Löp som "försvunnit"

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har en schipperketik som är 6 år. I november räknade jag med att hon skulle börja löpa, hon brukar ha 7 månader mellan löpen. I oktober visade stallägarens hanhund mkt intresse för henne så jag tänkte att det är nog på gång, hanar brukar ju känna lukten långt innan. Min hund blev i samma veva som hon alltid blir inför löp - rädd för saker, extra skällig, "tappar öronen", tvättar sig extra mkt i baken osv. Det brukar hon också göra några veckor innan löpet.

Jag slutade ta med henne till stallet när hanhunden visade intresse. Så efter det har hon fått vara under uppsikt. Men inget löp satte igång. Till lucia åkte jag norrut och har då en väninna med en hanhund. Jag tänkte att de kommer inte gå, nu när hon är ännu närmare löpet... men hanen visade inget alls. Vi umgås som vanligt och går på promenader då de är lösa och han bryr sig inte alls. Jag har heller inte sett nåt blod från henne under denna höst/vinter och det brukar man göra.

Så vad kan ha hänt? Jag har aldrig missat ett löp på henne för hon blodar alltid lite här och var. Kan löpet bara hoppas över?

Sv: Löp som "försvunnit"

Hon kan inte ha haft ett så kallat "tyst" löp? Är inte helt ovanligt vad jag förstått.

Ja, det har jag ju hört talas om iofs. Men är det vanligt att hundar får det utan vidare? Hon har ju löpt "som vanligt" sedan hon var 7 månader. Är nu snart 6 år.

Jag vet inte.. Håller mig till hanhundar. ;)

Har för mig dock att det kan hända sådär spontant. I år verkar många tikar ha strulat runt med löpen och löpt på de mest konstiga tider. Kanske har med vädret att göra?

Ja, klimatförändringar eller så.. ;) Jag vet inte. Borde nog sova egentligen.. :)

Men, är du orolig så kan du ju ringa veterinär och höra vad de säger. Ibland hoppar ju tikar över löp med några månader eller så har jag förstått.

Orolig är jag inte riktigt, hon är inte hängig eller olik sig. Jag har printat ihop ett litet mejl till min uppfödare så jag hoppas hon har en ofarlig förklaring :o

Jag har en tik på 2 ½ år, hon har ju alltså inte hunnit löpa så jättmånga gånger än. Men inför löpet förra hösten/vintern så visade min kollegas hanhundar intresse för henne i oktober så då började vi vara uppmärksamma, men inget löp kom. Samma sak hände även i november, de visade båda två hanhundarna jättestarkt intresse för henne ett par dagar, sen var det borta igen. En dag i januari började hon plötsligt löpa, utan att någon visat något intresse över huvud taget innan, och hon träffar ganska mycket hanhundar. Så det verkar kunna komma och gå lite som det vill :angel:

Men, om din hund alltid haft regelbundna löp så är det kanske konstigare att det bara "försvunnit..."

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
531
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
718
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag... 2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka