Löpande kostnader per dag

Åh då ska jag testa :). Min sambo har aldrig ätit det så det vore roligt att göra. Dock utan fläsk tror jag, men det är ju gott det med :).
Om du inte har fläsk i så får du komma ihåg att ta ett kryddmått salt, det behövs av någon anledning som kockar brukar ha en lång utläggning om, jag kan bara konstatera att det är godare med salt än utan trots att det inte smakar salt... ;)

Ugnspannkaka är en av få rätter jag verkligen har misslyckats med. Gång efter annan. Till sist fick jag lov att ta min son i hand på att jag aldrig mer skulle försöka.
Av ren nyfikenhet, vad blev fel? Jag kan tänka mig att man möjligen gräddar den för dåligt eller för mycket, men så många andra alternativ kan jag inte komma på... ;)

Ugnspannkaka är en av få rätter jag verkligen har misslyckats med. Gång efter annan. Till sist fick jag lov att ta min son i hand på att jag aldrig mer skulle försöka.

Jag har också haft problem med ugnspannkaka. Vet inte varför. Det blir lätt degigt på vissa ställen och närmast bränt på andra. Nog inte min grej helt enkelt.

MEN det jag däremot lyckas med är pannkaksrulle med köttfärsfyllning. Kan verkligen rekommendera det. Gott både varmt och kallt, och jättegott att ha med sig rester till jobbet. Här är ett recept:
http://www.kokaihop.se/recept/pannkaksrulle-med-kottfars

Om du inte har fläsk i så får du komma ihåg att ta ett kryddmått salt, det behövs av någon anledning som kockar brukar ha en lång utläggning om, jag kan bara konstatera att det är godare med salt än utan trots att det inte smakar salt... ;)

Därför att rimmat fläsk är ordentligt salt och kan ersättas?

På vilket sätt skulle det vara mer varierat att laga själv än att äta ute? Det finns ju så mycket mer köpesmat än bara hamburgare/pizza.
Ja, jag hyser ibland en dröm om att bo mer centralt och vara tillräckligt rik för att aldrig mer behöva laga mat, utan att bara äta ute/ta med mat hem.

Ja, jag hyser ibland en dröm om att bo mer centralt och vara tillräckligt rik för att aldrig mer behöva laga mat, utan att bara äta ute/ta med mat hem.

Till och med jag som gillar att laga mat, skulle väldigt gärna ha ekonomi nog för att äta ute/ta hem mat så fort det känns lite motigt att laga mat själv. I mina kvarter skulle det bli betydligt mer varierat på det viset, än vad de flesta människors vanliga matlagning är.

Till och med jag som gillar att laga mat, skulle väldigt gärna ha ekonomi nog för att äta ute/ta hem mat så fort det känns lite motigt att laga mat själv. I mina kvarter skulle det bli betydligt mer varierat på det viset, än vad de flesta människors vanliga matlagning är.
Ja, helt klart. Det flestasä som lagar mat verkar ändå ha ett rätt begränsat antal rätter som dom varierar mellan till vardags.

Ja, helt klart. Det flestasä som lagar mat verkar ändå ha ett rätt begränsat antal rätter som dom varierar mellan till vardags.
Sist jag åt hämtmat blev det Pekinganka, bara som ett litet exempel på en rätt som jag absolut inte äter så ofta att det blir enahanda. :)

Och även om hämträtterna skulle bli kanske 15-20 olika som jag tog oftast, så skulle de vara mycket mer olika inbördes än vad den mat de flesta lagar själva är.

Men tyvärr, trots att jag faktiskt befinner mig i den livsfas då inkomsterna ännu ökar och försörjningsbördan minskar, så har jag inte råd att äta ute 5 gånger i veckan.

Nej, usch. Ta bort ett av livets stora glädjeämnen. Största anledningen till att jag ibland upprepar maträtter är den månghövdade publikens jubel. Annars brukar det bli en ny liten smaktouch varje gång - för man måste liksom prova. Oftast funkar det dessutom riktigt bra.

Hel kyckling till exempel kan man laga till på så många olika enkla smaksättningssätt att det inte finns någon anledning alls att upprepa sig under ett normallångt människoliv.

Det tråkiga med pannkakor är att de första kallnar medan man gräddar resten och sedan måste man ju börja äta från botten så att även de översta också kallnar.

Måste man?!:nailbiting:;)

Jag har sällan några problem med kalla pannkakor/plättar, barnen äter först så att det storknar och sedan äter jag, antingen gör jag paus i stekningen medan jag äter eller så äter jag i rekordfart mellan vändningarna. Men stekte jag nog bara åt mig själv så skulle jag med gott samvete äta från toppen, jag orkar ju inte en hel sats ändå så resten ska ju in i kylskåpet.

Måste man?!:nailbiting:;)

Jag har sällan några problem med kalla pannkakor/plättar, barnen äter först så att det storknar och sedan äter jag, antingen gör jag paus i stekningen medan jag äter eller så äter jag i rekordfart mellan vändningarna. Men stekte jag nog bara åt mig själv så skulle jag med gott samvete äta från toppen, jag orkar ju inte en hel sats ändå så resten ska ju in i kylskåpet.

Alltså kylskåpskalla pannkakor är ju supergott! Liksom riktigt varma. Det är de där fesljumna mittemellan som är tråkiga.

Nä det är superenkelt! :D Jag som gör det enkelt för mig klipper ner fläsket i en långpanna, kör in i ugnen på typ 250 grader, rör ihop smeten, normalt har man 4 dl mjöl, rör ut det med 4 dl mjölk, när det är klumpfritt så häller man i 4 dl mjölk till, rör ihop, knäcker i fyra ägg, jag brukar ta ett åt gången och röra ut, men det är snarast en idé hos mig än något måste. ;) Tar ut ugnsplåten som nu har stekt fläsk, häller över smeten över fläsket och så in i ugnen igen, jag brukar dra ner till 175 grader, ställer klockan på 15-20 min och kollar till den, när den är "bubblig" och fint ljusbrun är den klar! :D

Jag gör liknande men använder 6 ägg. Det stekta fläsket är det som gör hela grejen tycker jag så synd att utesluta det. Ett tips är också att smaka på smeten för att känna om du behöver mer salt, behövs oftast för att det ska bli riktigt gott.

Ja, innehåller inte nästan alla recept på pannkakor/bröd det?
Jo absolut, men varför? Jag har hört någon lång utläggning om varför man egentligen ska ha in motsatser, tex tomaträtter blir bättre med en nypa socker, det stämmer även det! ;) Även om man i tex köttfärssås kan fuska och ha i lite ketchup som är rätt söt i sig som ytterligare smakförstärkare. Men i mitt ursprungsrecept till @niphredil så fanns det inget salt med i och med att fläsket är salt, men eftersom hon nu tänkte göra utan fläsk så påminde jag om saltet. ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 455
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 803
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 307
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar