Ska ev köpa unghäst som har en liiiiten (enligt vet?) lös benbit som "antagligen" inte kommer att påverka men hen kan ju förstås inte garantera något. Helt ren på böjprov, men liten galla på hasen där benbiten sitter. Säljaren erbjuder att antingen pruta med halva op-kostnaden (Vilket enligt dem är 5000kr) , eller stå för halva veterinärräkningen om benbiten måste tas bort inom ett år. Hur hade ni gjort?
Om hästenr oförsäkrad så ska du inte köpa! När du tecknar en försäkring kommer du att få en reservation och om det går på sämsta sätt så får du ingen ersättning alls om du måste avliva hästen i framtiden pga att tex leden tog skada.
Självklart kan reservationen omprövas ett år efter operationen, men det är ju ingen garanti att den blir 100 ok på böjprov.
Jag opererade en importhäst jag köpte (försäkringen täckte inte + att de satte reservation) och själva op kostar 12 000kr, ja! Men fakturan från kliniken gick på 16 000 och räknar man med första utredningen, uppföljande behandlingar och allt runt ikring landade det på ca 25000. Hästen blev ändå inte fräsch på frambenet som opererades, inga böjprovsreaktioner eller nått som konkret men inte fräsch.
Jag skulle kunna köpa en häst med en lös benbit om den varit försäkrad sedan födseln i ett svenskt bolag (svenskfödd häst) och en veterinär jag litar på ger den en god prognos för att det inte ska bli problem. Om det ändå blir det så har man iallafall en fullt försäkrad häst.
Jag skulle heller aldrig betala mer än försäkringsvärdet. Möjligen på en häst som presterat endel o gjort det problemfritt, men aldrig en unghäst.
Jag är också i hästletartagen. Fastnat för en om såklart inte gick igenom bes pga en liten markering, ua böjprov o röntgen men jag har stått för många gånger med rörelsestörningen för att våga chansa till fullpris. Man ska inte köpa problem, det får man på köpet ändå.
Lycka till med hästletandet o förlåt för ett långt inlägg!