Löpperioder för hundar?

Terja

Trådstartare
Vet att tikar är dräktiga runt 63 dygn, men hur är deras löpperioder? Finns det någon chans att man kan få tag i en valp en viss period på året då vi vet att det passar oss bra med acklimatisering av valp i hemmet? Min sambo går arbetslös från julen fram till mars ungefär och då hade det varit perfekt att få hem valpen då någon kommer att vara hemma den första tiden.

Är det egoistiskt tänkt att tänka så förresten? :o:confused:

Sv: Löpperioder för hundar?

Enklast är ju att kolla när olika kennlar planerar valpar av den ras du är intresserad av..

Men nog finns det tikar som löper så att valpar finns i mars rent generellt sett.

Löpperioder varierar från hund till hund, lättast att göra som Gnist förslår att kolla vilka hundar som har redan parade hundar. Lättare att beräkna då.

Om jag förstår det rätt så vill ni ha hem valpen så att det passar familjen att vara hemma med den under den första tiden? Det är inte alls egoistiskt utan helt rätt tänkt!
Sen om man väljer att vara flexibel med tiderna för att få hem just rätt valp, eller mer flexibel med val av valp för att det ska passa tiderna är upp till var och en.

Vi vill ju ha hem rätt valp men det hade ju varit kanon om det gick att få det samtidigt som någon är tillgänglig hemma ett par veckor. Som tur är har man jobbat ihop lite komptimmar samt sparat en del semester! :)

Som tur är finns det ofta flera rätta valpar. ;) Så det fixar sig nog.
Glöm inte att lägga ut en presentationstråd med bilder när vappisen anlänt sen...! :d

Nädå, lovar att lägga ut! :) Fast det är ju ett tag kvar... :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: _Taggis_
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Photoshop hjälp
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur