Lös i magen -vet inte vad jag ska göra längre!

Sv: Lös i magen -vet inte vad jag ska göra längre!

Hade liknande problem med min ponny i höstas. Till slut, efter ett antal kurer med bakjäst, foderjäst, linfrö etc. så slogs jag av tanken att det kunde vara proteinet. I år har vi en högre kvot på hösilaget (han har alltid ätit hösilage utan problem) än vad vi haft förut, så troligtvis var det då proteinnivån han inte tålde. Bytte en del av givan till torrhö med sämre värden och problemen försvann.

Okej! Ja detta kommer jag med att testa. Eftersom han går i hage med 2 andra hästar som äter hösilage så tänkte jag testa att ge honom hö morgon och kväll, har fått tag på analyserat. Och sen se om han klarar att äta hösilage på lunchen ändå.

Har gett honom bakjäst nu i ett par dagar, men märker inte så stor skillnad. Fortsätter att par dagar till och kanske även loppfrö. Annars vet jag inte vad jag ska göra riktigt..
Det kan tänkas att han får i sig lite väl mycket hösilage nu på dagarna om han går och äter av de andras högar. Men just nu har jag lite svårt att byta hage då han gärna rymmer..

Mitt sto är extremt känslig för bl.a foderombyten. Fick tips om ett kanonmedel som faktiskt hjälper. Det kostar lite men på mindre än en vecka så var hon bra. Har haft Probimin till henne men det gjorde varken till eller från, samma med bakjäst.

PM:a mig om du vill veta vad det är för jag vågar inte göra "reklam" för det här.

kl.

Hade stora problem med min två åring i höstas -
Var tillslut tvungen att byta stall för att ställa honom på hö .
magen började fungera som en klocka -på ett dygn .

Har provat med hösilage igen , det funkar inte han klarar dock av små mängder ,tex ett mål hösilage resten hö osv .
Han var så som du beskriver ,bajsade bollar med fes vatten . Jag provade det mesta under 3 mån bakjäst , proviva, A-fil mag & tarm osv
men när han började tappa överlinjen så flyttade jag honom . I vårt fall var det inte proteinet som han reagerade på
det silaget var analyserat med väldigt lågt smrp,dessutom mycket torrt .

Du har inte tillgång till hö så du kan testa ?

Ska få hem hö imorgon och ska se om han klarar av en måltid hösilage om dagen ändå.
Även köpt hem loppfrö så nu ger vi fan på att vi ska få rätt på det.. Jästen har inte hjälpt men fortsätter ett tag till med den. Kommer köra iväg honom till grannstallet ett par dagar i veckan för att duscha rumpan på honom.. De har varmvatten i spolspiltan, blir lite behagligare för honom.. Han ser verkligen hemsk ut..

Min ena häst var allmänt kass i magen ett bra tag. Prövade mag/tarm, loppfrön o gav halm m.m. Ingen mask att tala om... Hon åt vanligt torrt hö- visserligen med mycket protein i (det visste jag inte att det kan ge dirre!)

Så började jag ge ett foder med bra för magen bakterier i- då blev hon bra! Eggersmann Struktur Equichamp.

Min andra häst stod i ett stort stall i början på vintern. Där blev jättemånga av hästarna periodvis så dåliga så det sprutade ur dom. Även våran häst. Det visade sig bero på att de gav jätteblött hösilage! Det var brunt o såg ut som ren ko-mat, stank jävel om det!!! Efter lite protester så bytte de ut de balarna o gav bara torrare hösilage. Då blev hästarna bra. Vi gav dessutom våran fri tillgång på halm.

Okej. ja jag tror med största sannolikhet att min ponny är dålig pga hösilaget. Det är inte jättetorrt så det kan ju vara problemet. Sen går han med två stora hästar som får rätt mycket mat så han får väl i sig en hel del också.

Jag vill inte ge honom något krafftfoder eftersom han är så ung ch inte gör nåt än, och dessutom behöver han inte gå upp mer ;)

Han gillar inte riktigt loppfröna.. Så jag får hoppas på att det hjälper att byta till hö. han står på halm i boxen så det tror jag han äter lite av.

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 063
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Hästvård Behöver höra era kloka tankar om vad diarré hos flertalet hästar i samma stall kan bero på. Står i ett stall där ser serveras analyserat...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka