S

strawberrywhite

Har några frågor:
* Hur gjorde ni första gången hunden löpte?
* Har ni tikskydd på hunden när den löper?

Skriv varför och hur ni gjorde första gången.

Sv: Löptik.

Hur jag gjorde första gången...humm inget speciellt alls mer än att se till att jycken höll sig hemma och bara koppelrastade. De kan vara lite knepiga i humöret under löpningen så jag tog det lite lugn med träning osv då det ändå bara gick åt skogen. Långa promenader i stället.
Tikskydd är en självklarhet på mina hundar om jag inte vill ha ett helt hus nerblodat.

Kan dina hundar "tvätta" sig själva. Eller har de hela tiden på sig tikskyddet?

Mina stoppar in nosen innan för tikskyddet eller så får de sköta det utomhus när de inte har skyddet på. Men inne så är det på hela tiden.

Har några frågor:

Skriv varför och hur ni gjorde första gången.

1) Konstaterade att tiken löper och särade henne från hanhundar = (Görs varje löp, inte bara det första) om det inte är tänkt bli parning och valpar enligt min planering.)

2) Nej, det har jag inte på någon tik!

Hur gjorde du första gången? lät du din tik sköta det själv, torkade du upp efter den?

Inget tikskydd på, har aldrig haft..
första gången hon löpte va det inget speciellt, ahr man en hanhund i närheten bör man ta bort de..

1) Som Gnist, konstaterade att hon löper..
Träning har hittills gjorts som vanligt.. Har turen att ha en tik som inte blir kinkig, snarare tvärtom.. otroligt lyhörd och träningstokig när hon löper *peppar peppar*

2) Nej inget tikskydd här inte, hon städar själv.. första löpet missade hon ibland ett par droppar här och var, men då visade jag bara dom och hon städade
Men vi får väl se hur det blir med puppen när hon vuxit upp om hon kan hålla lika rent:bow:

Inget tikskydd på, har aldrig haft..
första gången hon löpte va det inget speciellt, ahr man en hanhund i närheten bör man ta bort de..

Sköter din hund det själv, alltså det från golvet går hon och slickar upp det eller torkade du upp det?

Hur gjorde du första gången? lät du din tik sköta det själv, torkade du upp efter den?

Oavsett det är första, tredje eller åttonde löpet, så sköter tikarna det själv. Golvet torkas ju ändå en gång/dag här, så det som tikarna kan tänkas missa torkas upp när golvet torkas.

Min tik blodade som bara den första ggr hon löpte, hade tikskydd på henne för att skydda soffa och säng som hon gärna ligger i. Emellanåt så tog jag av skyddet för att hon skulle få lufta och tvätta sig och höll då noga koll på var hon var. Använder fortfarande tikskydd på henne när hon löper, hon störs inte av det och i övrigt är hon VÄLDIGT dålig på att tvätta sig så det är mest för att skydda möblerna som jag har skydd på henne.
I övrigt gör jag inget speciellt, märker inte på henne att hon löper annat än att hon blodar...

Senast ändrad:

Hur gjorde ni första gångerna under nätterna?

:confused: Vaddå gjorde??

Hundarna sover på nätterna, så ock jag och eftersom golven torkas på morgonen, så försvann/försvinner eventuella missade droppar då.

Men möblerna alltså soffa och säng. hur gjorde du med de?

Min hund blir rätt påverkad och trött av löpet, hon vill inte heller äta färskfoder, så hon får ta det lugnt och mysa och äter bara torrfoder. Efter löpet badar vi henne så lite av doften försvinner, det förenklar umgänget med hanhundar.

Nej, det har inte behövts. Jag har dock köpt ett för att ha om man har med henne hem till någon när hon löper. Hon får inte vara i sängen och bara på en filt i soffan så det är inget problem.

nej det torkar vi uopp, men man kan ju tillägga att det är en liten hund.. Och hon droppar inte så mycket.. hon fixar allt ganska bra själv.. sedan är hon ute en del under dagen med, i trädgården..

Hon löper just nu.
Gör inget speciellt, skurmoppen står framme konstant så det är
lätt att torka upp blodet.
Det är hennes första löp, men hon städar inte speciellt mkt efter sig.
Har inte märkt ngn förändring i hennes beteende, förutom att
hon gärna skulle vilja dejta grannens tax då förstås.

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
756
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: movi
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
616
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka