lönsamheten i hovslageri

A

Annikan

Hej.... Jag funderar o funderar på om jag skulle satsa ytterligare 2 års studiestöd på att läsa till hovlagare... Tänkte kanske i förlängningen i såfall jobbakvar på kontoret halvtid o försöka få ihop kundunderlag till en halvtid.... eller iaf minst 5-6 hästar/vecka. MEN, hur ser det ut därute egentligen?

Hur svårt är det att arbeta upp en kundkrets?

Annonserar ni eller "sköter det sig självt"?

Vad kan man räkna med att få ut efter skatt på en heltid? (en hovslagare tar runt 1000kr här vitt...)

Och framförallt -vad säger ni som har det som yrke, har ni satsat rätt? Vad finns det för utvecklingsmöjligheter och hur tänker ni kring ert arbetsliv?
(hållbarhet i kropp, pensionsålder m.m m.m)...

Mycket tacksamför svar!

Sv: lönsamheten i hovslageri

Är inte hovslagare, men har ju haft några till hästarna...
De flesta av våra hovisar har vi "förlorat" till förslitningar osv så de inte kunnat fortsätta jobba, så om jag skulle bli hovslagare skulle jag ta reda på hur man bäst förebygger dessa skador.
En liten tanke från mig, som tycker det är slitigt att raspa mina egna hästar bara :crazy:

Här har du lite siffror att bolla med, beräkningen är väl gjord efter en heltid får man förmoda så resten får du kalkylera ut själv.
Ang annonsering så är mun från mun metoden effektivast, men jag har även sett nya hovisar hänga ut blänkare här på Bukefalos och andra annons sidor.

http://hovslagarforeningen.nu/pdf_mapp/exempelpriser.pdf

Perfekt, tack ska du ha! Precis vad jag behövde....

Hej Som kvinnlig hovslagare snart 40 år gammal, skor jag ca 4 hästar per dag och lever bra på det (visste kan jag jobbat mer och tjänat bättre men vill hellre må bra), Snabbt räknat är ca hälften per skoning ren lön (beror ju lite på vilka kostnader du har och hur många mil du kör. Att jobba deltid ca 4c tim per dag tror jag är smart, jag gjorde själv det hela första året för att kroppen skulle orka med.

Hur svårt är det att arbeta upp en kundkrets?

Annonserar ni eller "sköter det sig självt"?

Vad kan man räkna med att få ut efter skatt på en heltid? (en hovslagare tar runt 1000kr här vitt...)

Och framförallt -vad säger ni som har det som yrke, har ni satsat rätt? Vad finns det för utvecklingsmöjligheter och hur tänker ni kring ert arbetsliv?
(hållbarhet i kropp, pensionsålder m.m m.m)...

Ok, jag som har det som yrke. En kundkrets kommer av sig själv lite beroende på var i landet du bor i och om du är duktig osv osv. En nöjd hästägare kommer garanterat att sprida det.
Tänk på att när du är nystartad, så är det väldigt viktigt att du skyndar långsamt. Träna mycket, bygg muskler och jobba inte mer än nödvändigt tills du fått upp en arbets-kondis. Fortsätt sen träna.
Mitt träningsschema:
Måndag, tisdag jobb 8-16 , träning/klättring 19-21
Onsdag jobb 8-16 styrketräning 19-20
tors-sön jobb 8-16.

När jag började gick jag ut på tok för hårt vilket visade sig i tennisarmbåge och ett antal muskelinflammationer företrädesvis i armarna. Nu ahr jag insett att jag måste träna hela tiden för att inte paja på jobbet. Kul va? Speciellt kul är det en hurven dag då man bara vill hem att ställa sig på gymet på kvällningen.

Men visst har jag satsat rätt! Det är ett fritt jobb, man träffar rätt mycket folk och man får dricka en jävulsk massa kaffe...Vissa dagar är det naturligtvis trist, hästen är blöt, lerig och försenad. Verktygen är slöa och allt jävlas. Men de flesta dagar är det fantastiskt att jobba. Hästar är så trevliga att jobba med!

Senast ändrad:

haha, vilket jobb har inte både sina för o nackdelar!? Vad jag famförallt saknar i mitt nuvarande jobb ät just ett visst mått av frihet - låter underbart! O träna gör jag en del... jobbar tom extra som gyminstruktör mellan varven... så träningen avskräcker inte...!:) Men ca, hälften blir ren lön då... intressant!

Hur ärdet med att sko på hellger..? Det borde väl vara väldigt önskat av många hästägare kan man tycka....?

Hur ärdet med att sko på hellger..? Det borde väl vara väldigt önskat av många hästägare kan man tycka....?

Lika lite som hästägare tycker det är kul att jobba helger gör jag det...jag jobbar aldrig helger om jag inte själv tvingats boka om en tid av en eller annan anledning då kan jag ta en lördag förmiddag.

Skulle kunderna få bestämma skulle jag få stå i stallen mellan 18-23 OCH helger. Hur lockande är det?

vdb, lite OT, ser att du är från norrland, är du utbildad här uppe? har varit och är väl fortfarande lite halvintresserad av att utbilda mig, men vill inte flytta låååååååångt söderut för det.

Nä, jag förstår mkt väl att man inte vill jobba helg om man har hovslageri som heltidssyssla. Jag däremot skulle gärna jobba nån söndag varannan vecka eller så eftersom jag är delvis mammaledig o har en karl med rullande schema osv....

Funderar dock på hur de som har häst men arbetar heltid på ett arbete man inte kan lämna hur som helst - hur fixarde det när hovslagaren ska komma? De kan väl inte gärna begära semester var 8e vecka? Eller är de flesta hovslagare välvilligt inställda till att fixa arbetet med in o utsläpp själva? Det har jag svårt att tro.....

Fast du skrev i ett tidigare inlägg att du jobbar 8-16 to-sö?
Jobbar du 8 h om dagen 7 dagar i veckan? Låter inte som ett drömjobb...

Fast du skrev i ett tidigare inlägg att du jobbar 8-16 to-sö?
Jobbar du 8 h om dagen 7 dagar i veckan? Låter inte som ett drömjobb...

Eh ? Jag? Antingen blandar du ihop mig med nån annan, eller så har jag skrivit helt fel, eller så minns du fel...iaf jobbar jag mån till fredag 8-17. I vilket inlägg ska jag ha skrivit det?
Vanligtvis. Naturligtvis händer det att jag vid nåt tillfälle även jobbar en helgdag.
Vanligtvis4-5 hästar om dagen vilket oftast blir ca 8 timmar med alla körningar.

Drömjobb är det. Ibland. När hästen är snäll, stallet varmt och ljust, bra yta att arbeta på. Ibland är hästen elak, stallgången trång, kall och mörk. Då blir jobbet därefter. Oftast får man betalt, ibland inte. Då får man blanda in inkasso och liknande metoder för att driva in dem.

Eller är de flesta hovslagare välvilligt inställda till att fixa arbetet med in o utsläpp själva? Det har jag svårt att tro.....

Hur hästägara fixar jobbtider har jag ingen aning om. Om bara hästen står inne när jag kommer och det inte är alltför långt till hagen så släpper jag gärna ut dem. Det är inget problem! Det gör jag ganska ofta. På så vis blir man lite mer kompis med hästen!

Mitt träningsschema:
Måndag, tisdag jobb 8-16 , träning/klättring 19-21
Onsdag jobb 8-16 styrketräning 19-20
tors-sön jobb 8-16.

Ok, här var det....jag menade förstås torsdag-fredag. Inte söndag...Hade väl alzheimer när jag skrev det här...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka