Lönsam solenergi

Sv: Lönsam solenergi

Det billigaste alternativet blir då luft-luft värmepumpar.

Jo, det har vi redan. Braskamin kommer så fort jag lyckats förhandla klart med honom jag delar tidning med :D
Vattenburet system är av olika anledningar inte så lätt att genomföra här i nuläget men visst vore det det allra bästa. Men det krävs såpass mycket ombyggnation att det inte går att räkna hem.

Passa på och sök bidrag nu,så kommer du in i kön för att få del av de reserverade beloppet.
Om du inte skaffar något så är det bara att avstå.

Bra tips, men man kan väl inte söka på måfå? Man måste väl veta vad det är man vill göra först? Det är där jag sitter fast just nu. Annars skulle det vara smidigt att söka bidrag först och se om man får något.

Jo, det har vi redan. Braskamin kommer så fort jag lyckats förhandla klart med honom jag delar tidning med :D
Vattenburet system är av olika anledningar inte så lätt att genomföra här i nuläget men visst vore det det allra bästa. Men det krävs såpass mycket ombyggnation att det inte går att räkna hem.

Ca 5000 till 7000 per element inkl rördragning.
Och så ligger väl priset för en vattenmantlad braskamin ca 10000 till 15000 över en konvektorkamin.

Ca 5000 till 7000 per element inkl rördragning.
Och så ligger väl priset för en vattenmantlad braskamin ca 10000 till 15000 över en konvektorkamin.

Du glömde lägga till nedtagning av väggar, omdragning av avloppsrör, utbyggnad av hus för att få plats med toaletten som måste tas bort om rör ska få plats och... som sagt, det är inte så lätt genomförbart här. Vårt hus är lite speciellt efter en större ombyggnad på 70-talet då man trodde direktverkande el var det mest framtidssäkra.

Såna här lösningar gillar jag mycket, typiskt low tech :D

Det enda är en vattenpump som naturligtvis är kopplad via jordfelsbrytare och en fotocell. När solen går ner stannar den.

Vattnet tar jag från en upprinna, poolen bräddar ner i bäcken.
Inga filter behövs.
Fast..en mulen dag så kan det bli rätt kallt.
Därför är pumpen styrd av en termostat som inte slår till för solen lyser.

Kan koppla om så att systemet blir slutet.värmer bättre då...

Du glömde lägga till nedtagning av väggar, omdragning av avloppsrör, utbyggnad av hus för att få plats med toaletten som måste tas bort om rör ska få plats och... som sagt, det är inte så lätt genomförbart här. Vårt hus är lite speciellt efter en större ombyggnad på 70-talet då man trodde direktverkande el var det mest framtidssäkra.

??
Jag installerade vattenburen värme i en kåk här hemma för en massa år sedan.
Ett system med ett rör, slutet system. Då är det inte så noga med var exakt rören går och om de går i våg..Du kan ju dra rören uppe vid taket och vinkla ner dem till elementen som det passar. Mindre element i början på slingan och de större i slutet. Då ger de lika mycket värme till rummen.
Plats för braskaminen har du väl redan eller hur? 1/2tums rör funkar så...;)
Trångt? Ja men knappast så trångt som i min båt där jag sedan 15 år har vattenburen värme.
Vi pratar om en vattenburen värmeinstallation inte en totalrenovering.

??
Vi pratar om en vattenburen värmeinstallation inte en totalrenovering.

Jo, det går ju att lägga rören synliga överallt och ta hål genom väggar etc men det kan jag knappast få igenom med gubben. Någonstans ska ackumulatortanken få plats - det är inte heller så lätt att lösa. Förbindelse mellan våningsplanen är ett annat problem. Men visst, omöjligt är det inte.

Mitt misstag är kanske att jag har tänkt "antingen eller", antingen har man ett vattenburet system överallt eller inte alls. Men så kanske man inte behöver tänka. När man sätter in braskaminen kanske man kan låta den värma några element i angränsande rum utan att krångla till det så mycket.. allt ger ju ett tillskott och minskar sårbarheten.

Men nu är jag mest intresserad av solenergi och hur man kan ta första steget. Har du några tankar kring det?

Jo, det går ju att lägga rören synliga överallt och ta hål genom väggar etc men det kan jag knappast få igenom med gubben. Någonstans ska ackumulatortanken få plats - det är inte heller så lätt att lösa. Förbindelse mellan våningsplanen är ett annat problem. Men visst, omöjligt är det inte.

Mitt misstag är kanske att jag har tänkt "antingen eller", antingen har man ett vattenburet system överallt eller inte alls. Men så kanske man inte behöver tänka. När man sätter in braskaminen kanske man kan låta den värma några element i angränsande rum utan att krångla till det så mycket.. allt ger ju ett tillskott och minskar sårbarheten.

Men nu är jag mest intresserad av solenergi och hur man kan ta första steget. Har du några tankar kring det?

Var har du då din varmvattenberedare idag då?

Huset jag satte in vattenburen värme i var på ca 70 kvadrat, tre rum o kök.
Byggt på början av 1800talet.

I båten använde jag gamla busselement och en 25liters varmvattenberedare + en mantlad spis.

Och om du väljer en vattenmantlad kamin så kan du ju som sagt värma några rum vattenburet och resten med el.:)

Var har du då din varmvattenberedare idag då?

På ett dumt ställe på övervåningen :-) där ingen tänkt att man kunde vilja dra rör någon annanstans. Skulle man dra vattenvärme åt olika håll från den platsen får man ha rören i taket eller bryta upp golv.

Huset jag satte in vattenburen värme i var på ca 70 kvadrat, tre rum o kök.
Byggt på början av 1800talet.

Detsamma gäller vårt hus men det är också "renoverat" och ombyggt på 70-talet utan särskilt mycket byggnadstekniskt förstånd. Mycket speciallösningar..

Och om du väljer en vattenmantlad kamin så kan du ju som sagt värma några rum vattenburet och resten med el.:)

Jag har inte tänkt i de banorna tidigare men jag gillar idén. Nåja vi får se, tack för input.

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 274
Senast: sthu
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 526
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 461
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar