Lös i magen vid byten av ensilagebal

cela

Trådstartare
Är det normalt att hästar reagerar mkt på byte av ensilagebal när de ska vara tagna på samma gärde? Hur kan det komma sig att balarna är väldigt olika blöta om de är tagna samtidigt från samma gärde? Ursäkta dumma frågor, är mer van vid hö ;)

Sv: Lös i magen vid byten av ensilagebal

Normalt med magbesvär vet jag inte om det är, det är nog så att om man har en häst med känslig mage så är det normalt för den att reagera på foderstatsförändringar (vilket det ju faktiskt blir om balvärdena varierar mycket), men att TS varierar mellan balar från samma gärde och samma skörd är nog normalt.

Orsaken kan nog vara flera/olika. Tänk dig ett jättegärde - ena hörnet ligger lite lägre och skuggas av skog. Där är det blötare och det torkar sämre. Sedan kan det göra stor skillnad om man balar och plastar tidigt på morgonen när det är lite fuktigt ute eller sent på eftermiddagen då solen gassat hela dagen.

tack för bra svar!
Och jo, min häst är lite känslig i magen. Dock har det funkat jättebra hela hösten, det är först nu dom sista balbytena som inte har funkat så bra. Kan inte gå över helt på hö heller pga av att alla hagkompisar äter ensilage, men jag får nog byta ensilage till hö de givor han äter inne och hoppas att han stabiliserar sig igen...

Jag har också en hät med känslig mag. Blev lös i magen så fort det kom en ny bal, men det försvann när vi bytte från spån till halm i boxen.

Det är nog så att varje ny ensilage bal är ett litet foderbyte och känsliga hästar/ponnier ska man ge foderjäst/proviva i förbyggande syfte.Personligen tycker jag att för blöta balar är Ko mat...Min funkar bäst på vanligt bra hö..

Jag står i ett stort stall med över 80 hästar, där går det åt en hel del balar som du kanske förstår. Min häst var också känsligt för detta då balarna skilde sig sinsemellan, även om allt är köpt från samma ställe. Jag började ge henne 1 dl foderjäst varje dag. Sedan dess har jag inga problem med magen.
Vi har hästar som fått hö i vissa mål - de blir ganska "ledsna" för de vill ha hösilaget - mycket, mycket godare tycker i stort sett alla hästar.

Hej!
Jag har troligtvis samma problem men min häst. Just nu är hans bajs löst och magen fungerar inte riktigt som den ska. Vi har ett hösilage som är lite grönt och blött. Var inne på strömsholm i tisdags och vet. kände på tarmarna och de va helt normala.
Eftersom han sa att en del hästar har lite känsligare magar så ska vi nu fram över ge honom ett annat hösilage som är gulare och torrare, nästan som hö. Vi ska även ge kornkross.
Får se om det blir bättre annars måste jag köpa hö.
MVH
Fanny

Mina blir lite kassa i magen om någon bal är blötare, blanda med lite hö under tiden eller ge lite foderjäst

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 270
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka