Lös i magen av hösilge

Gabriol

Trådstartare
Min häst har blivit lös i magen, förmodligen pga hösilaget. Det är ett ganska kraftigt hösilge, så jag misstänker att det kan vara därför. Han är dock ganska tunn och stor (175), så han behöver ju en del mat, särskilt nu eftersom han behöver gå upp lite i vikt.
Har testat att ge honom jäst, men det har inte gett något resultat. Har även provat Kraffts Mag&Tarm, har heller inte funkat.
Provade innan ProEquo, och det funkade bra, men han blev lös igen efter en kur på 10 dagar.

Nackdelen är ju att det blir så dyrt att ge honom av dessa sakerna en längre tid. Och hittils är det bara ProEquon som har funkat, och som jag har förstått det ska man inte ge det hela tiden, utan som en kur.

Har ni några tips på vad man kan prova att ge honom för att stabilisera magen?

Han är väldigt matglad, så jag tror inte att det är några problem att få i honom något speciellt. Äter jäst med god aptit! Har funderat på yoghurt eller proviva, kan det funka tror ni?

:)

Sv: Lös i magen av hösilge

Hur mycket hösilage får han och vilken TS har det? När började du att ge honom detta hösilage?

Mvh

Tora

Det är inte så att ensilaget är *surt * Prova att ge lite mer torrt hö .

För du är helt säker på att det är ensilaget ?

Finns ju andra saker som kan ge lös mage .

Mvh Mia

Han får 15 kg hösilage, det är en TS på 60 %.
Han har fått det i snart 1,5 månad.
Första 10 dagarna han fick det så fick han ProEquon, sen var han bra i magen i nästan en vecka efter den kuren, sen har han alltså blivit lös igen.

Hur menar du med surt? Det luktar ganska starkt, eller vad man ska säga, är det det du menar? Det är ju inte så himla blött, ligger på ca 60 % TS.

Nej, jag är inte säker på att det är hösilaget. Har bara haft honom i 1,5 månad, så jag vet inte. Han har inte varit lös i magen innan i alla fall, enligt förra ägaren. Jag upplever inte honom som stressad eller spänd heller, tycker att han tagit flytten med ro.

Vad kan det annars bero på, tror du?

Det finns ett annat tillskott med goda bakterier som heter Pro Biosa Ipona som är gjort på äpplefiber, oxå i dunk. Detta funkar bättre än Proequo på min häst när han har magknas. Saluförs av Biofarmab.

Han får 15 kg hösilage, det är en TS på 60 %.
Han har fått det i snart 1,5 månad.
Första 10 dagarna han fick det så fick han ProEquon, sen var han bra i magen i nästan en vecka efter den kuren, sen har han alltså blivit lös igen.

Ibland så brukar det vara så att hästarna får för lite hösilage i förhållande till sin storlek. Det kan resultera i att hästarna blir dåliga i magen. Då han är så pass stor så kanske det är för lite hösilage. Hur mycket väger han?

Sen är det viktigt hur den öppnade balen förvaras och att det är bra kvalite på hösilaget. Är det inte det så hjälper inga preparat. Du har inte gjort några andra foderbyten eller ökat på något foder?

Tyvärr så brukar alla mag och tarm meddel vara svindyra. Man brukar i alla fall få hålla på i två veckor innan man märker någon skillnad. Proviva och ProEquo är i princip samma sak.

Mvh

Tora

blanda ut hösilaget med hö eller ge han lite halm oxå att tugga på det torkar upp lite i magen. Sen kan du ge honom linfrökaka, det funkar super på hästar som är oroliga i magarna :) Min pålle har nu på bara 3 dagar börjat bli bra i magen. Man börjar med ca ½ dl om dagen.

jag ger yoghurt och det fungerar jättebra =)

*Kl*

Lånar tråden lite om det är ok?:laugh:

Jag har en häst med samma problem, blir lös i magen av ensilaget som tyvärr har lite för mycket "sprutt" i sig för hennes del.

Jag har provat bakjäst, vilket funkade ganska ok, men hon blev inte helt bra av det. Nu funderade jag i vilket fall på att pröva proviva eller yoghurt men undrar hur mycket som är lagom att ge/dag? Och vilken sorts yoghurt brukar gå ner?:)

Hon är modell b-ponny:)

Torka upp magen ?? Ja, mycket ska man höra. Hö torkar knappast upp någon mage, utan det brukar bero på att hästen då får mer fibrer..med andra ord så brukar det mer vara regel än undatag att ge för lite strå när man ger ensilage. Mycket vanligt. Men att magarna skulle torka upp med hö stämmer knappast.

15 kg ensilage är ju bara drygt 10,7 kg hö med din ts halt. Inte så värst stor giva till en sådan stor häst. öka upp givan mera. Om hästen är tunn varför ger du sådan minimigiva då ??

*kl*

När jag skrev mitt inlägg utgick jag självklart ifrån att hästen har fri tillgång till halm eftersom han får relativt lite ensilage. Hoppas att så är fallet.

Min häst har haft samma problem med att vara lös i magen, och detta berodde på att hösilaget var för "blött"
Han tålde inte "syrorna" som fanns i det "blötare" hösilager.
Nu har jag bara gett ett hösilage som är mycket torrare, nästan som hö, och jag märker STOR skillnad!
Mitt tips är att byta hösilage, eller att byta till ett hö. :)

Vilka syror om jag får fråga ? Det brukar i regel vara så att lösa magar hänger i hop med för liten giva, om då ensilaget är väldigt blött så är det inte säkert att givan blir den rätta.

Det är som sagt väldigt bra värden i hösilaget, så när jag räknade kom jag fram till att han skulle ha ca 15 kg. Han får inget kraftfoder utöver detta, men har såklart halm att tugga på.

Ska nog prova att öka på hösilaget några kg, har inte tänkt på att det skulle vara så att det kan bero på att han får för lite.

Tack för svaren! :)

Vet inte riktigt hur mycket han väger. Skulle gissa på runt 600 kg.

Kvalitén på hösilaget är bra, och öppnad bal ligger torrt och svalt och förbrukas inom 2 dagar.

Har tagit bort kraftfoder succesivt, då han inte behöver det med detta hösilaget. Nu får han bara några dl betfor och havre om dagen, för att få ner mineraler etc.

Ska prova att öka hösilaget! Tack för svaret! :)

Tycker du skaprova att blanda i ett par kg hö. Vi har haft det problemet med ett par hästar och det har varit lösningen.

Jadu, jag vet inte riktigt vad det är för syror, men dte är väl någonting som bildas i hösilaget. Det var i allafall det en Vet. trodde på Strömsholm när jag var där för 1½ vecka sen, han sa att jag skulle börja med att byta hösilage.
Problemet för min häst blev iallafall löst av den lösningen! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hästvård Min islandshäst blir ofta dålig i magen vintertid till och från. Förut har hon reagerat på hösilage, men i år får hon bara hö. Men...
2
Svar
27
· Visningar
3 243
Senast: Drago
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 080
Senast: Deluxe
·
Foder & Strö Hej! Min 4 åriga D-ponny på 144cm har nu, sedan han gick in från sommarbetet varit väldigt lös i magen. Tog och skickade in ett...
Svar
6
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar