grodan21

Trådstartare
Hej! Har funderat på att köpa det. Men jag undrar hur mycket dom ska ha då.(I gram och dl) Och hur länge? Tack

Sv: Loppfrön

vi ger loppfrö till våra hästar sedan en av dom fick sandkolik och höll på att stryka med. veterinären tyckte att vi skulle ge dom 2dl/dag under hela den tiden som dom går i lite sandiga hagar där dom lätt kan få i sig sanden eller jorden...

Vi har sandmark där hästarna går och jag har haft en häst som dött av sandkolik, vi ger 2 dl till våra per dag, shettisen 1 dl. Om du köper på granngården är deras anvisningar FEL:o , de säger att fröna skall läggas i blöt som betfor, men det ska det inte, gärna ges med fuktigt foder.

Samma här. 2 dl om dagen, uppdelat på morgon och kväll till ganska små hästar (350kg). Mer till en större förstås. Kör enligt doseringsanvisningarna i paketen (ej granngården). Och det ska som sagt inte läggas i blöt. Däremot blandar jag ner det i ganska vattenrik betfor precis när jag fodrar.
Hur länge? Tja, så länge de går på sandig mark eller, allra bäst, hela tiden till en kolikbenägen häst.
Mina erfarenheter är iaf enbart goda. Inga koliktecken sedan vi började med loppfrön, men det kan ju bero på annat också.

Liknande trådar

Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
466
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 089
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 974
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?