Lös benbit

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 354

fejko

Trådstartare
Är det dumt att betäcka ett sto med en lös benbit? Hon är 10 och har aldrig varit allvarligt sjuk utan fyndet gjordes som ett bifynd när hon röntgades. Jag är i så fall intresserad av att behålla avkomman själv.

Sv: Lös benbit

Ingen aning men jag skulle tro att det inte är ngn fara!?
Vet iaf ett sto som fått en jättefin avkomma som inte fått det.

Det finns mängder av trådar om det, sök på OCD. En del är helt emot det - du avlar på häst med defekt, medans andra (både här och världen över) avlar på OCD.

I Tyskland kasseras inte hingstar med OCD, utan godkänns inom avel. I Sverige godkänns inte hingstar med OCD i has och kotled bak. I Holland måste de vara helt OCD-fria för att godkännas.

Enligt en studie jag läst (har den på datorn hemma) så lämnar en hingst MED OCD ca 20% avkommor med OCD. En hingst UTAN OCD lämnar ca 10 el om det var 14% OCD.

Jag har tagit bort lösa benbitar i haserna på min tyska, och jag kommer avla på henne. Anser att det positiva överväger.

Jag hade gärna avlat på ditt sto!

hej
jag har ett gammalt sto 21 år som har fått 7-8 föl, tva av hennes avkommor har haft /har lösa benbitar.
så visst är det en viss ärftlighet, men jag tycker inte du ska avstå att ta föl på henne för det.. lösa benbitar är oftast en smidig operation de går ju in med titthålsteknik
så om du vill ta föl så kör på det!!

//Katarina

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 618
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 879
Senast: Sassy
·
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter... 2
Svar
24
· Visningar
1 133
Senast: Raderad medlem 147980
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka