Gräs har förrresten lägre TS-halt än det blötaste silage.Min kusins häst kan inte gå på bete utan blir asdålig i magen av grönt gräs, det går inte heller med nåt annat än torrt hö på den hästen.
Pga flera orsaker, praktiska, botulismrisk, hygieniska osv rekommenderas till häst en TS mellan 45 - 65% när det gäller silage. Under 45% är bökigt att utfodra med och bökigare plasta, över 65% har en sämre lagringsstabilitet och löper större risk att vara hygieniskt dåligt, pga flera orsaker. 'Idealet för att få minimala 'problem' (både praktiska och andra) och maximala fördelar brukar anges till en TS mellan 55 - 60% btw.Det jag vet är att om det är för torrt så kan sileras det inte och kan mögla. Dock har jag gjort försök här med mitt eget hö. Jag har mycket begränsade lagringsmöjligheter inomhus så jag plastar till och med hö och det håller sig skitfint.. Luktar mycket gott och inget dammigt eller nåt när man öppnar balen. Men jag kanske har tur? Gjorde 43bal i fjol och har hittills inte haft någon som varit dålig på nåt sätt.
Det riktigt 'torrt' silage med TS på 70% och över rekommenderas inte alls, av flera orsaker men ffa att det är mycket större risk för att det är/blir dåligt hygieniskt. Risken är kanske större, men då hade jag nog tur med de 43balarna jag gjorde förra året och det ska bli kul att se hur de 14 jag har liggande ute i år. (Hade inte lika mycket mark i år)
Det kan säkerligen finnas ett fåtal hästar som reagerar/reagerat negativt på 'blött' silage, i en del fall beroende på annat än TS-halten (t ex ingående grässorter osv), och säkert i något fall på att just den hästen är extremt känslig. Men som sagt, hästar har generellt INGA problem med grovfoder med låg TS-halt. Däremot är hästar ovanligt känsliga för hygieniska avvikelser (oavsett TS). Men absolut vanligaste anledningen att de reagerar från magen vid låg TS är för snabbt foderbyte och/eller att de inte fått sitt minimibehov av TS tillgodosett då det fodrats för liten mängd. Jag vet dock massor med hästar som reagerat starkt på balar som är något blötare, sen vad forskningen visar är en sak, men hur det funkar i riktiga livet är en annan.
Välproducerat silage ska INTE variera mer än någon procent i TS. Dvs säger analysen 66% TS så ska det inte slå på mer än några procent mellan balarna. Om man - vilket tyvärr inte är så ovanligt -har kraftigt skiftande TS; så innebär varje balbyte ett foderbyte i miniatyr, och DET i sig kan skapa magtarmrubbningar.