Lös i magen fortfarande..Vad ska jag göra?

D

Diiiiiiva

Jag håller på att få ett nervsammanbrott..

Den senaste tiden har min häst varit lös i magen(fullblod)
Hösilaget är väldigt varierande,ibland är det torrt och fint och ibland blött och luktar väldigt annorlunda.Hon reagerar starkt på det.Vissa högar är bra medan andra är lösa.
Har provat linfrökaka,det ratade hon tillslut,Bakjäst provade jag utan resultat.:(
Har ngn någon erfarenhet av att om man börjar med hö så blir det bättre?Hon kanske inte tål att hösilaget varierar så mycket?
För övrigt får hon kornkross och fibergibas,hippo alfa och vitlök+foderjäst.

Hon tappar väldigt lätt också?Kan det vara värt att prova att byta ut kornen mot lucern?:confused:

Alla svar tas emot tacksamt..
Någon??Snälla?:cry:

Sv: Lös i magen fortfarande..Vad ska jag göra?

Backa hela foderstaten, ge endast hö om möjligt. Kan du få tag på lucern utan melass så ge det. Bakjäst 2 ggr per dag, detta hjälpte vår pålle som var precis likadan. Så småningom återvände pållen till hösilage, eftersom detta var det foder som vankade i stallet. Numera funkar hela systemet normalt.

hejsan. min arab kille har vatt lös nu i fler år =( jag tänkte att torr mat å torrt hö skulle göra susen.. men ICKE!!! Nu får han blött hösilage med TS 50% ungeför och massa betfor i maten å han har vatt supe ri magen sedan jag började med etta för 1 år sedan.

han får hösilage ca 12 kg/dag (äter ej mer)
3 kg lucern
1 kg havre
5 dl betfor som blötläggs.
Foder jäst håller magen i skick så de får han med
sen får han kalk också. å så bra som han e nu har han inte vatt på flera år...

Okej..Tusen tack för råden :) Ska prova antingen att backa hela foderstaten eller som "misen" skrev att ge henne lucern o betfor..
Taaack :-D

Ta genast bort vitlöken! Hästar kan få så allvarlig blodbrist att det är risk för deras liv! Kokta blåbär är stoppande och ge hö istället!

många hästar e väldigt känsliga för ensilage. jag hade gett vanligt hö för att utesluta om det är ensilaget.

Min ponny blir också fruktansvärt dålig i magen av ensilage. Halm torkade upp magen lite grann, men när den var slut blev han superkass igen.

Jag började ge lucern, och det hjälpte. Nu är han helt bra, trots att han fortfarande äter ensilaget. Ovanpå allt grovfoder får han någon dl kraftfoder, med bakjäst och loppfrö, två gånger om dagen. Det har med hjälpt (han får i sig en del sand, den lille grisen..).
Om du har möjlighet, så testa byta ut lite av silaget mot lucern, det kan ju hjälpa..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 490
Senast: caradan
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 647
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har problem med min häst lösa mage. Den är väldigt vattnig/rinnig av sig (lägger jag en nyskiten hög i skottkärran så rinner det av...
Svar
18
· Visningar
2 201
Senast: clubman
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka