Lös i magen/styngflugslarver

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 022
T

Tjalfe

Fick hem min nya ponny i fredags. hela helgen har han varit normal i magen men sen i måndags har han varit ganska lös. Har tagit bort honom från det långa gräset eftersom där vi köpte honom gick han på ganska magert bete. Så just nu får han bara hö + vatten + krossatkorn och mineraler. Ska jag göra något speciellt? Eller är det bara omställningen för honom i och med flytten?

Han har styngflugsägg på vissa delar av kroppen inte så många men några stycken. Vilket är bästa sättet att få bort dom på? Antar att man borde avmaska honom eftersom han har sånna, när är det lagom att göra det? Ska jag göra ett träckprov först eller ska jag avmaska i vilket fall när han har sånna ägg på sej?

Sv: Lös i magen/styngflugslarver

Det kan inte vara foderomställningen som gör honom lös? Från magert bete till högt gräs, vidare till hö o kraftfoder?
Har han styngfluge ägg så ska han maskas för det

Kraftfodret(LITE korn och mineraler) har han fått hela tiden. Han betade lite gräs på lördag och söndag men tog bort honom från det när han blev lös.

Ska jag maska nu för styngflugeäggen?

Kraftfodret(LITE korn och mineraler) har han fått hela tiden. Han betade lite gräs på lördag och söndag men tog bort honom från det när han blev lös.

Ska jag maska nu för styngflugeäggen?

Vet du när han är avmaskad senast och med vad?

Det kan vara lite tidigt att avmaska mot styngflugan. Jag skulle vänta till slutet av oktober iaf.

Nej det vet jag inte, men kan ta reda på det.

Jag har också fått styngflugeägg på mina hästar i år. :(
Det bästa sättet att få bort dem är att skarpa bort dem, med tex en ryktsten eller nått.
När äggen kläcks orsakar larverna en intensiv klåda så det är viktigt att få bort dem.
Om hästarna få i sig larverna utvecklas de till inälvsparasiter och kan ge svåra skador.
Mina hästar fick äggen för drygt en vecka sedan så jag väntar nog att avmaska dem i slutet av oktober.

Jag har fått lära mig att man ska vänta tills det frusit någon gång. Stämmer det, Madick?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 920
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 550
Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 760
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka