute nu när det regnat så mycket. Gräset blir väl för blött antar jag.
Då har det funkat för oss att stalla in ett par timmar och ge halm eller hö.

Päronträd finns det i hagen i och för sig, men jag tyckte han var lös i magen redan innan päronen trillade ner, men som ni säger. han äter ju gräs nu på betet, kan ju vara det. Tittade lite på krafft mag och tarm, någon som har erfarenhet?

Den kanske går på ett kraftigt bete eller äter blött foder, vissa hästar tål inte silage t.ex.
Kan var avmaskningen också om det kommit nyss.

Min häst blir lös i magen direkt vid foderbyte, hagbyte sommartid och av hösilage och för kraftigt gräs. Jag är såklart supernoggran med väldigt långsamma foderbyten men ibland blir han lös ändå. Han går bara på naturbete med mossa och grovt ängsgräs, bra gräs tål han inte.

Jag ger då 1 pkt bakjäst per dag tills magen är bra igen, det kan ta ett par veckor innan magen är helt bra, men det fungerar alltid.
Ge bakjästen lite tid.

Krafft Mag/tarm fungerade inte på min häst i alla fall, men som sagt var så har min häst väldigt känslig mage.

Senast ändrad av en moderator:

mag och tarm är en bluff för att tjäna pengar...

och dom som säger att det fungerar... well... placebo behöver inte vara nåt dåligt

något som verkligen har stabiliserat magen på min häst är Probimin som jag köper på hästkliniken...

MMBetsybabe

När vi var på semistationen var stoet löst i magen. vetrinären rekommenderade Proviva fruktdryck. Jag blandade en liter med betfor och det gick ner iallafall.
Prova några dagar och se om det hjälper.

Hur länge har hästen varit lös ? Har du gjort ändringar i foderstaten nyligen ? Ändrat något i hästens livsföring ? Hur är fodret hygiensikt ? Den absolut vanligaste orsaken till mag/tarstörningar är dåligt hygienskt kvalitee på fodret. Mer info så man kan ge bättre råd. För det är ju knappast nån mening med bakjäst, mag/tarmbalans osv om du inte letar orsaken bakom det hela. HUR lös är hästen ? Rinner det ? koblajjor eller vad ?

Han har varit lös i magen i en månad ungefär. han går på bete fortfarande och har gjort så i tre månader innan detta. Får inget extra grovfoder utan endast krafftfoder som är detsamma.
Bajset rinner inte, men det är inte de fina "bollarna" heller =/

En annan anledning kan vara för liten fiberandel i foderstaten. Jag skulle skippa kraftfodret och ge Lusern hack i stället, eller hö om hästen nu äter det.

Vi ska stalla in om några veckor, då får han hö och krafft energi pluss.

Det är faktiskt inte sant att mag & tarm inte fungerar! Vi har haft det på alla våra hästar när det har behövts och det har verkligen hjälpt direkt och superbra!

Att hästen är lös i magen kan ju också bero på att de dricker ur vattenpölar i hagen, det finns många orsaker...

Skulle det varit min häst hade jag direkt gett mag& tarm! :laugh:

jag gav min förra häst linfrö, & hans mage blev mkt bättre. man måste dock lägga det i blöt dagen innan. nackdelen är väl det att dom små fröna sätter sig överallt ,)

Ett par teskedar potatismjöl om dagen brukar göra susen:) Men ha lite koll ändå

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 317
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka