Mynta2

Trådstartare
Hur länge brukar era honkatter löpa ? Min har nu löpt totalt 4 veckor. Inte 4 veckor i sträck, utan 1 veckas löp, 1 veckas lugn, 1 veckas löp osv.....Inte för att hon stör så värst mycket (ja, ibland då mitt i natten, fast det kanske mest är grannen som blir störd...men hon är hyffsat snäll, har ju vant mig, undrar bara hur länge normalt är normalt ? Jag har glömt bort.

Piller åt hon förut, men jag slutade med dessa då den stora planen var kastrering, nu blev detta inte av som jag tänkte, utan kommer ske senare. Fast hon måste ju löpa klart förståss...så, hur lång tid kan det handla om ?

Sv: Löpa

Det går inte att säga. Det kan vara sista löpet nu, det kan fortgå i flera månader.

Sätt henne på piller igen. Eller också låter du henne löpa, och 5 dgr innan kastreringstiden så ger du henne 1 tabl/dag så hon är garanterat ur. Så gjorde jag med Abbie.

Jag vet inte riktigt om det är så smart att avbryta löppet med piller eftersom jag gjort det förut. Hon är 3 år. Första gången var för pillerna tog slut och innan jag fick tag i nya hade hon börjat löpa, andra gången var också nåt slarv från min sida, men då tänkte jag: äh låt henne löpa klart så ger jag piller sen. Men då fick hon en hormonrubbning enligt vet, antagligen för jag bröt ett löp med piller. Den gången slutade hon inte löpa alls..hon löpte konstant 1 månad så vet ansåg då jag måste bryta löpet....Villket jag gjorde, sen käkade hon pillerna tills nu nångång, då jag skulle kastrera..så blev inte fallet. Fast jag tror inte hon har hormonrubbning nu eftersom denna gång är inte lik den andra..Nu har hon åtminstone slutat löpt med 1 veckas mellanrum, villket hon nu inte gjorde den gången. Jag får nog som du säger fixa några piller på måndag och bryta, sen göra som du gjort.

Uppenbarligen löper din hona varannan vecka, det är hennes löpcykel. Hon kommer troligvis fortsätta löpa varannan vecka tills hon blir kastrerad.

Det är nog bättre du avbryter och får henne kastrerad snart än att vänta. Löpen (framförallt så tätt) innebär ju också en "skadlig" hormonpåverkan.

Ja, jag tror ni har rätt...jag trodde hon kunde löpa klart och sen var det inget med detta. Fast dom är lite tätt ja..Ska ordna piller snarats..Tack för alla svar.

Min första britt löpta varannan vecka i 4 månader. Sen sattes hon på piller. Din hona kan sluta löpa när som helst, men som sagt lika gärna fortsätta i flera månader till. Det är som att välja mellan pest och kolera, men om du ändå ska kastrera snart så är riskerna med p-pillrena rätt små.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 996
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 435
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat