Loppmysterium

Kan det inte vara människoloppor då? som åkt snålskjuts med honom hem och fram och tillbaka men inte besvärar honom. Känns som att det är läge att försöka fånga en.

Jag tänkte först på fågelloppa, det tror jag att jag har blivit biten av ett par gånger på ett par dagar och sedan slutade det av sig självt. Men det här var ju någon månad?

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Loppbett/

Fast människoloppa ska tydligen inte trivas hemma hos folk nuförtiden. De rekommenderar typ myggmedel.

Brukar städa frenetiskt här hemma så att en människoloppa hittat hem just till mig verkar märkligt! Men det är ju också märkligt att jag, pojkvän och ex fått bett hund verkar oberörd. Hmmmmm.

Brukar städa frenetiskt här hemma så att en människoloppa hittat hem just till mig verkar märkligt! Men det är ju också märkligt att jag, pojkvän och ex fått bett hund verkar oberörd. Hmmmmm.
Nej jag såg sedan på Anticimex att människoloppor verkar vantrivas något vansinnigt hemma hos folk i Europa. Komma hem är väl en sak, överleva en annan. De verkar hänvisa till Kattloppor när det gäller loppor hemmavid.

Min syster + grannar köpte jord från Tierp för att lägga på sina tomter. Alla fick kliande bett av nånting , jordloppa kom nån på. Tom jag som bara var där och hälsade på drabbades.

• Gilla
Reactions: ptr
Ugh, jag blir tokig! :turd: I onsdags tvättade jag ALLT. Sängkläder, kläder, handdukar, täcken och kuddar. Till och med soffklädseln. Dammsög, torkade golv, skurade badrummet. Bruce fick sig ett ordentligt bad och sedan behandlade jag honom med Frontline. Pojkvän klagade igår på att det kliade på hans ben, och jag sa att han får vara tålmodig för det kan ta ett tag innan betten försvinner. Det är säkert gamla bett. Men nu upptäckte jag nya på mig själv när jag vaknade i morse :arghh:

Bruce är fortsatt oberörd. Jag har verkligen hållit ett öga på honom och lagt märke till att han kliat sig en ynka gång de senaste tre dagarna när jag har varit med. Inga spår av loppor eller bett på magen där han är "naken" och jag hittar ingenting när man kammar. Har ingen luskam, men en annan väldigt tät kam. Eftersom även min expojkvän fått bett och hunden är vår enda länk så måste det ju vara något som följt med honom, samtidigt visar han inga tecken på loppangrepp alls. Jag blir inte klok på det.

Jag har bott i lägenheten sen 1 maj och varken jag eller pojkvän har varit utomlands under den tiden, så en försvinnande liten risk för att vi skulle ha tagit med oss vägglöss hem någonstans ifrån. Skulle det ha varit vägglöss här hela tiden så bör vi ha märkt det tidigare. Jag funderade på flatlöss men ingen av oss har problem vid behåring alls, och betten är mestadels på benen just nu. Tidigare på armar och ryggslut för mig.

Nu drog jag upp persiennerna, slängde mig på sängen och lös igenom hela med ficklampa. Vi har helt vita sängkläder så det bör vara enkelt att upptäcka om det är något. Hittade en och annan bananfluga vid fönsterbrädet och blommorna, och tillslut en pytteliten krypande sak på ena täcket. Jag tycker varken det ser ut som en loppa eller en lus, men vem vet. Jag fångade in den i alla fall.

Vad göra?
Ta med hund till veterinären och be dem kolla igenom honom?
Ringa skadedjursbekämpning direkt och be dem komma hit?
Ta med den det lilla infångade krypet någonstans?

Min syster + grannar köpte jord från Tierp för att lägga på sina tomter. Alla fick kliande bett av nånting , jordloppa kom nån på. Tom jag som bara var där och hälsade på drabbades.

Usch då! Ingen ny jord här i lägenheten iaf. Bytte jord i blomkrukorna i januari :D

Det där tror jag är vägglöss. Vi har haft det på mitt jobb.
Betten blir som på bilden, som små kliande knottbett. Och det kan ta flera dagar innan betten blossar upp vilket gör att många inte sätter dem i samband med var de kan ha fått dem utan misstar dem för andra bett.
Vägglöss är utbrett i Sverige. Det kan man få med sig hem från vilket hotell som helst med lite otur.

Det där tror jag är vägglöss. Vi har haft det på mitt jobb.
Betten blir som på bilden, som små kliande knottbett. Och det kan ta flera dagar innan betten blossar upp vilket gör att många inte sätter dem i samband med var de kan ha fått dem utan misstar dem för andra bett.
Vägglöss är utbrett i Sverige. Det kan man få med sig hem från vilket hotell som helst med lite otur.

Kan vägglöss bara dyka upp sådär från ingenstans? Har som sagt bott i lägenheten sen 1 maj och börjat upptäcka bett först nu senaste veckorna.

Kan vägglöss bara dyka upp sådär från ingenstans? Har som sagt bott i lägenheten sen 1 maj och börjat upptäcka bett först nu senaste veckorna.
Prata med värden och grannarna, de små "sötnosarna" kan krypa via vägguttagen över till andra lägenheter så har du riktig otur kommer det från en granne. Om det är vägglöss så är det värden som är skyldig att sanera.

Prata med värden och grannarna, de små "sötnosarna" kan krypa via vägguttagen över till andra lägenheter så har du riktig otur kommer det från en granne. Om det är vägglöss så är det värden som är skyldig att sanera.

Ah just tusan, här satt jag och kollade på Anticimex hemsida och funderade på att anlita dem. Men du har ju rätt, jag bor i hyresrätt. Får ringa på måndag och se om de vet något.

Men vad är oddsen på att en vägglus ska ha följt med hunden hem till exet och bitit honom? Hmm..

@Singoalla En kille från Anticimex skrämde upp mig med att vägglöss kan följa med hem från bibblan om en har exceptionell otur :cautious::nailbiting: Att handla möbler och kläder second hand m.m. är också något som kan dra hem krypen.

@Singoalla En kille från Anticimex skrämde upp mig med att vägglöss kan följa med hem från bibblan om en har exceptionell otur :cautious::nailbiting: Att handla möbler och kläder second hand m.m. är också något som kan dra hem krypen.

Ja jag läste det där om möbler! Bibblan har jag inte varit på sen jag pluggade :D Inga nya möbler eller second hand kläder heller :grin:

Ja, jag fick vägglöss i min lgh när jag bott där något år. Kom från en granne enligt anticimex, för där hade de varit och behandlat flera gånger och sen spred sig äckelkrypen till grannlägenheterna så jag vill inte ens tänka på hur det var i ursprungslägenheten :nailbiting:

De spred ut nått pulver runt lister och upp under bottenmadrassen och sen var det inte mer med det.

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 474
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Vaknade imorse och kände att det kliade typ i stil med myggbett på ena ankeln och andra foten på hälen. Mycket märkligt, har inte haft...
2
Svar
26
· Visningar
32 835
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar