Lönsam solenergi

Lejonelle

Trådstartare
Jag skulle vilja ha någon förnyelsebar energikälla i huset, funderar på solenergi. Vi har direktverkande el + luftvärmepump idag. De flesta solpanelsystem går ut på att värma vatten till en ackumulatortank och det funkar ju inte så bra i vårt fall så jag funderar på om man kan investera i solceller och få hushållsel eller driva en värmefläkt eller så? Någon som provat?
Det finns en bra plats att sätta upp solceller på, vi har ett tak i öppet söderläge.

Sv: Lönsam solenergi

Först och främst, jag tycker en luftvärmepump har varit det mest ekonomiska sättet att värma upp ett hus.

Om JAG hade haft ett eget boende,
hade jag direkt prövat en sån här för att uppvärmning av bostaden.
http://www.sol-vent.se/prislista.html

Jag är rätt nyfiken på att tillverka egen sol-el också, men har idag inte någon färdig plan för hur det skulle se ut. Men jag hade lätt satsat pengar i att pröva mig fram.

Med tanke på hur dålig solinstrålning vi har i Sverige och hur sällsynta vissa av metallerna som ingår i sålcellerna är så tycker jag ärligt talat att det är omoraliskt att installera solceller i det här landet. Det finns länder där solceller ger mycket mer el så den resursen bör nog användas där enligt mig.
När jag var i Spanien för några veckor sedan så drevs huset med solceller. Man hade en uppsättning batterier som man ladade och sen transformerades strömmen om till vad som passade maskinerna i huset. Det fanns inget elnät i den trakten utan alla hus där hade sin egen solcellsanläggning.

Med tanke på hur dålig solinstrålning vi har i Sverige och hur sällsynta vissa av metallerna som ingår i sålcellerna är så tycker jag ärligt talat att det är omoraliskt att installera solceller i det här landet. Det finns länder där solceller ger mycket mer el så den resursen bör nog användas där enligt mig.
När jag var i Spanien för några veckor sedan så drevs huset med solceller. Man hade en uppsättning batterier som man ladade och sen transformerades strömmen om till vad som passade maskinerna i huset. Det fanns inget elnät i den trakten utan alla hus där hade sin egen solcellsanläggning.

Hur dålig solinstrålning har vi i Sverige jämfört med Spanien då?

Därför har vi idag kommit längre med att värma upp luft, eller värma upp vatten med solvärme - om vi pratar praktisk användning. Det försigår dock intensiv forskning både i Sverige och utomlands med andra metallblandningar. Särskilt intressant ser CZTS ut att vara (Koppar, Zink, Tenn, Svavel), där man kan plocka upp ett mycket bredare spektra av solljus än dagens celler.
http://en.wikipedia.org/wiki/CZTS

Jag var på Sardinien i oktober, och förvånades över flera nybyggda stooora parker med solfångare. Idag åkte jag förbi en något mindre/under uppförande mellan Västerås och Enköping.

Vi kan ha liknande system i Sverige också, det är inte bara det som kommer ur solcellerna som är avgörande utan vad vi väljer att göra med effekten också. Jag har inlett projekt "Energieffektivisering BIG" och där finns varken plats för lysrör, vanliga glödlampor, lågenergilampor eller halogenlampor utan vartefter som ordinarie ljuskällorna säger upp sig eller jag känner för det så byts dom ut till lysdioder i någon form.

5 stora solceller på vardera 440 Watts medeleffekt står i magasinet och väntar på montage och ytterligare 5 ska kompletteras med senare. Växelriktare finns redan sen flera år tillbaks som backup och kåken värms med ved eller pellets och ska så göra i framtiden också tillsammans med passiv luftsolfångare (hemmabygge).

Nej korrugerad svart takplåt som kollektor. :D

Tacksam för svaret macG ang min bänkdiskmaskin och koppling via kranen.
Hade jag gjort det hade vattenläckan varit ett faktum. Rörmokaren dog nästan när han såg hv:s "nyrenoverade" vattenslangar.
Han gjorde en rejäl dragning med extra avstängningar för han fick inte göra om hv:s dåliga jobb haha.
Ang solceller så beror det väl lite på hur huset står och var man bort och så.
Men har man inte vattenburen värme är väl investeringskostnaden i det närmaste omöjlig att spara in?

Vi kan ha liknande system i Sverige också, det är inte bara det som kommer ur solcellerna som är avgörande utan vad vi väljer att göra med effekten också. Jag har inlett projekt "Energieffektivisering BIG" och där finns varken plats för lysrör, vanliga glödlampor, lågenergilampor eller halogenlampor utan vartefter som ordinarie ljuskällorna säger upp sig eller jag känner för det så byts dom ut till lysdioder i någon form.

5 stora solceller på vardera 440 Watts medeleffekt står i magasinet och väntar på montage och ytterligare 5 ska kompletteras med senare. Växelriktare finns redan sen flera år tillbaks som backup och kåken värms med ved eller pellets och ska så göra i framtiden också tillsammans med passiv luftsolfångare (hemmabygge).

Det är väl äntligen på g, det att man ska direktkvitta egenproducerad el mot konsumerad el.

Så som man gör i Tyskland.

Då kan ju tom banken räkna hem en finansiering av en lite större anläggning, man ser ju rätt många ekonomibyggnader som täcks med solceller neröver. den elen säls ju för marknadspris som kraftbolagen måste köpa enligt lag.

På det viset skulle en elanläggning kunna motiveras,man producerar el under sommaren och köper el under vintern och betalar bara skatt o el för nettoförbrukningen:sneaky:

Tacksam för svaret macG ang min bänkdiskmaskin och koppling via kranen.
Hade jag gjort det hade vattenläckan varit ett faktum. Rörmokaren dog nästan när han såg hv:s "nyrenoverade" vattenslangar.
Han gjorde en rejäl dragning med extra avstängningar för han fick inte göra om hv:s dåliga jobb haha.
Ang solceller så beror det väl lite på hur huset står och var man bort och så.
Men har man inte vattenburen värme är väl investeringskostnaden i det närmaste omöjlig att spara in?

Kombinerar du ett enkelt vattenburet system med en braskamin(vattenmantlad) och Acktank o värmeväxlare så får du ju en rad fördelar.
1. Du har värme trots ev elavbrott.( Cirkulationspumpen kan du driva med enkelt batteri
2 Du har obegränsad tillgång till varmvatten
3 Du får ett bra inomhusklimat
4 En liten braskamin lyfter varje vardagsrum, trevnaden ökar väsentligt.

Ca 200 000 går väl kalaset på.

Jag tror att man får se lite på totalverkan, och vad det kostar att installera. Samt på ens syfte.

Här på vår gård har vi tex två rätt stora byggnader som vänder bredsidan mot söder dvs stora takytor som det skulle kunna gå att sätta nån form av solfångare på.

Dessutom blåser det rätt mycket här.

Så hos oss skulle dels en mindre vindsnurra kunna ge el till vår gård och kanske till de närmaste grannarna också. Jag tilltalas mest av sk VERTIKALA vindkraftverk pga av att de inte viftar runt så mycket visuellt om man jämför med de traditionella.

vindkraft_300w_webb.jpg

Dels kunde man utnyttja taken till att samla in el eller värme.

Jag tilltalas starkt av att kunna klara vårt eget behov helt off-grid dvs vara helt oberoende av att köpa in el utifrån. Så om jag hade haft pengar hade jag nog installerat nåt sånt här "bara för att" och då är det egentligen ointressant om det blir billigare eller dyrare än att köpa el utifrån.

Jag hade nog hellre låtit bolag som bygger alternativa energianläggningar få mina pengar än att göda stora giriga elbolag som närmast har monopolställning.

Idag så värmer vi huset med en jordvärmeanläggning. Den har snart varit i drift i tio är och gått sönder en gång (i våras) då kostade reparationen 5000:- och det kostade ca 95000:- totalt att installera den med grävning och allt. Men som sagt el- det måste vi få in utifrån för belysning etc och för att driva pumpen till jordvämen så att säga.

Vi installerade jordvärmen när vår uråldriga oljepanna havererade så oavsett vilket uppvärmesystem som vi valt så hade vi behövt investera en massa pengar.

där finns varken plats för lysrör, vanliga glödlampor, lågenergilampor eller halogenlampor utan vartefter som ordinarie ljuskällorna säger upp sig eller jag känner för det så byts dom ut till lysdioder i någon form.

Får du ekonomi i detta? På hur lång tid? För du måste ju byta ut armaturer då också?

delvis KL och tack för alla svar.

Jag har ju direktverkande el så jag har inget vattenburet system att koppla en ackumulatortank till. Däremot solceller som producerar el och där jag kan pumpa överskottet tillbaka till elnätet känns ju väldigt intressant. Är det något som vet mer om detta, vad som krävs?

Jag har hittat en del produkter, paneler, något fläktsystem, t o m ett trädgårdsbord som kan fånga sol och producera el, men har lite svårt att se framför mig hur det hela i verkligheten kopplas ihop med vårt elsystem. Vi har ju också flera ekonomibyggnader t ex en stor lada som inte har el där man kunde mera börja från början och göra den självförsörjande på el utan att ta hänsyn till något befintligt system.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Tacksam för alla idéer och förslag - någon som har gått före och redan har ett fungerande system?

På sikt kommer nog direktverkande el straffas ut både pga energipriser o miljöavgifter.

Det billigaste alternativet blir då luft-luft värmepumpar.

Har du ingen murstock så kan en "Rysk skorsten" vara alternativet.
Dvs ett rökrör rakt ut genom ytterväggen till en fristående skorsten.

Genom att ta investeringen som ett vattenburet system utgör öppnar du dörren för i stort sett alla energiformer i framtiden.

Ex: http://www.oscis.se/produkter/?productId=21369&catId=1213

Den ihop med en värmeväxlare luft-vatten ger en problemfri bakgrundsvärme som man sedan kan "toppa" med braskaminen .

Det hela hänger lite på var du bor och vilka möjligheter du har att få tag på ved.

En granne hade eldad med fastved hela sitt liv. Vi hjälpte honom med att sätta en pelletsbrännare till hans gamla panna. Och en gång i veckan turas vi om för att fylla hans veckoförråd med pellets.

Ett alternativ han tack vare sitt gamla vattenburna system

Det svider vid anskaffningen men om 5 år har du glömt initialkostnaden och njuter av värmen när kung Bore kommer nästa gång

Jag skulle vilja ha någon förnyelsebar energikälla i huset, funderar på solenergi. Vi har direktverkande el + luftvärmepump idag. De flesta solpanelsystem går ut på att värma vatten till en ackumulatortank och det funkar ju inte så bra i vårt fall så jag funderar på om man kan investera i solceller och få hushållsel eller driva en värmefläkt eller så? Någon som provat?
Det finns en bra plats att sätta upp solceller på, vi har ett tak i öppet söderläge.

Passa på och sök bidrag nu,så kommer du in i kön för att få del av de reserverade beloppet.
Om du inte skaffar något så är det bara att avstå.

Får du ekonomi i detta? På hur lång tid? För du måste ju byta ut armaturer då också?

Det finns LED- lampor som passar i vanliga armaturer som från början är gjorda för glödlampor. Fördelen med LED är att de tänder direkt för det gör ju inte vanliga lågenergilampor.

Däremot skall man akta sig väldigt mycket för att konvertera gamla lysrörsarmaturer till LED. Då bör man byta hela armaturen. Men nya T5-lysrör är i stort sett lika bra som LED.

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 274
Senast: sthu
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 526
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 461
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar