Lös häst i gången

H

humlon

Vill ha lite åsikter om vad som är ok och inte.
Vi har en uppe i stallet som oftast låter sin häst stå lös när hon ska göra i ordning sin häst. Hon lämnar den och går iväg med saker/hämtar saker. Jag kan tycka att det är en sak när hon är själv eller när det inte är några andra hästar uppstallade i gången men hon gör detta även ifall stallgången är "full" av hästar som står fastsatta. Trots tillsägelse så fortsätter hon.
Är det jag som är löjlig, jag tycker inte det för snart händer en olycka.
Åsikter?

Sv: Lös häst i gången

Tycker inte att det är ok! Skulle det vara här i mitt stall hon gjorde så och inte slutade när hon fick en tillsägelse så blev hon uppsagd!

Jag har mycket strikta regler i stallet när det gäller hästar utanför boxarna. Inga hästar tillåts att sättas fast i stallgången mellan boxarna utan på angiven plats där vi har sadelkammare och täckestork. Hästar får inte släppas lösa i stallgången på väg in till boxen eller stå lösa i stallet.

Kicki :)

Står hästen still? Det finns hästar som är väldigt vältränade och som står lika still lösa som fastbundna.
Det beror ju på hur mycket ståhej det är i stallet och hur stort stallet är/ antal hästar i stallgången.
De regler som finns ska man följa. Säger stallägaren till att hästen ska vara uppbunden så ska man följa det. Gör man inte det kan det bli konflikt/skitsnack och hästägaren försöker bevisa att hästen visst kan stå still. :crazy:

Man får väl använda sunt förnuft, men har man hästen uppstallad så är det ju stallägarens regler som gäller, take it or leave it.
Själv har jag min häst lös på gången, men det är mitt stall och han står stilla. Skulle jag stå i ett stall där det inte är okay, ja då är det ju så..

En lös häst i stallgången är alltid en säkerhetsrisk oavsett hur snäll och väluppfostrad hästen är. Jag skulle aldrig tillåta det i mitt stall.

Jag tycker det är högst oansvarigt att ha lösa hästar i stallgången, oavsett om det är snälla rara Brunte som inte rör sig en millimeter utan tillåtelse och aldrig blir rädd. Man ska alltid ha det där "tänk om..." i huvudet, eftersom hästar fortfarande är ett djur med instinker.

I mina stallregler står det klart och tydligt att inga lösa hästar få förekomma i stallgången. Den regeln finns av säkerhetsskäl, blir hästen t ex rädd så riskerar denna att skada människor, sig själv och inredning.

Att dessutom ha andra hästar i stallgången samtidigt som är fastbundna, jaa... Jag ser framför mig vilken kalabalik som kan uppstå:crazy:

Tack för era svar.
Enligt reglerna i stallet så ´är det inte ok med lösa hästar. Och visst, hästen brukar stå still förutom en gång (vad jag vet) då en häst i en box blev irriterad på att han blev för närgången. Då var en olycka väldigt nära eftersom "flyktvägen" var blockerad av en annan häst.
Jag vet att ägaren litar på sin häst till 100 % men jag gör inte det även om den är snäll.
Det som stör mig mest är att hon blir arg när man påpekar det och får det nästan att låta som om det är mig och min häst det är fel på. Därför skrev jag den här tråden för att få lite annat perspektiv på det hela.

Jag tycker det låter väldigt riskabelt. Du skriver "Och visst, hästen brukar stå still förutom en gång (vad jag vet) då en häst i en box blev irriterad på att han blev för närgången. Då var en olycka väldigt nära eftersom "flyktvägen" var blockerad av en annan häst."

Då kan ju inte hästen ha stått helt still eftersom den blev för närgången?
Om hon har blivit tillsagd men ändå gör samma sak igen tycker jag det tyder på brist på respekt för regler och andra människor. Står man inackorderad får man anpassa sig efter de regler som finns.

Om reglerna säger att hästarna inte får stå lösa i stallgången är det bara att acceptera. Det spelar ingen roll om hästen är hur duktig som helst och aldrig rör sig ur fläcken. Skulle någon nonchalera mina stallregler blir det utvisning...:cool:

Suck, vi har också en som lämnar hästen lös. Även när stallporten är öppen. Kan då tillägga att vi har en vältrafikerad 70-väg 50 meter från stallporten. Hästen har sprungit ut ur stallet vid ett flertal tillfällen...:crazy:

Usch vad otäckt :eek:
Förstår inte att de tar sig den rätten att försätta andra i fara, men tyvärr så ser dem det säkert inte så. Tänk ifall den skulle bli påkörd!

Vill man ha min åsikt så är det OK, om hästen faktiskt står stilla. Min foderhäst var världens snällaste. När han kom till mig var man tvungen att ha honom uppbunden men sen i somras har han stått lös i stallet. Dock står han inte stilla om jag t.ex står o mockar, så jag har alltid haft han uppbunden men lös vid skötsel.
Ett villkor: Stallet är helt stängt + det inte är andra hästar i stallgången. Är det fler hästar där i gången så får han stå uppbunden.

Skulle det vara regel att ha hästen uppbunden så är jag inte tveksam till att binda upp.

Håller med de som tycker att det är helt oacceptabelt att ha hästen lös på gången. Det finns ingen häst som aldrig skulle kunna springa/gå iväg. Alla hästar har en gräns när instinkterna tar vid hur väl dresserade de än är.

Om du har sagt åt henne och hon inte lyssnar skulle jag ta upp detta med stallägaren som sedan får ta upp det antingen direkt med tjejen eller på något stallmöte om ni har sådana.

Jag tycker det är högst oansvarigt att ha lösa hästar i stallgången, oavsett om det är snälla rara Brunte som inte rör sig en millimeter utan tillåtelse och aldrig blir rädd. Man ska alltid ha det där "tänk om..." i huvudet, eftersom hästar fortfarande är ett djur med instinker.

I mina stallregler står det klart och tydligt att inga lösa hästar få förekomma i stallgången. Den regeln finns av säkerhetsskäl, blir hästen t ex rädd så riskerar denna att skada människor, sig själv och inredning.

Att dessutom ha andra hästar i stallgången samtidigt som är fastbundna, jaa... Jag ser framför mig vilken kalabalik som kan uppstå:crazy:

Vi hade en sån i vårt stall, och hon fattade nada fast man sa till. Tack och lov så har hon flyttat, innan nåt hände.

Jag har min häst lös ibland när jag tar av henne grejer efter en ridtur. Men eftersom det inte är så stort stall eller många som rör sig där så ser vi inte så allvarligt på det. Däremot låter jag inte henne gå runt i stallet.

Stod i ett stall förut där stallägarens häst stod lös igången medans hon gick och hämtade godis, sen kunde han gå in i boxen. Iofs var inte stallet så stort och dessutom hade han bott där i hela sitt liv (var 13år då).

Men är det ett stort stall med många olika hästar hade jag självklart tagit hänsyn till de andra, dock skulle det finnas en möjlighet att ha hästen lös i boxen.

Lite off topic, men vad anser ni är en lös häst? Brukar ta in ponnyn med endast ett grimskaft runt halsen (lyssnar lika bra då)

Lite off topic, men vad anser ni är en lös häst? Brukar ta in ponnyn med endast ett grimskaft runt halsen (lyssnar lika bra då)

För mig är en lös häst när hästen inte är uppbunden eller fasthållen av någonting. När du tar in din häst i endast grimskaft, så är den alltså fasthållen. Det är min åsikt i alla fall.

Till TS: Jag tycker det är helt okej med lösa hästar i stallgången. Undantaget är såklart om den lösa hästen inte står stilla, om det är mycket rörelse i stallgången eller om det inte är tillåtet. Regler bör man följa, och att en häst kan bli skrämd lättare när det är mycket rörelse är ju bara något man får räkna med. Dvs. jag tycker hästägaren gör ett dåligt val, om hon tvunget vill ha hästen lös, kan hon väl stå i boxen?

Min ponny jag hade, henne hade jag nästan jämt lös hon stog alltid still och visst att man inte fick gå.
Den hästen jag har nu han vill jag helst ha lös i gången för i bland kan han bara kasta sig och hänger sig, det känns som att han inte tycker om att sitta fast att han blir stressad. men han har jag lärt att stå stilla i gången.
Tycker egentligen att ha en häst lös i gången är säkrare. men dt är ju vad jag tycker.
Men alla får ju göra som dom vill om dom får det!

Stoet jag hade innan gick av olika anledningar inte att binda upp. (Och ja, det gar att trana bort men det var inte min (foder) vilket gjorde att jag inte ville riskera skador da hon kastade sig varje gang hon kande att hon satt fast)
Da jag hade henne hemma pa garden var det inga problem. Eftersom hon dessutom var klaustrofobisk tog jag inte in henne i stallet med utrustningen (hennes box var i annan del utan sadelkammare) utan hon stod snallt utanfor pa stallplan nar jag pysslade, aven nar jag gick utom synhall.

Under en manads tid hadde jag henne dock inackoderad (stavning?). Pa nagot satt lyckades jag nastan alltid vara ensam i stallet och da stod hon los med grimskaftet i backen i spolspiltan. Oavsett om det var foder utsatt, andra hastar inne etc.
Om det var nagon annan i stallgangen fick jag hitta nagon som kunde halla henne eller forbereda mig battre (ta fram ALLT jag behovde och sedan "halla" henne sjalv.

Jag haller med alla om att denna hast hade problem som borde tagits itu med men inte min, 19 ar, funkade super pa vara ngt speciella metoder gjorde att konventionella metoder aldrig "tranades om" hos mig.
Hade jag daremot varit tvungen att ha henne inackoderad (det dar ordet igen...) hela tiden tror jag knappast detta hade fungerat i langden.

MVH Kajsa och Bagheera - specialbarn

Men det är klart att hästen inte tycker om att sitta fast, det gör inga hästar som börjar dra. En häst som är fastbunden och kastar sig för att den blir skrämd är farlig. En häst som har lärt sig stå still lös är bättre än en bakåtkastande häst som sitter fast. Om jag inte minns fel så ryker i de flesta fall grimman eller repen ändå. En häst är skitstark eller hur.

Har man en häst som av någon anledning inte kan sitta fast så är det ju bättre att göra iordning den i boxen än att ha den lös i stallgången. Har man ett eget stall så får man ju ha det som man vill men är man inhyrd så gäller ju oftast andra regler.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 724
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 014
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar