Lös i magen -vet inte vad jag ska göra längre!

Ireland

Trådstartare
Min tvååriga welshponny har varit lös i magen i månader nu, ibland blir det bättre för att sen komma tillbaka igen. Haft veterinären ute som sa att vi skulle göra träckprov ifall han hade mask, men det hade han inte. Testen kan ju dock bli lite missvisande då vissa maskar går in i vintervila nu. Men träckprov gjordes i höstas också utan att det visade nåt.
Jag har gett honom en kur av tarmbalans i två veckor, inte den minsta förbättring.
han bajsar ut rätt ok bollar, men går runt och småfiser och det läcker liksom ut vätska lite då och då så det är nog inte diarré för då hade det ju inte kommit ut så fina bollar. varje morgon är hela svansen och bakbenen blöta av bajs. har svårt att tvätta honom med eftersom vi inte har en enda slang som inte är frusen (har fått stänga av kranen inne i stallet med risk att den ska frysa sönder), så vi hämtar allt vatten från brunnen :grin: och det är ju iskallt.

Någon som har nåt tips på vad man ska göra?
har frågat förra ägaren om detta (jag köpte honom i oktober förra året), för jag funderade på om det var hösilaget han inte tålde, men det hade han ätit där också.

Sv: Lös i magen -vet inte vad jag ska göra längre!

Den allra vanligaste orsaken till att hästar blir dåliga i magen är den hygiensika kvaliten på fodret. Om det inte redan finns så gör en sådan anlys på ensilage han äter och kanske även på annat foder han får.

Några olika tankar och förslag:

Kan det vara flytten som först gett dålig mage och sen har det hållit i sig? Sån är min häst iaf. Trivs han i flocken, får han äta ifred? Kolla fodret som Masse skriver. Har de fri tillgång? Om inte, kan de ha fri tillgång på halm?

Probimin kan hjälpa en del hästar, men jag vet inte hur man får tag i det nu längre, kolla på nätet.

Psylliumfrö (loppfrö) eller linfrö kan hjälpa genom att slemmet som bildas skyddar tarmväggarna om de är inflammerade. Loppfrö kan ges direkt i maten, linfrö måste kokas/läggas i kokande vatten först.

Ibland är rinnande vätska eller diarré tecken på en förstoppning, paradoxalt nog. Det är bara vätska som kan komma förbi det förstoppade. Då kan loppfrö eller linfrö vara till hjälp också.

Köp en vattenkokare till stallet så kan du blanda hett och kallt vatten till lagom temp när du vill tvätta svansen. Så kan du ge ljummet vatten någon gång per dag att dricka också. Enkelt att koka vatten med om du vill ge linfrö också.

Enligt förra ägaren hade han avrit lös i magen en period hos henne också, men hennes veterinär sa att det kunde bero på hans förkylning han hade då, och magproblemet försvann när förkylningen släppte så hon tänkte inte mer på det. Han har haft en förkylning i december men som släppte ganska snabbt efter att jag haft veterinären ute, men hostan har suttit i länge och enligt veterinären är det bara att vänta ut den, och nu ör den nästan borta och han är väldigt pigg och glad.

Jag har ingen analys på grovfodret i år, eftersom vi har haft problem att hitta en leverantör, vi har fått byta grovfoder 3 gånger sen i höstas :crazy:, men han har varit lika dan hela tiden. Funderade på att köpa in hö till honom och se om det gick bättre, men då får han gå själv i hagen och det är trist för en busig (och rymningsbenägen) tvååring. Så jag tänkte kolla efter andra alternativ först.

De får inte fri tillgång i hagen, men eftersom han går med 3 stora hästar som får rätt mycket mat så får han ju i sig lite mer än vad han skulle behöva, dock får han istället mycket mindre på kvällen.

han är ju såklart lägst i rang i hagen, men högarna med hö läggs ut långt ifrån varandra så han har alltid en egen hög. Sen går de ju runder mellan högarna, men ingen jagas. Fri tillgång på halm kan jag ordna, men är rädd för att de stora hästarna ska bli lite för runda.

Loppfrö kan ju vara något att testa! tack! var köper man det och hur mycket ska man ge?

Min blev stabiliserad av magen av vanlig bakjäst, dock var hon inte lika illa däran som din.

Vad äter han förutom hö? Min häst tål inte korn. Hon fick det av misstag för ett par år sedan av en tillfällig stallhjälp och magen ballade ur fullständigt.

Det fullkommligt rann ur henne och det tog lång tid (drygt 3 månader) att få ordning på det. Fick köpa eget torrt hö (silaget gjorde det värre) och tog helt bort kraften. Som tur var så var hon pigg och glad med frisk aptit hela tiden. Och bäst av allt tror jag hon tyckte, en liter provivas blåbärs soppa om dagen i några veckor:d

Hamnar magen i olag så kan det ta tid, se bara till så att hästens allmäntillstånd är ok och rådgör med vet så ger det förhoppningsvis med sig snart.

Lycka till.

/Söderböna

Han äter bara hösilage. Men jag funderar starkt på att ge honom hö istället, då inget annat funkat.

Min tanta blir kass i magen av för blött hösilage.
1 paket vanlig bakjäst fördelat ½ paket morgon och ½ paket kväll, har hjälpt henne.

Hon har idag fina bajshögar och inte ens bajsvatten längre.

När hon blev kass i höstas vid installningen så gav jag henne 1 paket morgon och 1 paket kväll och efter 3-4 dagar var hon bra i magen igen och därefetr då 1 paket om dagen.

Har även tipasat 2 andra med likande problem om jästen och deras har också blivit bra!

Bakjäst kostar ca 1.70kr/st så det skadar ju inte att testa några dagar! Lycka till! :)

Kan ju tillägga att min tant bjasade koskits högar... var inte ens en antydan till bollar.

Mitt sto har varit sådär i magen i omgångar. Fick ordning på hennes mage genom att ge Protects mag och tarm (bakteriebalans), den är inte tänkt för hästar (längre) utan man hittar den på granngården/odal bland vitaminer och liknande för gris/får. Denna (med exakt samma innehåll) var tidigare godkänd även för hästar med men det ändrades pga något eu-direktiv för ett par år sedan. Denna innehåller fler godartade bakterier än kraft mag och tarm, denna eller Probimin är de jag har bra erfarenheter av.

Loppfrö kan ju vara något att testa! tack! var köper man det och hur mycket ska man ge?

Sök på nätet för att hitta närmast dig eller var du kan beställa ifrån. jag råkade få en hink gratis av en vän, så jag vet inte var det kom från. Dosering kanske 1 dl 2 ggr/dag, finns tips på nätet! Loppfrö måste nästan blandas i något annat, tror inte de äter det rakt av som det är.

Om ni har bytt ensilage tre gånger kanske hästen inte hunnit vänja sig vid varje ny omgång heller?

Bakjäst låter ju bra också, min häst blir ju också lös i magen lite nu och då. Hittar koblaffor i hagen ibland, men ibland är det fina bollar. Oförutsägbart.

En av mina hästar hade bandmask och diarré för två år sedan från januari till mitten av maj. Bandmasken visade sig på blodprov. Efter avmaskningen innan betessläppet försvann diarrén och han har inte haft diarré sedan dess, förräns nu i lördags. Han åt hö när han blev dålig då och äter hö nu.

Just nu står han i stallet och har knappt ätit sedan i lördags och dricker dåligt. Imorgon kommer veterinären (har haft kontakt flera gånger per dag). Jag misstänker mask igen, vet. höll med om att det kunde vara bandmask...men jag tror mer på spolmask och det kanske han hade förra gången med eftersom preparatet han fick mot bandmasken även tog spolmask (tog vanligt träckprov det året i januari men det visade inget). Han har haft flera symtom på spolmask när jag lusläste i mina hästböcker igår. Just nu kan jag inte avmaska honom utan måste vänta tills han mår bättre. Det vore så skönt om det var så enkelt att det var mask för då är ju problemet förhoppningsvis snart ur världen. Jag gav honom också loppfrön när han var dålig sist och något som heter Proo Feed (sök på nätet), det hjälpte till viss del men det var nog masken som var den stora boven i dramat.

Min häst har varit lös i magen också i perionder. Och jag vet inte vad ja ska göra. Han har varit bra ett tag nu. Men igår va han lös igen. Han är inte lös hela tiden när ja tar ut dom på morgonen kan de ligga ett par koskitar i boxen medans det finns normala högar också.När han ska börja bajsa så rinner de innan och gärna efter. Kanske ska man prova med loppfrön? Bakjäst också kanske fast ja tycker de låter så konstigt att ge det.Får se om ja vågar

Det jäser inte i magen då?

Det hoppas jag verkligen att det gör, inte i magsäcken men i grovtarmen. Om det inte gör det är det ngt fel på hästen.

Hästar är grovtarmsjäsare dvs deras mikroorganismer i tarmen omvandlar fibrerna i gräset till energi. Annars hade inte hästarna överlevt.
Jästsvamparna hjälper till att hålla en bra balans mellan mikroorganismerna så att rätt bakterier ökar i antal.

Det finns en hel del forskningsrapporter om att det är bra att ge bakjäst till hästar så det är inte så konstigt som man tror. Jag ger det till min fångponny i förebyggande syfte.

Jag har en häst som har varit lös i magen till och från sen december. Det kommer plötsligt och hela svansen och bakbenen blir fulla av avföring på ett par timmar. Efter ett par tre dagar så är hon helt bra i magen.
Jag har haft ut veterinär ett antal ggr men dom hittar inget fel. Kollade tänder och träckprov. Jag ger mag/tarm från granngården som verkar fungera.

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 063
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Hästvård Behöver höra era kloka tankar om vad diarré hos flertalet hästar i samma stall kan bero på. Står i ett stall där ser serveras analyserat...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka