Sv: Lönsam solenergi
Jag tror att man får se lite på totalverkan, och vad det kostar att installera. Samt på ens syfte.
Här på vår gård har vi tex två rätt stora byggnader som vänder bredsidan mot söder dvs stora takytor som det skulle kunna gå att sätta nån form av solfångare på.
Dessutom blåser det rätt mycket här.
Så hos oss skulle dels en mindre vindsnurra kunna ge el till vår gård och kanske till de närmaste grannarna också. Jag tilltalas mest av sk VERTIKALA vindkraftverk pga av att de inte viftar runt så mycket visuellt om man jämför med de traditionella.
Dels kunde man utnyttja taken till att samla in el eller värme.
Jag tilltalas starkt av att kunna klara vårt eget behov helt off-grid dvs vara helt oberoende av att köpa in el utifrån. Så om jag hade haft pengar hade jag nog installerat nåt sånt här "bara för att" och då är det egentligen ointressant om det blir billigare eller dyrare än att köpa el utifrån.
Jag hade nog hellre låtit bolag som bygger alternativa energianläggningar få mina pengar än att göda stora giriga elbolag som närmast har monopolställning.
Idag så värmer vi huset med en jordvärmeanläggning. Den har snart varit i drift i tio är och gått sönder en gång (i våras) då kostade reparationen 5000:- och det kostade ca 95000:- totalt att installera den med grävning och allt. Men som sagt el- det måste vi få in utifrån för belysning etc och för att driva pumpen till jordvämen så att säga.
Vi installerade jordvärmen när vår uråldriga oljepanna havererade så oavsett vilket uppvärmesystem som vi valt så hade vi behövt investera en massa pengar.