loppfrö till c-ponnyn

H

hippihopp

haaj :laugh:

har en liten fråga om lopfrö ;)

har en c-ponny som käkar sand:mad:, han vägar lite mer än 300 kg ( om ni behöver veta det ?? :laugh: )

& jag har nu köpt loppfrö, men hur mycket ska han ha på en gång när jag ger det? hur många gånger/dag ska han ha det? & hur länge ska han ha det? :)

tack för svar ! :bow:

Sv: loppfrö till c-ponnyn

Ordinationen jag fick från djursjukhuset var att man skulle ge 1 dl loppefrön/100 kg häst. Blanda med så lite annan mat som möjligt. Låt hästen äta var dag i en vecka/månad.

Det kan vara svårt att få hästen att äta loppefrön, jag blandar med betfor +foderjäst men får inte i honom 6 dl, jag får inte i honom mer än 4 dl åt gången.
Det kan funka att strö fröna torra över maten. Men om du blöter fröna så blir effekten precis lika bra.

Sv: loppfrö till c-ponnyn

Jag följde doseringen som stod på hinken, står det inget där.
När jag gav loppföna så strödde jag det på maten i krubban, det funkade på mina hästar. Upplevde dock att det blev lite "geleigt" om fröerna var fuktiga för länge, så jag strödde på det sista jag gjorde precis innan de stoppade huvudet i krubban.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 065
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 749
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar