Löpande kostnader per dag

Dom kostråd han får är precis samma som för vem som helst med undantaget att han ska undvika sockrad dricka.
Det låter lite konstigt?
Jag har fått både receptböcker och rejäla genomgångar av olika typer av mat, av intervall mellan måltider etc etc. Dvs ganska djuplodande råd och hänsyn tagen till vad jag föredrar att äta. Inte bara att undvika sockrad dricka?

Eftersom färdigmat ofta innehåller snabba kolhydrater, högre halt av mättat fett/transfett och lägre fiberhalt, bör man undvika den i möjligaste mån, om man är diabetiker. Jag har fått kostrådgivning hos dietist, eftersom jag också är diabetiker. Hör med VC om inte din sambo också kan få det. Kanske även du har behov av det?:)

Precis som man bör även om man är fullt frisk :) Man äter nyttigt på samma sätt när man har typ 1-diabetes som när man inte har det. Skillnaden är att det får större konsekvenser att äta onyttigt för en typ 1-diabetiker än för en frisk människa eftersom man antingen får för högt blodsocker eller måste öka insulindosen.

Precis som man bör även om man är fullt frisk :) Man äter nyttigt på samma sätt när man har typ 1-diabetes som när man inte har det. Skillnaden är att det får större konsekvenser att äta onyttigt för en typ 1-diabetiker än för en frisk människa eftersom man antingen får för högt blodsocker eller måste öka insulindosen.
Bra! Tillämpa nu alla era samlade kunskaper i praktiken också! Ni kanske ska äta ett mellanmål innan middagen, så att ni slipper ha blodsockret i tårna, när ni ska till att laga mat?:)

Bra! Tillämpa nu alla era samlade kunskaper i praktiken också! Ni kanske ska äta ett mellanmål innan middagen, så att ni slipper ha blodsockret i tårna, när ni ska till att laga mat?:)

Förstår bara inte riktigt vad nyttig vs onyttig mat har med trådämnet att göra. Även nyttig mat kostar pengar, ofta mer pengar än onyttig mat. Och ingenstans har jag ens skrivit att vi äter onyttigt för den delen heller :)

Förutom att det ofta är onyttigt, så tycker jag att det skulle vara så TRÅKIGT att bara äta hämtmat/äta ute i längden? Tröttnar ni aldrig på utbudet?

Förstår bara inte riktigt vad nyttig vs onyttig mat har med trådämnet att göra. Även nyttig mat kostar pengar, ofta mer pengar än onyttig mat. Och ingenstans har jag ens skrivit att vi äter onyttigt för den delen heller :)
Du har skrivit att ni köper "färdigmat". Generellt sett är näringsinnehållet i sån mat sämre än i mat som lagas hemma, från grunden. Den är också oftast dyrare än hemlagad mat.

Förutom att ni skulle kunna få bättre ekonomi, om ni valde att lära er laga mat själva, finns det hälsovinster att göra, inte minst för din sambo.

Förutom att det ofta är onyttigt, så tycker jag att det skulle vara så TRÅKIGT att bara äta hämtmat/äta ute i längden? Tröttnar ni aldrig på utbudet?

På vilket sätt skulle det vara mer varierat att laga själv än att äta ute? Det finns ju så mycket mer köpesmat än bara hamburgare/pizza.

Det är ju bara att läsa i tråden, vi är många som kan äta samma mat i princip varje dag. Oavsett om den är lagad av en själv eller någon annan.

Är man inte så intresserad så brukar man heller inte bekymra sig så mycket om att det är ungefär samma. Bara det är hyfsat gott.

På vilket sätt skulle det vara mer varierat att laga själv än att äta ute? Det finns ju så mycket mer köpesmat än bara hamburgare/pizza.

Har man grymt med pengar är det klart att man kan vandra den vägen och få mycket varierad mat gjord på bra råvaror på krogen. Fast det krävs en bra finansiering.

Och så beror det på var man bor också. Många små samhällen har som mest en pizzeria och en korvkiosk. Då är utbudet - -- ganska skralt, femte gången man ska ut och äta denna månad.

Skulle jag, som singel, aldrig ha ätit ute hade jag väl dött av skörbjugg eller nåt. Så nä, för mig är det mer varierat ute än hemma.

mvh kan laga typ två maträtter som blir goda

Du har skrivit att ni köper "färdigmat". Generellt sett är näringsinnehållet i sån mat sämre än i mat som lagas hemma, från grunden. Den är också oftast dyrare än hemlagad mat.

Förutom att ni skulle kunna få bättre ekonomi, om ni valde att lära er laga mat själva, finns det hälsovinster att göra, inte minst för din sambo.

Det håller jag med om men man skulle kunna äta nyttig färdigmat och det hade fortfarande inte löst problemet med kostnaden. Så problemet är i första hand pengarna, inte nyttigheten på det som äts.

@Sandros Det är ju ett val du/ni gör. Det är ju billigare att laga sin mat själv. Men, då krävs en arbetsinsats från er sida. När du köper färdigmat, betalar du inte bara för maten (råvarorna), utan även för någon annans arbetsinsats, förpackningsmaterialet och, i vissa fall, transporten.

Tjaaa, jag brukar bli normallänge mätt på pannkakor. Men jag vet någon kollega som har keso till sina, själv har jag testat grekisk yoghurt o sylt en gång, det var inte så dumt. Ost har en kompis på dem, hoprullade när de är varma så den smälter lite. En burk ärtsoppa till kanske? (brr för ärtsoppa).

Faktum är att någon näringsentusiast (var det en av barn och familjetidningarna kanske) hade roat sig med att kontrollera näringsinnehåll i pannkakor med sylt, fiskpinnar o pulvermos, köttbullar och makaroner, falukorvsskivor och... och konstaterat att pannkakor var en riktig vinnare i jämförelse med mycket barnvänligt snabbhemlagat -de innehåller nämligen ägg och mjölk.

Tips, diska inte gjutjärnspanna med för mycket diskmedel. Gnugga den med salt innan ni börjar för att bli av med fisksmak och dv små brända rester som gör att pankisarna fastnar. Försök låta smetstackaren stå och vänta i 10-30 minuter innan ni anfaller den, häll i lite av det smälta smöret. Kanske göra smeten först och springa på toa sedan när man kommer hem.

Nästa tips är att äta gurka och morötter och kanske någon finnkrisp medan man lagar dem om det är panik, fungerar på fyraåringen i alla fall. Annars kan man ju sätta i sig dem omedelbums de är ur pannan, man behöver ju inte vänta tills alla är klara.
Jag steker ofta pannkakor till barnen och har lite dåligt samvete över det eftersom jag hört att det ska vara onyttigt... men det går snabbt, är billigt och enkelt och eftersom jag större delen av året har egna ägg så tycker jag det är i alla fall ekologiska ägg i och borde inte vara så onyttigt. Ja det är väl vetemjölet då men jag gör på mycket ägg. Och barnen äter det, det är ju en fördel också. Så det var ju roligt att höra att det var något bättre än falukorv o köttbullar då :P

Själv tycker jag pannkakor mättar ordentligt, men jag äter å andra sidan mellan 4-8 stycken så det är kanske inte så konstigt.

Är man för lat för att laga mat kan jag rekommendera havregrynsgröt!
Ofta äter jag något snabbt typ blodpudding och sedan lagar jag riktigt mat till matlådor. Att ställa mig och laga mat när jag kommer hem från jobbet är omöjligt, i bästa fall skulle det sluta med att jag äter ingredienserna råa ;)

Själv har jag inga problem med att klara mig på 50kr dag. Men då är det inga nöjen inkluderade och maten är nog ganska trist (linser och krossade tomater är basen). Vad man väljer att göra med sina pengar är ju upp till var och en, jag lagar storkok och har råd att åka på semester. Tycker man det är mer värt att äta hämtmat än att åka på semester så är det väll bara att fortsätta. Så länge man inte tar sms-lån på pizzan ;)

Sen finns ju alltid risken att själva pannkaksstekningen går helt åt helvete, det brukar hända det med. Härliga middagsminnen när man står där med blodsocker nere vid fotknölarna och svär sig förbannad över dom där jävla pannkakorna som antingen bränns fast eller bara går sönder tills man är redo att sula in stekpannan i väggen och hoppa från balkongen typ..

Alltså, jag har aldrig någonsin misslyckats med pannkaksgräddning. Hur gör man det? Fel recept? Trasig utrustning? Stackars människor. ;)

Någon enstaka har bråttomeffekten gjort att första pannkakan blivit sådär, men aldrig mer än så.

Jag hade rätt fort tröttnat på att varva pizza, hamburgare, korv, thai-mat och kina-mat, men det är så det ser ut där jag bor, i och för sig... Och så finns det ett par dyrare alternativ också, men jag har VERKLIGEN varken råd eller lust att betala 150-200+ kr/person för att äta middag.

Alltså, jag har aldrig någonsin misslyckats med pannkaksgräddning. Hur gör man det? Fel recept? Trasig utrustning? Stackars människor. ;)

Någon enstaka har bråttomeffekten gjort att första pannkakan blivit sådär, men aldrig mer än så.
Jag brukar sumpa ungefär hälften :up: Samma när jag steker köttbullar.

Steker - tröttnar -sätter mig med mobilen - glömmer bort att jag lagar mat - kommer på att jag lagar mat - börjar om från början - steker - tröttnar - står och dagdrömmer - glömmer bort att jag lagar mat - känner lukten av bränt - slänger det jag steker - börjar om etc.

Det tråkiga med pannkakor är att de första kallnar medan man gräddar resten och sedan måste man ju börja äta från botten så att även de översta också kallnar.

Det tråkiga med pannkakor är att de första kallnar medan man gräddar resten och sedan måste man ju börja äta från botten så att även de översta också kallnar.

Hur äter man från bottnen? Är det ens möjligt när man staplat dem i en hög på en tallrik? Frågorna hopar sig...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 455
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 803
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 307
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar