Lös i magen av blöt krafft?

SnigelEffekt

Trådstartare
Diskuterade detta med en jag känner o hon menade att hennes hästar blev lösa i magen av att äta blötlagt krafftfoder?!

Jag förstår bara inte HUR det kan komma sig? För med tanke på hur mycket en häst dricker så borde det ju varken göra till eller från tycker man? Hon menade även att det torkade upp tarmarna men då är frågan hur osvällt är det när det kommer ut i tarmarna? Dvs hur mycket sväller det i magsäcken?

Gäller just Krafftpellets nu så ingen missuppfattar!
 
Sv: Lös i magen av blöt krafft?

Det sväller ju jättemkt. :crazy: och jag håller med dig, tror inte hästen blir lös i magen av att äta blött foder!
 
Sv: Lös i magen av blöt krafft?

Får du diarré om du äter soppa?
Hästen blir inte lös i magen av blötlagt kraftfoder.
 
Sv: Lös i magen av blöt krafft?

Kraftfoder som pellets eller som vilket som?
Jag ger blöt havre för att min häst blir torrarre och bättre i magen av det än när han äter den torr. Jag ger pellets blött också, funkar finfint!
 
Sv: Lös i magen av blöt krafft?

Nä de får jag inte! O jag trodde heller inte att hästen skulle bli det men när nån börjar diskutera med en så börjar man ju fundera, eller iallafall jag o ville ha andras funderingar oxå :smirk:
 
Sv: Lös i magen av blöt krafft?

Kan det vara så att fodret ligger i blöt för länge så att det blir dåligt?

Varmvatten, sommarvarma foderutrymmen och/eller blötläggning under lång tid (t.ex över natten, eller längre) kan göra fodret dåligt.
 
Sv: Lös i magen av blöt krafft?

Jag tror inte att hästen blir lös i magen av uppblött krafftfoder, min hästa har fått det sedan en kompis häst fick foderstrupsförstoppning pga den torra krafften, men vad vet man? Min häst har iaf inte påverkats ngt av den uppblötta krafften
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 484
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 776
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp