Löpande kostnader per dag

Jag brukar sumpa ungefär hälften :up: Samma när jag steker köttbullar.

Steker - tröttnar -sätter mig med mobilen - glömmer bort att jag lagar mat - kommer på att jag lagar mat - börjar om från början - steker - tröttnar - står och dagdrömmer - glömmer bort att jag lagar mat - känner lukten av bränt - slänger det jag steker - börjar om etc.
Det du beskriver låter inte som rena matlagningsproblem, snarare bristande koncentration.

Det var inte helt allvarligt menat :).

Mitt problem är fullkomligt ointresse. Och bristande koncentration. Och okunskap. En fin liten blandning.

Nuförtiden har jag dock sambo som lagar mat. Bästa lösningen :up:

Det är alltså där jag och sambon har gjort fel, vi skulle så klart ha parat ihop oss med varsin matlagningsintresserad sambo istället för med varandra ;);):D

Hur äter man från bottnen? Är det ens möjligt när man staplat dem i en hög på en tallrik? Frågorna hopar sig...

En tallrik till och så vänder man på traven ...

Fast jag kom på när jag skrivit det där att det var perfekt när dåvarande sambon och jag åt pannkakor. Han gräddade i ungefär samma takt som jag åt så jag fick varma pannkakor. Och det fick han också för han kunde äta ett par på slutet när han gräddat klart :)

(Var snäll och fråga nu inte varför vi inte bor ihop längre :angel:)

En tallrik till och så vänder man på traven ...

Fast jag kom på när jag skrivit det där att det var perfekt när dåvarande sambon och jag åt pannkakor. Han gräddade i ungefär samma takt som jag åt så jag fick varma pannkakor. Och det fick han också för han kunde äta ett par på slutet när han gräddat klart :)

(Var snäll och fråga nu inte varför vi inte bor ihop längre :angel:)
Vissa krånglar verkligen till det för att få gnälla av sig på buke.. . När de är sorterade som default.

;)

Alltså, jag har aldrig någonsin misslyckats med pannkaksgräddning. Hur gör man det? Fel recept? Trasig utrustning? Stackars människor. ;)

Någon enstaka har bråttomeffekten gjort att första pannkakan blivit sådär, men aldrig mer än så.

Fel stekpanna ;) hur lätt som helst att misslyckas. Nu har jag två bra stekpannor som jag dresserat ordentligt, då fungerar det praktiskt taget alltid (om ingen varit där och stekt fisk i ena pannan och jag glömde saltrengöra). Min dedikerade pannkakslagg (loppisfynd) tog ett år att dressera in (steka in kanske det kallas i vissa kretsar) så den beter sig ordentligt, nu är den nära perfekt.

Jag brukar sumpa ungefär hälften :up: Samma när jag steker köttbullar.

Steker - tröttnar -sätter mig med mobilen - glömmer bort att jag lagar mat - kommer på att jag lagar mat - börjar om från början - steker - tröttnar - står och dagdrömmer - glömmer bort att jag lagar mat - känner lukten av bränt - slänger det jag steker - börjar om etc.
Tricket när det gäller pannkakor är att öka stressen, ta två laggar, tre om det kniper. Då tappar man inte koncentrationen så lätt.

Tricket när det gäller köttbullar är att sänka temperaturen, börja max och sedan kvickt sänka ganska mycket. Med ris är grejen att koka tills det bubblar och sedan flytta av plattan.

Jag är en stor expert på kocklösa köket och att tappa koncentrationen vid matlagning (sticka till ICA med riset på trean är inte smart tex, även om man bor i korridor), så jag försöker komma på sätt som gör att jag slipper äta bränd mat.

Om man tycker att de är svårt med tunna, sladdriga svenska pannkakor så är det bara att göra lite mer rustika amerikanska varianter :d! Går inte att misslyckas!

Enkelt recept: 1 cup mjöl, 1 cup mjölk, 2 tsk bakpulver, 1 ägg och en nypa salt. Ibland tar jag i 1 tsk vaniljsocker också. Rör ihop allt. Klicka ut i stekpanna. Brukar bli rätt lagom att steka tre åt gången i en normalstor stekpanna. Och så brukar jag ha en ugnsfast form i ugnen (100 grader) som jag lägger dem i efterhand som de blir färdiga. Gott med valfritt tillbehör. Ibland äter jag mina med sylt, ibland med sirap och lite smör. Gärna knaperstekt bacon till, och då har man ju nästan en liten måltid :idea: ! Och, jag lovar, det TAR inte många minuter att fixa ihop... ;)

Som tips till er som tycker att det är drygt att steka pannkakor, ugnspannkaka! :D Om man dessutom bryner lite fläsk och servera med lite råkost sallad så håller det en mätt. Dessutom väldigt bra att frysa och ta fram som matlåda!
Överlag så försöker jag se till att matlagningen i vardagen tar så lite arbetsinsats som möjligt, men istället kanske den tar längre tid. Jag gör inte som kockar rekommenderar men det blir gott och mättar! ;)
Tex så tar jag fryst kycklingfilé, lägger i ugnsfast form, kryddar, lite fond och så in i ugnen på typ 150 grader, när de har börjat tina upp så tar jag ut och skär i mindre bitar. Om man är lite mer förutseende än vad jag är så kan man tina kycklingen innan men dit har jag inte kommit... ;) In i ugnen igen och sätta igång riset, när riset har kokat upp så häller man på lite frysta wook grönsaker på kycklingbitarna, tillsätter tex kokosmjölk och så kan det puttra klart i ugnen. :D Vill man få mer smak utan så mycket jobb så kan man köpa en färdig smak påse i affären! Sen tycker jag att det är gott att ha cashewnötter till! Det går utmärkt att göra storkok och så frysa ner och ta upp och enbart koka ris till! Nötterna gör sig dock inte så bra att frysa så de får man ha extra! Men å andra sidan är det väldigt bra att ta en näve nötter när man känner sig färdig av hunger och det dröjer en stund med maten! :D

@Snurrfian

Jag vill jättegärna testa att göra ugnspannkaka men har fått för mig att det är jättesvårt..?

@Snurrfian

Jag vill jättegärna testa att göra ugnspannkaka men har fått för mig att det är jättesvårt..?
Nä det är superenkelt! :D Jag som gör det enkelt för mig klipper ner fläsket i en långpanna, kör in i ugnen på typ 250 grader, rör ihop smeten, normalt har man 4 dl mjöl, rör ut det med 4 dl mjölk, när det är klumpfritt så häller man i 4 dl mjölk till, rör ihop, knäcker i fyra ägg, jag brukar ta ett åt gången och röra ut, men det är snarast en idé hos mig än något måste. ;) Tar ut ugnsplåten som nu har stekt fläsk, häller över smeten över fläsket och så in i ugnen igen, jag brukar dra ner till 175 grader, ställer klockan på 15-20 min och kollar till den, när den är "bubblig" och fint ljusbrun är den klar! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 455
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 803
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 307
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar