Lös benbit - operera eller inte?

dreampower

Trådstartare
Ska ev köpa unghäst som har en liiiiten (enligt vet?) lös benbit som "antagligen" inte kommer att påverka men hen kan ju förstås inte garantera något. Helt ren på böjprov, men liten galla på hasen där benbiten sitter. Säljaren erbjuder att antingen pruta med halva op-kostnaden (Vilket enligt dem är 5000kr) , eller stå för halva veterinärräkningen om benbiten måste tas bort inom ett år. Hur hade ni gjort?

Ska ev köpa unghäst som har en liiiiten (enligt vet?) lös benbit som "antagligen" inte kommer att påverka men hen kan ju förstås inte garantera något. Helt ren på böjprov, men liten galla på hasen där benbiten sitter. Säljaren erbjuder att antingen pruta med halva op-kostnaden (Vilket enligt dem är 5000kr) , eller stå för halva veterinärräkningen om benbiten måste tas bort inom ett år. Hur hade ni gjort?

En opkostnad på 10 000 kr är för lågt räknat enligt mig. Jag har opererat tre, och själva "operationsdagen" har kostat ca 15'. Sen har ju kostnad för röntgen innan, undersökningar osv samt återbesök tillkommit. Så ska du välja nåt av alt så helt klart nummer två.

Sen ang benbitar allmänt. Försäkringsbolag betalar bara om det ger problem. Vilket innebär ett vågspel då man även har risken att det blivit sekundära ledskador när biten väl är hältutlösande. Vad gäller små bitar, så en "kommer sannolikt aldrig störa, helt onödigt att operera" som 2-åring ledde till en operation som treåring. Så fort hästen reds in började biten störa. Märktes bara på att hästen var väldigt olika i olika varv, dvs man hade lätt kunnat ta det som "normalt för unghäst, ett lätt och ett svårt varv". Det var faktiskt ren slump vi upptäckte så fort (med bedövning) att det faktiskt var benbiten.

Den andra så även där gav biten besvär tämligen snart efter inridning (där visste vi inte om den innan, men även det liten).

Både de var sk birkelandsfrakturer/POF som satt i kotled på bakben. Var sitter den här biten?

Är hästen fullt försäkrad sedan den var föl, kan du ta över befintlig försäkring u.a. och hur känner du själv?

Hästen är inte försäkrad, det är mycket därför jag tvekar. Biten sitter i hasen - men var kommer jag inte ihåg och jag ser den inte på de röntgenbilder jag har fått..... Håller med om att 10.000kr för op känns lågt!

Jag tycker mycket om hästen, och jag hittar verkligen inte många hästar som "fastnar" (Förutom en som jag flög 90 mil för att titta på och säljaren hade lovat att inte sälja till någon annan - väl hemkommen får jag inte tag på säljaren förrän hon ringer och berättar att hon har "tråkiga nyheter - hästen är såld" GAAAHHH!!!)

Hästen ifråga är fyra år, 169cm, inriden men inte så mycket mer. Funderingen är ju om benbiten kommer att orsaka besvär - gör den det under det första året då jag börjar rida lite mer? Eller kan det ta flera år? Det ultimata vore väl förstås att hitta en häst utan benbitar (eller i alla fall försäkrad), men som sagt - jag är tydligen väldigt kräsen för jag hittar väldigt få jag gillar :(

KÖP INTE är mitt råd. Bitar i hasen ger dessvärre oftare problem. Och utan försäkring. Nä! Ska du köpa den ska den vara färdigopererad och "klar" tycker jag.

Det KAN ta flera år innan det ger besvär tyvärr. Eller aldrig ge besvär. Man vet inte förrän det är "försent". Dessutom finns olika varianter. Kompis hade en häst med lös benbit i en bakkota. Den var halt på alla ben utom det. När veterinärerna väl konstaterade att det nog är avlastningar från benbitsbenet, så hade benbiten orsakat pålagringar så det var för sent att göra nåt alls.

Men hästen kan leva i 20 år och träna fullt med biten (om än inte jättestor chans då den är i hasen), få problem direkt den börjar tränas eller få problem när ni börjar med galoppombytena/hoppar över 120 cm/när fasiken som helst.

Skulle som sagt absolut inte köpa den, inte oförsäkrad och en bit i hasen. Tyvärr ger hasbitar oftare problem än om de sitter t ex i kotled.

Vet hur det är med få hästar som fastnar, men försöker själv köra mantrat "köp inte problem, de får man ändå"

Om hästen inte är försäkrad skulle jag INTE köpa den om man vet om att det finns fel på hästen.

10 000 känns väldigt lågt räknat utan försäkring. Nu gjorde jag en lite större operation på min häst. Men operation + två dygn på klinik gick på 27 000. Som tur var hade jag försäkring som täckte detta och min räkning slutade på 7500 ungefär. Och då har jag inte räknat med kontroller före och efteråt.

Egentligen så tycker jag inte att du ska köpa,men jag vet också att det finns benbitar som inte ställer till problem. Så om du är verkligt intresserad av hästen låt en oberoende veterinär titta på plåtarna och ev ta nya egna om de gamla har lite tid på nacken. För då kan du få ett utlåtande av veterinären och även se hur biten ev har påverkats under tiden mellan plåtarna har tagits

Om hästenr oförsäkrad så ska du inte köpa! När du tecknar en försäkring kommer du att få en reservation och om det går på sämsta sätt så får du ingen ersättning alls om du måste avliva hästen i framtiden pga att tex leden tog skada.

Självklart kan reservationen omprövas ett år efter operationen, men det är ju ingen garanti att den blir 100 ok på böjprov.

Jag opererade en importhäst jag köpte (försäkringen täckte inte + att de satte reservation) och själva op kostar 12 000kr, ja! Men fakturan från kliniken gick på 16 000 och räknar man med första utredningen, uppföljande behandlingar och allt runt ikring landade det på ca 25000. Hästen blev ändå inte fräsch på frambenet som opererades, inga böjprovsreaktioner eller nått som konkret men inte fräsch.

Jag skulle kunna köpa en häst med en lös benbit om den varit försäkrad sedan födseln i ett svenskt bolag (svenskfödd häst) och en veterinär jag litar på ger den en god prognos för att det inte ska bli problem. Om det ändå blir det så har man iallafall en fullt försäkrad häst.

Jag skulle heller aldrig betala mer än försäkringsvärdet. Möjligen på en häst som presterat endel o gjort det problemfritt, men aldrig en unghäst.

Jag är också i hästletartagen. Fastnat för en om såklart inte gick igenom bes pga en liten markering, ua böjprov o röntgen men jag har stått för många gånger med rörelsestörningen för att våga chansa till fullpris. Man ska inte köpa problem, det får man på köpet ändå.

Lycka till med hästletandet o förlåt för ett långt inlägg!

Jag köpte en 4-åring med lös benbit i kotan. Prutade rejält tog hem och opererade. Operationen gick allt som allt på drygt 11 000kr, då fick jag även med tandkoll och vaccinering:)

Enligt utlåtande från vet vid besiktningen skulle den mest troligt inte ställa till med några problem. Efter operationen kunde man konstatera att den var betydligt större än förväntat och mycket väl kunde ha ställt till med problem.

Skulle inte våga låta den sitta kvar. Är en relativt enkel och billiga operation, även om det såklart finns risker och aldrig några garantier.

Tack för era svar! Ni hjälpte mig att följa magkänslan, dvs att inte köpa en oförsäkrad häst som inte var helt 100 - trots att jag tyckte jättemycket om honom!!

Bee: oj, vilket vrakpris!! :D Tur att det gick bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 701
Senast: kryddelydd
·
R
Hästmänniskan För att göra en lång historia kort... Jag köpte i augusti en 2-åring osedd från annat Europeiskt land. Mitt enda "krav" var att den var...
2
Svar
35
· Visningar
4 875
Senast: Inte_Ung
·
Hoppning Ni som tävlar på seriös nivå - hade ni kunnat köpa en häst som haft lösa benbitar i bakknäna, dock opererad? Hade bestämt mig för att...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: Sofie_B
·
Hästvård Var på klinik i veckan för att besiktiga en häst jag vill köpa, treårig nykastrerad valack, hbl, oinriden. Går klockrent igenom böjprov...
2
Svar
22
· Visningar
2 886
Senast: Puppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka