D

DeZemBer

Ja, inte helt oväntat att min maine coon hona börjat löpa, hon är ju snart 10 månader. löpte första gången i början av december, och höll på i 2 veckor. inte mycker sovande vart den under som veckorna... sen förvann det och matte va överlycklig :) men löper hon igen! och står å trampar med bakbenen och tar svansen åt sidan, åt hunden! (tur att han är kasterad haha..) skriker hela tiden, och är jätte smal och verkar ju inte alls må bra själv att att löpa hela tiden, för det verkar som om hon gör det till och från varje vecka?

Hur gör ni andra ? ger ni p-piller? jag har ju bara en katt, så jag ville inte ta dom riskerna som fanns med p-piller, men jag blir ju galen av allt skrikande och att hon springer runt hela tiden, några tips?! :)

Sv: Löper

Om du inte skall använda henne i avel är det bästa att kastrera henne. Något annat kan jag inte rekommendera om du inte vill ge henne p-piller.

Kastrera nu om det inte finns någon bra anledning att avla på henne. Har ni parning planerad så hade jag satt henne på piller tills dess, men som sagt, riskerna finns där. Det är inte bra för hennes allmänkondition att löpa på det där sättet, och risken för livmoderinflammtion ökar med varje "tomt löp".

det är planerat att hon kommer få minst 1 kull, så jag kommer inte kasterara

Jag ger p-piller till min kattmamma, men beror på jag troligen kommer att ta en kull till och hon behöver lite paus för att återhämta sig. Sen blir det kastrering.

P-piller kan ge svåra biverkningar på sikt och inget man bör hålla på med egentligen, men finns inget bättre preventlivmedel. Nån borde uppfinna kattspiralen :D

Så allt beror på om du vill ha ungar eller ej. Är det ej, rekommenderar jag kastrering framför pillerna.

När har ni kullen planerad då? Antingen sätter ni henne på piller nu eller parar så snart som möjligt. På Maine Coon vill man väl inte para så tidigt eftersom de växer länge... Det finns som sagt inte bra sätt att hålla en katt fertil riskfritt tyvärr :crazy:

tidigast i höst kommer hon få ungar, hon är ju så liten än...

men, då blir det nog piller, verkar ju inte finnas nån annan lösning

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: MissFideli
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 397
Senast: MissFideli
·
R
Övr. Katt Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi...
2
Svar
28
· Visningar
4 541
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄