löpande KASTRERAD hankatt?

T

tistlan

jag har en 1 årig kasterad hankatt, (fast jag har bara haft honom i 2 månader.)
Han går runt och jamar och "skriker" hela tiden. Det började i början av mars, innan det var han tystlåten av sig.

jag undrar om det är möjligt att han löper, även fast han är kasterad? (han går inte runt och kissar dock.)

jag kan tillägga att han är innekatt, och att ha han som utekatt är ingen bra idee, (mycket vägar och trafik)

i övrigt verkar han må bra..han äter, dricker, går på lådan och leker.

tacksam för svar :)

Sv: löpande KASTRERAD hankatt?

Hankatter "löper" inte. ;) Men det är väl möjligt att även kastrater kan få vårkänslor, det är ju soligt och varmt ute och roliga insekter börjar vakna till liv. Du kan ju prova gå ut med honom i sele och koppel och se om det hjälper (med risk förstås för att han får mersmak och blir värre, men med mina så hjälper det).

/Erica

Jag har redan testat att gå ut med honom i selen, men då blev han bara värre.. :/
förhopnningsvis går det över..

Hormoner kan finna skvar i kroppen, min kastrerade (sen 3 år tillbaka) honkatt har löpt nu i vår, om än väldigt mycket mindre än hon gjorde när hon var fertil.

Det är ju löptider för katter, han känner troligen av honor runt om och reagerar på det.

Min herre, som kastrerades samma dag som han började visa minsta intresse för ytterdörren (8 mån gammal) och således knappt hann fatta att han hade kulor, är 4 år i år och varit tämligen könlös hela tiden. Men nu i vår jobbar han hårt på att gå mig på nerverna, genom att gå omkring och gapa i största allmänhet och hålla på. Jag tror dock inte det är hormoner, utan våren. Han får dock gå ut på dagarna nu om han vill (de fr vara ute vår-sommar-höst men inte vinter), vilket han dock inte vill än, han går ut på trappen, blir skraj, springer in och går sen inne och gapar. Himla drygt, men jag är rätt säker på att det ger sig.

han har vårkänslor! :D
det kan alla katter få, kasterarde eller ej... om det inte hjälper att gå ut med honom så se till att han får chansen att bli riktigt trött - lek massor med honom och hitta på roliga utmaningar. kela massor och "mamma" honom så han kommer ihåg att han är en kattunge och inte en vandrande avelsmaskin... sen kan han gott få lite extra "blöt" mat eller vad som nu är favoriten under denna tid. en trött och mätt katt blir mycket lugnare och mår bättre under den "stressande" vårperioden.

Så det är inte bara jag som har en kastrerad hankatt med vårkänslor :smirk: Min birma på 8 år är som en klocka när våren kommer. Har räknat till tio ett otal gånger när han sätter igång, ibland är nervsammanbrottet nära, speciellt när han får känningar vid fem på morgonen. Tur att de är så söta och älskvärda! :) Trots att jag hotat med att adoptera bort honom är han ju min ögonsten!!! :love:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 395
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Min fina katt trivs inte😿 Han är nu 2,5 år och har varit innekatt i lägenhet hela livet. Vi bor på 6:e våningen mitt i stan, så att gå...
Svar
12
· Visningar
3 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar